مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. دى 1394 - 10:43   |   کد مطلب: 16584
معاون غذا و داروی دانشگاه خبر داد:
بافروش دارودرعطاریهای غیرمجازبرخورد می شود
معاون غذا و داروی دانشگاه از برخورد با عطاری‌هایی که به فروش دارو در همدان اقدام می‌کنند، خبر داد.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس، دکتر ایرج خدادادی با اشاره به پیگیری امور ساماندهی واحدهای عطاری‌ها در همدان، اظهار کرد: با طرح موضوع ساماندهی عطاری‌ها در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان، مصوب شد دانشگاه آیین‌نامه‌ای را در این خصوص تدوین کند و به مدیریت امور اجتماعی استانداری ارجاع دهد که این آیین‌نامه با کسب نظر از سازمان‌های مرتبط مانند اصناف، جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت بر اساس قوانین موجود تنظیم و به استانداری تحویل داده شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون این موضوع به تأیید استانداری رسیده است که امیدواریم در کارگروه سلامت و امنیت غذایی طرح شود و به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه عطاری‌ها و فروشندگان گیاهان دارویی حق فروش دارو را ندارند و هم‌اکنون نیز ساماندهی آنها را در برنامه‌های ادواری قرار دارد، گفت: هفته گذشته کارگروه ستاد مبارزه با مواد قاچاق برگزار شد که برخورد با عطاری‌هایی که اقدام به فروش دارو می‌کنند، مورد توجه جدی قرار گرفت.

دکتر خدادادی از تصویب تداوم گشت بازرسی مشترک در نظارت بر کار عطاری‌ها خبر داد و افزود: در آیین‌نامه ساماندهی عطاری‌ها، به شکل کلی وظایف سازمان‌ها در برخورد با واحدهای فاقد مجوز و واحدهایی که اقدام به فروش دارو می‌کنند، مشخص شده است.

وی ادامه داد: تعدادی از عطار‌ی‌ها در استان دارای مجوز هستند، تعدادی نیز از اتحادیه اصناف جواز کسب گرفته‌اند و برخی حتی جواز اولیه ندارند که ساماندهی آنها باید انجام شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه با بیان اینکه در خصوص تعداد عطاری‌های فعال در استان اتفاق نظر وجود ندارد، افزود: لزوم تدوین آیین‌نامه ساماندهی در خصوص تعداد واحدهای فعال در حوزه عرضه گیاهان دارویی و مشخص شدن تعداد واحدهایی که زیر نظر صنف آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند، وجود دارد.

وی با بیان اینکه بررسی پراکندگی در مجوز عطاری‌ها، برنامه بعدی این آیین‌نامه است، افزود: قرار بر این است تا تمام عطاری‌های دارای مجوز با در نظر گرفتن شرایط خاص و گذراندن دوره آموزشی به کار خود ادامه دهند.

دکتر خدادادی اضافه کرد: برای افرادی که بتازگی وارد این عرصه شده‌اند و فاقد مجوز هستند نیز شرایط جدیدی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برخی در این حرفه به صورت غیرقانونی نسبت به انجام اموری در حوزه درمان اقدام می‌کنند، گفت: معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی در این خصوص شاکی هستند.

این مسئول با بیان اینکه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت طب سنتی راه‌اندازی شده که نشان از اهمیت این طب در حوزه سلامت است، افزود: افرادی که وارد این عرصه می‌شوند باید اطلاعات علمی دقیق را کسب کرده باشند و کسانی که این اطلاعات را نداشته باشند از این چرخه خارج می‌شوند.

وی با بیان اینکه ساماندهی عطاری‌ها موضوع یک‌بعدی نیست و باید در این خصوص فرهنگسازی انجام شود، گفت: برخی از افراد ناآگاهانه از این افراد بی‌صلاحیت مشورت دارویی می‌گیرند که باید اطلاع‌رسانی در این خصوص بیشتر شود.

دکتر خدادادی با اشاره به اهمیت ارتقای دانش و آگاهی سلامت مردم، افزود: تا فرهنگسازی در این خصوص و ساماندهی عطاری‌ها انجام نشود نمی‌توان اهداف را بدرستی پیش برد.

وی با بیان اینکه ساماندهی واحدهای عطاری یکی از اولویت‌های ما در کشور بشمار می‌رود، تحقق این موضوع را یکی از شاخص‌های ارتقای سلامت دانست.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار