مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. مرداد 1394 - 9:28   |   کد مطلب: 15403
امروزه ودر دنیای علم و صنعت وتکنولوژی که به سرعت در حال رشدو پیشرفت است دانشگاه به عنوان یک نهاد فرهنگ ساز وتاثیر گزار در جامعه قلمداد می شود.

 به گزارش صدای دانشجو،امروزه ودر دنیای علم و صنعت وتکنولوژی که به سرعت در حال رشدو پیشرفت است دانشگاه به عنوان یکی از کانونهای فرهنگ ساز وتاثیر گزار در جامعه است ووظیفه ذاتی آن تولید،تبیین وتعمیق علم،فرهنگ ومعرفت است.

دانشگاه در هر کشور از مهمترین مراکز  تاثیر گزار واثر بخش در شکل گیری ورشد هر جامعه است بطوریکه می توان عنوان کرد دانشگاهها ستونها ی بر پادارنده فرهنگ وتمدن هستند وبا نقش یک پایگاه معرفتی،در جوامع بشری فرهنگ سازی می کنند.
فرهنگ پیشرفت جمعی کلیت یک ملت از دوران گذشته تا حال قلمداد می شود واز مولفه های آن  می توان به دانش، کار، ثروت،جمعیت،...اشاره کرد امروز کشوری متمدن است که از شاخصه های توسعه فرهنگی در گذشته وحال برخوردار باشد.
دانشگاه، یکی از محورهای اصلی واساسی احیای فرهنگ اسلانی وایرانی است.ونقش تعیین کنندهای  در طراحی وساخت فرهنگ وتمدن نوین ایرانی اسلامی را در کشور بر عهده دارد.
تمدنها همواره با تکیه بر دانش، علم و فن آوری محتوای خود را گسترش داده اند وبا اوج گیری ارزشهای فرهنگی وهمگانی شدن ان  در جامعه شکل گرفته اند وبردانشگاه به عنوان کرسی یادگیری وتحقیق  تکیه کرده اند.
دانشگاه به عنوان یک نهاد پیچیده فرهنگی به انتظام اخلاقی اجتماعی جامعه کمک می کنند ودر  جهت بهبود کیفیت زندگی وحفظ و پویایی ونشاط جامعه نقش دارد.
کارکرد اصلی دانشگاه عبارتند از تولید دانش پژوهش انتقال دانش آموزش واشاعه ونشر دانش همان خدماتی است که شالوده تمامی مشخصه های  فرهنگ وتمدن در کارکرد دانش دیده می شود.
دانشگاه فرهنگ عمومی کشور را متناسب با تمدن ترسیم شده می سازد وبالنده می کند.همچنین  دانشگاه در پویایی واستمرار  فرهنگ و تمدن نیز نقش دارد.
اعتلای ایران اسلامی وتحقق سند چشم انداز از مسیری جز دانشگاه پویا وتاثیر گذاراسلامی نمی گذرد.
یکی از برجسته ترین وعده های انقلاب اسلامی وعده شیوه وسبک زندگی جدیدی غیر از سبک غربی بوده است. سبک تمدن نوین اسلامی هم به ساحت مادی انسان  وهم به ساحت معنوی او توجه دارد.
ایران اسلامی باید تمدنی درون زا وخود جوش وبه عبارت دیگر فرهنگ وتمدن نوین ایرانی اسلامی راطراحی کنند.
دانشگاه جلوه وابعاد واضلاع مختلف چند ضلعی تمدن نوین ایرانی اسلامی را شکل داده وتقویت می کند.
 بخش عمده ای از زیر ساختهای  فرهنگ وتمدن  را امور مربوط به انسانی تشکیل  می دهد وامروزه سهم علوم انسانی در اوضاع دانشگاهی کشور مغفول مانده است که این مهم باید در دستور کار مسولان قرار بگیرد.
فرهنگ سازی ، همواره اسانهای تربیت شده  را می خواهد  که با علم وآگاهی وجدیت  روح فرهنگ سازی را در جامعه را زنده کنند وارکان وزیر ساختها ونیازهای فرهنگی جدید را بر آورده سازد واین  وظیفه مهم  بر عهده دانشگاه است.
دانشگاه  فرهنگ ساز در واقع دانشگاهی است که در ژرفای برنامه ریزیها وتربیت نیروها باوری راستین وارائه الگوی واقعی و کار آمد در عرصه داخلی وبین المللی رادارد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار