مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. مرداد 1394 - 8:07   |   کد مطلب: 15442
کارشناس و تحلیل‎گر مسائل منطقه با بیان اینکه اقداماتی که آمریکا در منطقه انجام می دهند در زمینه تقویت گروه های تروریستی است نه مبارزه با آن، تاکید کرد: در آینده خبری از رژیم صهیونیستی و آل سعود در منطقه نخواهد بود.

پایگاه اطلاع رسانی صدای دانشجوبه نقل از دانا،سعدالله زارعی کارشناس و تحلیل‎گر مسائل منطقه در گفت و گو با تهران نیوز؛ با بیان اینکه اقداماتی که آمریکا در منطقه انجام می دهند در زمینه تقویت گروه های تروریستی است نه مبارزه با آن، اظهار کرد: نکته کلی این است که آمریکا نه فقط تروریسم را بلکه هر چیز خوب و بدی را بر مبنای منافع ملی و سیاست کلی خودش که سیطره بر دنیا است، را دنبال می کند.

وی در ادامه عنوان کرد: در یکجا با دیکتاتورترین دیکتاتورها هم پیاله هستند و در جایی دیگر دولتی بسیار آزاد و مستقل را متهم می کنند، و با حربه دیکتاتوری با آن مبارزه می کنند.

کارشناس و تحلیل‎گر مسائل منطقه گفت: این کلی قضیه است اما درباره اینکه در شرایط فعلی امریکایی ها اهداف خاصشان در منطقه ما چی است؟ امریکایی ها شرایط منطقه را مطابق با منافع خودشان ارزیابی نمی کنند.

زارعی با بیان اینکه آمریکایی ها در منطقه با دو سه دسته از رژیم ها و شرایط مواجه اند، تصریح کرد: یک دسته جبهه مقاومت و کشورهای مرتبط با جبهه مقاومت است که این جغرافیا جغرافیای آمریکا نیست و منافع آمریکا در این جغرافیا تامین نمی شود.

وی دسته بعدی را شامل ایران، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین دانست و گفت: در شرایط جدید یمن و برخی از کشورهای آفریقایی و آسیایی که مسیر حرکتشان با مسیر حرکت امریکا متمایز است.

کارشناس و تحلیل‎گر مسائل منطقه افزود: طبیعی است که امریکا در خصوص این کشورها خواستار تغییرات باشد و دسته دوم رژیم هایی هستند که نه متحد آمریکا و نه مخالف امریکا هستند کشورهای میانه این میدان قرار دارند مثل ترکیه و برخی دولت های دیگر.

زارعی ادامه داد: امریکا این کشورها را به عنوان محیط های بکر و نسبتا آزاد و قابل نفوذ نگاه می کنند و تلاش دارند که این کشور ها را به طرف خودشان بکشانند.

وی اظهارکرد: دسته سوم هم دولت های وابسته است مثل عربستان و قطر که این دولت ها به لحاظ توانایی برای بقا دچار بحران هستند.

کارشناس و تحلیل‎گر مسائل منطقه همچنین گفت: پایه های این دولت ها سست شده و همه ی خبرها و جمع‌بندی هایی که غربی ها دارند حاکی از این است که طی دهه آینده خبری از رژیم آل سعود نیست یا طی دو دهه آینده خبری از رژیم اسرائیل در منطقه نیست. بنابر این طبیعی است که امریکایی ها نسبت به روند مسائل این دسته از کشورها نگران باشند.

زارعی بیان کرد: منطقه اعم از منطقه ی کشورهای مخالف میانه و وابسته شرایطی مطابق چشم انداز امریکا نیست و این در حالی است که امریکایی ها اهرم های زیای برای تغییر شرایط منطقه در اختیار ندارند، یعنی ابزارهای گذشته در مواجهه با ملت های منطقه کارایی ندارند لذا طی ۱۰- ۲۰ سال گذشته هیچ پرونده ای را در منطقه نمی بینید که با حضور امریکا و دخالت امریکا حل و فصل شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه امریکا امروز قدرت تاثیر گذاری روی پرونده های منطقه را تا حد بسیار بسیار زیادی از دست داده، گفت: آمریکایی ها نگران هستند و تلاش می کنند تا بتوانند این شرایط را تغییر دهند.

زارعی امریکا چون نمی تواند در فضای اجتماعی و افکار عمومی کار موثری انجام بده و چون نمی تواند در زمینه سیاسی تحول عمده ای در دولت ها و دولتمردان ایجاد کند آمده و از آن وجه امتیازی خودش که وجه نظامی- امنیتی است استفاده می کند.

وی همچنین ادامه داد: خوشبختانه وجوه امنیتی و نظامی هم بر خلاف گذشته نمی تواند امریکا را در این مسیر خیلی کمک کند. بخاطر اینکه ملت ها امروز خودشان به یک توان نظامی- امنیتی رسیدند و بدون کمک امریکا تا حدودی بساط تروریسم را در منطقه جمع کرده اند امروز امنیت بغداد از سیطره تروریست ها توسط خود عراقی ها ایجاد شده. عملیات آمرلی، العظیم، جرف الصخر و بیجی همه بوسیله عراقی ها انجام شده و بخش های مهمی از عراق را آزاد کرده اند. کما اینکه در سوریه هم تحولات با محوریت مردم سوریه صورت می گیرد.

کارشناس و تحلیل‎گر مسائل منطقه در ادامه به نقش ترکیه در درگیری های منطقه اشاره کرد و گفت: ترکیه در مواجهه با مسائل منطقه بدترین نوع سیاست را به اجرا گذاشته به قصد اینکه بلکه بتواند شرایط منطقه ای را مطابق با الگوی ترکیه تغییر بدهد. اما این اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد به خاطر اینکه حساسیت منطقه از قدیم نسبت به ترکیه بالا بوده و ترکیه به هیچ وجه قادر نیست که امپراطوری عثمانی را احیا کند.

زارعی افزود: به خاطر اینکه ملت ها در منطقه ما خاطرات بسیار تلخی از عثمانی دارند مخصوصا عرب ها که در آن مقطع در سیطره ی عثمانی ها بودند این عرب ها با انقلاب از عثمانی جدا شدند یعنی عراقیها انقلاب کردند که جدا شدند لیبیایی ها و مصری ها با انقلاب از عثمانی جدا شدند.

وی اظهار کرد: اینها نشان دهنده نفرتی است که حداقل در حوزه عربی بین اعراب و ترکیه وجود دارد. بنابراین تقلای ترکیه برای تغییر شرایط منطقه در واقع به تعبیری چک های بی محلی است که اردوغان امضا می کند و برگشت می خورد.

کارشناس و تحلیل‎گر مسائل منطقه با بیان اینکه اساسا زمین زمین ترکیه نیست، بیان داشت: در سوریه کسی از ترکیه استقبال نمی کند، در عراق کسی از ترکیه استقیال نمی کند در حالیکه در همین عراق و ترکیه جمهوری اسلامی به راحتی پذیرفته می شود.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: راز اصلی شکست های آقای اردوغان در منطقه این است که تحلیل دقیقی از شرایط منطقه ندارد و دارد در یک دالان تاریک جست و خیز می کند در حالی که از شرایط داخل این دالان هم اطلاعی ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار