مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 24. دى 1394 - 23:31   |   کد مطلب: 16703
دوره آموزشی مهندسی فرهنگ دینی ویژه ائمه جماعات دانشگاه‎های استان با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه همدان در مرکز همایش‌های دانشگاه برگزار شد.

به گزارش صدای دانشجو،  نماینده ولی فقیه در استان در این مراسم، با بیان اینکه انسان مکلف است هم قدر و اندازه خود را درک کند و هم قدر و اندازه چیزهای دیگر را بداند، گفت: مدار عالم بر روی استوانه «قدر» ایستاده است و ذات اقدس الهی در قرآن اشاره می‌کند که تمام موجودات عالم در نزد ما خزانه دارند و چیزی نیست در عالم مگر اینکه خزانه آن در دست خداوند است و هر چیز را به اندازه قدر و اندازه آن نازل کرده‌ایم.

آیت‎ا... غیاث‎الدین طه‎محمدی با بیان اینکه اگر قدر و اندازه را از عالم بگیریم جهان نابود می‌شود، ادامه داد: در قرآن مجید سوره‌ای به نام «قدر» وجود دارد تا ما انسان‌ها بدانیم همه عالم در حساب و کتاب دقیق قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های ما این است که در قدرشناسی خداوند کوتاهی کرده‎ایم، ادامه داد: اگر در برابر پروردگار قدرشناسی خوبی پیدا می‎کردیم، در اخلاق و رفتار دگرگون می‎شدیم.

آیت‌ا... محمدی خاطرنشان کرد: بزرگان الهی به همان اندازه که در عرصه قدر الهی شناخت یافته‌اند، به پیشگاه خداوند، اظهار عبودیت و بندگی کرده‌اند.

نماینده ولی‎فقیه در استان خاطرنشان کرد: یکی از وظایف سنگین طلبه‌ها این است که در عرصه اعتقادات و امام‌شناسی کار بیشتری در جامعه انجام دهند؛ چراکه این موارد به عنوان زیرساخت، اساس و بنیان دین اسلام است.

وی با بیان اینکه دین اسلام در اوج غربت قرار دارد، تصریح کرد: سنگین‌ترین رسالت روحانیون این است که این دین را با هم‌اندیشی و اتحاد از غربت بیرون آورند.

آیت‌ا... محمدی با بیان اینکه پس از قدرشناسی از دین باید به سراغ قدرشناسی از خود رفت، گفت: ما راجع به بزرگی خود هنوز به شناختی نرسیده‌ایم که این مشکل باید حل شود.

رئیس دانشگاه نیز با اشاره به دغدغه اسلامی شدن دانشگاه به عنوان یکی از رسالت‌های انقلاب و مقام معظم رهبری رهبری، گفت: توسعه همه‌جانبه بخصوص در زمینه توسعه فرهنگی به طور شایسته‎ انجام نشده که شایسته شاخص‌های تکنولوژی نیست.

دکتر سیدحبیب‌اله موسوی‎بهار گفت: همراه کردن اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه برای همسو شدن در اجرای وظایف فرهنگی در کنار انجام وظایف علمی و شغلی باید مورد توجه باشد.

وی، هرگونه رفتار نادرست در جامعه را خسارت‎زا برای خود افراد دانست و گفت: خطاهای افراد به طور مستقیم و غیر مستقیم بر جامعه تأثیرگذار است.

رئیس دانشگاه یادآور شد که نهادهای مذهبی و اعتقادی به طور ویژه رعایت‎کننده مسائل هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های مختلف در حوزه‎های متنوع فعال هستند، گفت: باید در بخشی از مأموریت‌ها تفسیر حرفه‌ای آن در ابعاد تخصصی بهداشت و درمان جاری شود.

دکتر موسوی‎بهار، آمادگی دانشگاه را برای میزبانی برنامه‎های نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‎های استان اعلام کرد.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، خدمتگزاری در فضای دانشگاه را فرصتی ارزشمند عنوان کرد و مهندسی برنامه‌های فرهنگی را از اهداف اصلی دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوود خوش‌باور با اشاره به اهمیت نقشه مهندسی فرهنگ اظهار کرد: فرهنگ؛ نظامی از ارزش‎ها، باورها و الگوهای رفتاری است که هویت جامعه را می‎سازد.

وی، فرهنگ را روح جامعه دانست و با بیان اینکه فرهنگ به زندگی فردی و احتماعی انسان، جهت می‌دهد، گفت: خانواده در فرهنگسازی و انتقال فرهنگ نقش مهمی بر عهده دارد.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه افزود: عمده‎ترین کارهای انجام شده توسط دشمنان به وسیله رسانه‎ها و با هدف تخریب بنیان‎ خانواده انجام می‎شود که باید مراقب بود.

وی، مبانی فرهنگسازی مطلوب حاکم بر کشور را برشمرد و گفت: نقش جمهوری اسلامی ایران و روحانیت در گسترش این فرهنگ باید بیش از پیش بررسی شود.

حجت‎الاسلام خوش‎باور، مقابله با شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و نفوذ را از مهمترین اهداف دانست و بیان کرد: در نقشه فرهنگی بر اهداف کلان از جمله تمسک به قرآن، نهادینه شدن فرهنگ ظهور مصلح، تعمیق خودباوری، نهادینه شدن شعائر اسلامی و عفت عمومی و حجاب، نهادینه شدن شایسته‎سالاری و دستیابی به جایگاه برتر تولید تأکید شده است.

وی اضافه کرد: اولویت‌های فرهنگی شامل هویت اسلامی و انقلابی، اخلاق و فرهنگ عمومی و سبک زندگی اسلامی _ ایرانی است.

حجت‎الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان نیز گفت: با توجه به رسالت و محتوای مدیریتی، نماز باید سرلوحه همه امور باشد و به موضوع برپایی نماز بیش از پیش توجه شود.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار