مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 29. فروردين 1396 - 20:15   |   کد مطلب: 20320
رئیس جمهور ترکیه بعد از پیروزی در رفراندوم تغییر قانون اساسی، این‌بار قصد برگزاری رفراندوم برای عضویت در اتحادیه اروپا را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از آناج، رجب طیب اردوغان که با همراه ساختن رئیس حزب حرکت ملی با خود، تغییر 18 ماده‌ای قانون اساسی و جایگزینی سیستم ریاست جمهوری به جای پارلمانی را در چارچوب یک همه‌پرسی عملی ساخت، قصد دارد دو همه‌پرسی دیگر برای بازگرداندن مجازات اعدام و عضویت در اتحادیه اروپا برگزار کند.

همه‌پرسی عضویت در اتحادیه اروپا

رئیس‌جمهور ترکیه در این خصوص اظهار داشت: پنجاه و چهار سال ما را دمِ در اتحادیه اروپا معطل کرده‌اند. مشورت خواهیم کرد و ممکن است برای عضویت در اتحادیه اروپا نیز همه‌پرسی برگزار کنیم.

اردوغان افزود: بر اساس نتیجه همه‌پرسی با رای موافق حدود 25 میلیون و 200 هزار شهروند، اصلاحات در قانون اساسی را پذیرفته و اکنون سیستم پارلمانی کشورمان به سیستم ریاستی تغییر یافته است. به این صورت همه بحث و گفتگو‌های بر سر این موضوع، دیگر بیهوده است. تمام تغییرات ناشی از اصلاحات جدید قانون اساسی کشور که با بیشترین تعداد رای در طول تاریخ جمهوری ترکیه به تصویب رسیده است، برای خدمت به همه مردم است. از این بعد نگاه همه ما با همدیگر به سوی آینده خواهد بود.

وی تصریح کرد: یک سازمانی به نام «سازمان امنیت و همکاری اروپا» در اروپا وجود دارد. در حال حاضر آنها بر اساس افکار خود یک گزارشی در مورد همه پرسی ترکیه تهیه می کنند. (خطاب به این سازمان) قبل از همه چیز حد خود را بدانید. گزارش‌های شما با محتوای سیاسی تهیه شده است و آن‌ها را ما نخواهیم دید و نخواهیم شنید و حتی به رسمیت نخواهیم شناخت. ما به راه خود ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اظهارات خود تأکید کرد: انگلستان که بنیان‌گذار اتحادیه اروپا بود، دارد از این اتحادیه جدا می شود. نروژ هم جدا شد. چه کسی تصمیم‌گیرنده در مورد این جدایی‌ها است؟ ملت است. ما هرچه لازم باشد به مردم ارائه می‌کنیم و مردم تصمیم می‌گیرند و ما هم آن را رعایت می‌کنیم. آنها یا به قول‌هایی که به ترکیه داده‌اند٬ عمل کنند یا به نتایج آن راضی خواهند شد. با این روش که آنها پیش گرفته‌اند، یعنی حمایت پولی و تسلیحاتی مخفیانه از گروه‌های تروریستی علیه کشورمان، هرگز موفق نخواهند شد.

[اردوغان: ممکن است برای عضویت در اتحادیه اروپا نیز همه‌پرسی برگزار کنیم]

اردوغان مطرح کرد: کسانی که دشمنی خود نسبت به کشورمان را با حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه به طور علنی اعلام می کنند، این را بدانند که ترکیه به هیچ قیمتی هرگز اجازه حضور یک گروه تروریستی در نزدیک مرز‌های خود را نخواهد داد. کسانی که فکر می‌کنند از طریق تروریست‌هایی که از آنها مانند خرید خدمت سربازی استفاده می‌کنند، ترکیه را به زانو در می‌آورند، به زودی متوجه اشتباهات خود خواهند شد. سپر فرات، آخرین عملیات ما نیست، بلکه اولین عملیات ما است.

وضعیت فوق العاده در ترکیه به مدت 3 ماه دیگر تمدید خواهد شد

نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه پس از اتمام جلسه کابینه دولت که به ریاستى رجب طیب اردوغان برگزار شد، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: وضعیت فوق العاده در سراسر کشور برای سومین بار پیاپی به مدت سه ماه تمدید خواهد شد.

[وضعیت فوق العاده در ترکیه به مدت 3 ماه دیگر تمدید خواهد شد]

وی اظهار داشت: توصیه تمدید وضعیت فوق‌العاده در کشور که توسط شورای امنیت ملی ترکیه در جلسه امروز کابینه دولت مطرح شد، مورد ارزیابی قرار گرفت و تصمیم گرفته شد که تمدید وضعیت فوق العاده در سراسر کشور از بامداد تاریخ 19 آوریل، به مجلس ملت کبیر ترکیه ارائه شود.

گفتنی است، بعد از پیروزی نیم‌بند جبهه اردوغان در انتخابات و مطرح شدن ادعاهای تقلب در همه‌پرسی، خیابان‌های استانبول و برخی دیگر از شهرهای ترکیه فضای اعتراضی به خود گرفتند.

مخالفان که دوشنبه شب (17 آوریل) نیز برای دومین بار به خیابان‌ها آمده بودند، با فریاد اینکه دولت باغچلی رئیس حزب حرکت ملی با خیانت به جمهوریت در ترکیه، این کشور را با همدستی اردوغان به سمت دیکتاتوری کشانده است، شعارهای اعتراض‌آمیزی در مقابله با نژادپرستی اردوغان سر دادند.

روز یکشنبه (16 آوریل) نیز مردم مناطق مختلف استانبول با به هم زدن قابلمه و تابه از پنجره‌های خانه‌هایشان اعتراض خود را به نتایج همه‌پرسی برای تغییر قانون اساسی ترکیه نشان دادند.

دیدبان حقوق‌ بشر

در همین باره فارس نوشت، درپی پیروزی بسیار نزدیک رفراندوم تغییر قانون اساسی ترکیه و همچنین تصمیم کابینه امنیتی این کشور جهت تمدید حالت فوق‌العاده تا 3 ماه دیگر، دیدبان حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای به آنکارا هشدار داد.

این نهاد بین‌المللی از دولت ترکیه خواست تا تصمیمش درخصوص تمدید حالت فوق‌العاده در این کشور را لغو، به وضعیت اضطراری پایان داده و همچنین سرکوب مخالفان را متوقف کند.

دیدبان حقوق بشر ضمن انتقاد از برگزاری این همه‌پرسی تحت شرایط خفقان حالت فوق‌العاده، تصریح کرد رئیس جمهور ترکیه با کنترل رسانه‌ها، بر فضای عمومی مسلط شده و نمایندگان پارلمانی کُرد و اصحاب رسانه را زندانی کرد.

«هیو ویلیماسون» رئیس امور اروپایی و آسیای مرکزی این نهاد گفت: «بعد از بدست آوردن پیروزی نزدیک در همه‌پرسی روز یکشنبه، دولت و رئیس جمهور (ترکیه) باید به نفع تمام مردم ترکیه عمل کنند، نه فقط حامیان سیاسی خود. دولت و رئیس جمهور ترکیه باید حالت فوق‌العاده و سرکوب‌گری علیه رسانه‌ها و مخالفان کُرد را پایان دهند.»

دیدبان حقوق بشر از دولت ترکیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور خواست به حقوق شهروندان خود احترام گذاشته و آزادی بیان رسانه‌ها را تامین کند.

این نهاد همچنین تاکید کرد تمدید وضعیت اضطراری در ترکیه حقوق بشر و حکومت قانون را به‌خطر می‌اندازد.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار