مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. شهريور 1394 - 7:56   |   کد مطلب: 15831
مساله فرهنگ مساله ای نیست که یک جانبه توسط دولت یا ملت حل شود . هم مردم عزیزمان باید با احساس مسئولیت به وظایف فردی و اجتماعی خود عمل کنند وهم مسئولین باید اقداما ت و همکاری لازم جهت رشد فرهنگ را داشته باشند

به گزارش صدای دانشجو، فرهنگ مقوله مهمی در جامعه است که رشد و بالندگی و امنیت و پیشرفت جامعه تاحد زیادی بستگی به آن دارد و برای رسیدن به فرهنگ صحیح باید به شناخت درستی از آن دست یافته ، راههای مبارزه با فرهنگ های غلط را بیاموزیم و با همکاری و مساعدت هم بتوانیم به فرهنگ و تعالی در همه جنبه های شخصی و اجتماعی دست پیدا کنیم.

تعریف فرهنگ : فرهنگ مجموعه پیچیده ای است که در برگیرنده دانستنیها ،  اعتقادات ، هنرها ، اخلاقیات،قوانین ،عادات وهرگونه توانایی دیگری است که بوسیله انسان  بعنوان عضو جامعه کسب شده است.

با توجه به تعریف بالا فرهنگ ، یک مقوله عام است که در همه شئونات زندگی افراد جامعه جاری است . داشتن فرهنگ  مناسب در بعد فردی باعث می شود که هر انسانی اخلاقیات را رعایت کرده و در زندگی فردی خود به قوانین و اعتقادات احترام بگذارد.

وفرهنگ در بعد اجتماعی باعث می شود که انسانها به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کنند، به قوانین عمومی جامعه پایبند باشند ، از ایجاد مزاحمت برای دیگران خود داری کنند و در حفظ منابع ملی و سرمایه های کشور کوشا باشند.

متاسفانه ما در کشورمان شاهد فرهنگ های غلط زیادی هستیم که باعث می شود همیشه در کشورمان با مشکلات و کشمکش های مختلفی مواجه باشیم که در ذیل  به برخی از این فرهنگ های غلط اشاره می کنم .

رانندگی پر خطر: این فرهنگ غلط باعث می شود که همه ساله شاهد کشته شدن افراد بسیاری در اثر تصادفات جاده ای باشیم و خانواده های بسیاری دچار آسیب جدی شده و در اثر یک بی احتیاطی و عدم رعایت قانون خیلی از خانواده ها بی سرپرست شده و با مشکلات پیچیده جدیدی مواجه شوند.

 فرهنگ زشت آرایش در خیابان : به نظر می رسد عده ای از مردم که از اعتقادات ضعیف تری برخوردار هستند و شناخت صحیحی از دین و فرهنگ اسلامی ندارند با پوشش زننده در خیابانها ظاهر شده و علاوه بر اینکه خودشان با این کار مرتکب حرام می شوند باعث به گناه افتادن دیگران و مشکلات روحی و معنوی برای جوانان و نوجوانان شوند.با اینکه حتی در کشورهای غیر اسلامی هم این امر ناپسند است و کسی در خیابانها ارایش نمی کند.

 مزاحمت خیابانی :  که حتی در کشورهای غیر اسلامی هم مذموم است . این فرهنگ زشت باعث شده است که بسیاری از خانواده ها با نگرانی و ترس و لرز بچه هایشان را راهی مدرسه و مکان های عمومی کنند و همیشه نگران این مزاحمت ها

اسراف و استفاده بی حد و مرز از منابع موجود: استفاده بی رویه از آب و برق و گاز و دیگر منابع کشور مشکل جدی است که متاسفانه توسط برخی از مردم رعایت نمی شود و باعث هدررفت منابع و آسیب به اقتصاد کشور می شود.

مسئولیت گریزی و کم کاری : که متاسفانه در بسیاری از ادارات و شرکت ها و ... شاهد آن هستیم . اگر هر شخصی در هر شغلی که هست کار خود را به نحو احسن انجام دهد، شاهد رضایتمندی ارباب رجوع ، پیشرفت روز افزون کشور و افزایش رفاه و رضایت عمومی خواهیم بود. هر فردی از افراد جامعه به جای متهم کردن دیگران باید به مسئولیت های خودش به نحو احسن عمل کند تا همه در کنار هم بتوانیم کشور و آینده مان را بسازیم.

ایجاد آلودگی صوتی در خیابان و منزل و.. و ایجاد مزاحمت برای دیگران : متاسفانه در بعضی از خانواده ها این فرهنگ زشت شایع است که فقط به آسایش و خواسته های خودشان فکر می کنند و با انجام کارها و ایجاد سرو صدایشان باعث ناراحتی و رنجش همسایه ها و دیگر مردم کوچه و خیابان می شوند .

استفاده نادرست از وسایل ارتباط جمعی : یکی از فرهنگ های غلط جامعه ما استفاده نادرست از وسایل و ارتباطات ارتباطی است استفاده غلط از تلفن همراه ، اینترنت ، بازی های کامپیوتری ، ماهواره و .... بعضی از خانواده ها بدون توجه به آسیب ها و عوارض استفاده از این وسایل و ابزار ارتباطی به سمت استفاده باطل و افراطی از این وسایل حرکت کرده و در این زمینه اخلاقیات و تقوا فراموش می شود و خیلی وقتها ما به سمتی حرکت می کنیم که مورد خواست دشمن است وبرای ما برنامه ریزی شده هست. در اثر استفاده از ماهواره حیا و حجاب از بین می رود ، خیانت و گناه آسان می شود ، خانواده ها به سمت فروپاشی می رود و خیلی ها غرق گناه می شوند و اسم این کار را هم فرهنگ!! می گذارند و بعضی ها به حدی می رسند که به این کار خود افتخار می کنند.

موبایل و بازی های کامپیوتری بدون کنترل در اختیار فرزندانمان قرار می گیرد و بچه ای که خوب و بد را هنوز نمی تواند تشخیص بدهد اسیر برنامه های فاسد و بلوتوث های ضداخلاقی و حتی بازی های ضد اخلاقی می شود .

صاحب نظربودن در تمامی امور جامعه ، از احکام و اعتقادات گرفته تا سیاست : خیلی از افراد جامعه احساس می کنند هر یچزی که خودشان تشخیص می دهند درست است و هرچیزی که مخالف نظر آنهاست ناصحیح است. این افراد به راحتی به دیگران تهمت می زنند ، شخصیت ها را تخریب می کنند مسائل دینی و شرعی را زیر سوال می برند در سیاست و اقتصاد دخالت می کنند و نقل محافلشان نقد همه کس و همه چیز است و در این راه هیچ حد و مرزی نمی شناسند . در حالی که در این زمینه ها هیچ تخصص و مطالعه و اطلاعی ندارند. این در حالی است که دین اسلام بسیار با حساسیت به این امور نگاه کرده و از تهمت و افترا و غیبت و.. نهی می کند.

استفاده از محصولات خارجی : فرهنگ غلط استفاده از کالاهای خارجی و بی ارزش کردن کالاهای داخلی باعث می شود که تولید ملی کشور مورد آسیب و زیان قرار گرفته و با دست خودمان به بی کاری جوانانمان و عقب ماندن رشد اقتصادی کشورمان کمک کنیم . البته در این راه تولید کنندگان داخلی هم مقصر هستند و با تولید بعضی از محصولات بی کیفیت باعث می شوند که مردم با بدبینی به تولیدات داخلی نگاه کرده و به دنبال اجناس خارجی راه بیفتند. در این زمینه باید همکاری دو جانبه ای بین تولید کننده و مصرف کننده صورت بگیرد تا به رشد اقتصاد و صنعت مان و خود کفائی کشور کمک کنیم.

چه کسی مسئول فرهنگ جامعه است؟

مسلماً مساله فرهنگ مساله ای نیست که یک جانبه توسط دولت یا ملت حل شود . هم مردم عزیزمان باید با احساس مسئولیت به وظایف فردی و اجتماعی خود عمل کنند وهم مسئولین و مخصوصا صدا و سیما به عنوان پر مخاطب ترین رسانه ارتباط جمعی باید با تولیدات فرهنگی و ساخت فیلمهای آموزنده و ارائه الگوهای مثبت ، به جامعه و مردم کمک کنند و متولیان فرهنگ نیز در این زمینه همکاری داشته باشند و بخش های نظارتی هم با مبارزه قاطعانه با مظاهر فساد و برخورد با عاملین گسترش بی فرهنگی و قانون گریزی  به مردم این اطمینان را بدهند که از فرهنگ عمومی صیانت می کنند و با متخلفین برخورد مناسبی خواهند داشت.

فرهنگ صحیح کدام است ؟ جهت شناخت فرهنگ صحیح ، بهترین راه مراجعه به احکام و آموزه های دینی و تبعیت از قانون است. اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین الهی در همه ابعاد شخص و اجتماعی بشر برنامه داشته و توصیه های زیادی جهت رعایت اخلاقیات ، حفظ حق الناس و احترام به قانون و حقوق دیگران دارد. اگر ما به شناخت صحیحی از دین و اعتقادمان دست پیدا کنیم و به مسائل شرعی مان پایبند باشیم ، بسیاری از مشکلات جامعه حل شده و به طرف ترقی و پیشرفت در همه جوانب حرکت خواهیم کرد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار