مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 25. مرداد 1394 - 9:17   |   کد مطلب: 15561
میلاد مسعود حضرت فاطمه معصومه سلام ا... علیها و روز ملی دختران فرصتی است تا باردیگر به نقش دختران در جامعه و روش صحیح برخورد با انها از طرف خانواده و اجتماع نگاهی بیاندازیم باشد که با رفع مشکلات در این زمینه و با نگاه کردن با دید باز و عملکرد سازنده در این زمینه موجبات پیشرفت و تعالی دخترانمان را فراهم کنیم.

به گزارش صدای دانشجو،میلاد مسعود حضرت فاطمه معصومه سلام ا... علیها و روز ملی دختران فرصتی است تا باردیگر به نقش دختران در جامعه و روش صحیح برخورد با انها از طرف خانواده و اجتماع نگاهی بیاندازیم باشد که با رفع مشکلات در این زمینه و با نگاه کردن با دید باز و عملکرد سازنده در این زمینه موجبات پیشرفت و تعالی دخترانمان را فراهم کنیم.

دختران به عنوان بخش بزرگی از اجتماع که در آینده هرکدام مادر یک خانواده و مسئول تربیت فرزندانی دیگر می شوند نیازمند توجه بیشتر به جایگاهشان و پیدا کردن نقش اجتماعی شان در جامعه هستند.

اکثر خانواده ها متاسفانه روش برخورد صحیح با دخترانشان را بلد نیستند و با برخوردهای نادرست خود موجبات سرشکستگی ، احساس تنهایی ، احساس بی هویتی و حتی انحراف فرزندان خود را فراهم می نمایند.

عده ای از والدین با الگو دهی اشتباه به فرزندانشان و رها کردن فرزند به حال خودش باعث انحراف فرزندانشان شده و باعث می شوند که دختر تحت تاثیر انحرافات موجود در اجتماع قرار گرفته و به سمت ولنگاری و انحراف قدم بر دارد و عده ای دیگر با سخت گیری بیش از حد به دخترانشان و فشارهای روحی و محدودیت های خارج از قاعده ای که برای دخترانشان دارند زمینه افسردگی ، گوشه گیری احساس پوچی و سربار بودن را ایجاد می کنند.

با نگاهی به اموزه های دینی که بهترین الگو برای تربیت فرزندان هست در می یابیم که نقش تربیتی پدران و مادران در مورد فرزندان بسیارحساس و پیچیده است و نیازمند توجه و دقت زیادی است.

در مرحله اول والدین باید الگوی مناسبی برای فرزندان باشندو خود به آموزه های دینی و چارچوب اجتماعی و فرهنگی به خوبی پایبند باشند تا فرزندشان نحوه رفتار در اجتماع را از والدین بیاموزند.

در مرحله دوم باید نسبت به روحیه حساس و سازنده دخترشان آگاهی کافی را به دست بیاورند تا برخورد صحیح و مدیریت شده ای با فرزندشان داشته باشند. دختران در خانواده نیازمند محبت و توجه والدین هستند و خانواده باید با برخورد صحیحشان به فرزند دخترشان احساس آرامش و ارزشمندی را هدیه بدهند.

وقتی خانواده به قدر نیاز به دخترشان محبت و توجه کنند دیگر دخترشان در بیرون خانه دنبال محبت نخواهند گشت و باشنیدن دو کلمه عاشقانه و فریبکارانه از سوی افراد سودجو و بیمار دچار انحراف و وابستگی و اعتماد کاذب نخواهند شد.

دختری که احساس کمبود محبت می کند بسیار در معرض خطر است و ممکن است با کمترین توجهی از سوی جنس مخالف جذب طرف مقابل شده و خودش را گم کند و خطرات بسیار زیادی زندگی و آینده اش را تهدید کند و عفت و پاکدامنی و سلامت جسم و روحش مورد لطمه واقع شود. البته این بی توجهی افراطی همانگونه که عوارض و پیامدهای زیان باری دارد توجه بیش از حد و رها کردن دختر به حال خودش هم به همین اندازه خطرناک است .

خانواده هایی که به بهانه آزادی فرزند میدان را برای هر نوع پوشش ورفتار دخترشان باز می گذارند و هیچگونه کنترلی روی فرزندشان ندارند عملا دارند فرزندشان را تشویق به رابطه های غیر شرعی و رفتارهای خطرناک می کنند و همین احساس بی هویتی و بی دینی و بی غیرتی را در فرزندشان به وجود می آورند و دنیا و آخرتش را نابود می سازند.

اما دراسلام بهترین کار در هر موردی میانه روی و رعایت اعتدال است. خانواده ها در عین اینکه به فرزندانشان محبت می کنند و درخانه محیطی پر از ارامش و امنیت روانی برایشان فراهم می کنند باید روی رفتار فرزندشان هم کنترل کافی را داشته باشند و از لحاظ تربیتی روی فرزندشان کار کنند تا راه را از بی راهه تشخیص دهند و دچار انحراف نشو

اما خانواده ها چه روش های تربیتی را در مواجهه با فرزندانشان باید اتخاذ کنند؟

محبت کردن : اولین کاری که والدین باید در قبال فرزندشان انجام دهند محبت کردن و توجه به اوست تا در زندگی احساس کمبود و نیاز به توجه دیگران نداشته باشد.

الگو دهی رفتاری: والدین باید با مدیریت صحیح روابط بین خودشان و رعایت اصول اخلاقی و اعتقادی به عنوان شخصی موجه و قابل الگو برداری در ذهن فرزندشان مورد پذیرش قرار بگیرند.

ارزش دهی شخصیتی : والدین باید به فرزندانشان ارزش و بها بدهند و با پذیرش انها به عنوان شخصی عاقل و صاحب فکر و اندیشه در امور روز مره زندگی از نظرات درست فرزندان استفاده کرده و برای تفکرات و نظرات انها ارزش قائل شوند.

تربیت اصولی : یکی دیگر از وظایف والدین در قبال فرزندان ، تربیت کردن صحیح است .والدین بایستی با آشنا کردن فرزندانشان با اصول و قواعد شرعی و معرفی هنجارها و ناهنجاری ها در تربیت درست فرزند و شکل گیری شخصیتش گام بردارند این آموزش می تواند از طریق وسایل صوتی و تصویری ، شرکت در مجالس مذهبی و کلاسهای آموزش مختلف باشد.

کنترل رفتارها و رفت و امدها و ارتباطات فرزند : والدین باید به صورت غیر مستقیم و با ایجاد رابطه دوستانه با فرزندشان عیب های فرزند را بر طرف کرده و مسیر صحیح حرکت را به انها اموزش دهند.

وظیفه اجتماع در برابر دختران:

همانگونه که دختران ما در خانواده نیازمند تربیت و رشد هستند در جامعه هم نیازمند رشد و تربیت درست هستند. اجتماع هم در برابر دختران وظیفه دارد تا آنها را به رسمیت بشناسد و به عنوان فردی ارزشمند و با شخصیت به آنان نگاه شود تا مورد آزار و اذیت و بی احترامی قرار نگیرند و بتوانند نقش خودرا به عنوان شخصی مفید در اجتماع و در آینده نسل ها ایجاب کنند .

امید است خانواده ها با نگرش صحیح به تربیت فرزندان و تلاش لازم در این زمینه ، زمینه های رشد وتعالی فرزندان و ساخت جامعه ای سالم را فراهم کنند.

انتهای پیام/

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار