مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. مهر 1394 - 7:34   |   کد مطلب: 16020
در همایش روز جهانی بهداشت محیط عنوان شد:
متوسط سرانه مطالعه در کشور چهار دقیقه است
دکتر سید حبیب‌اله موسوی‌بهار با تأکید بر اهمیت فرهنگسازی و بهره‌گیری از گروه‌های تأثیرگذار و همراهی مردم و آگاهسازی عمومی افزود: هنگامی که متوسط سرانه مطالعه در کشور چهار دقیقه است، چگونه می‌توان برای بهبود بهداشت محیط کشور تلاش کرد؟

به گزارش صدای دانشجو،رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با تبریک روز بهداشت محیط گفت: در مباحث علوم انسانی و ارتقای فرهنگ افراد جامعه توجه به ترویج کتابخوانی و تربیت بدنی و ورزش ضرورت دارد.

دکتر سید حبیب‌اله موسوی‌بهار با تأکید بر اهمیت فرهنگسازی و بهره‌گیری از گروه‌های تأثیرگذار و همراهی مردم و آگاهسازی عمومی افزود: هنگامی که متوسط سرانه مطالعه در کشور چهار دقیقه است، چگونه می‌توان برای بهبود بهداشت محیط کشور تلاش کرد؟

وی با اشاره به مشاهده برخی رفتارهای زشت مثل سیگار کشیدن در اماکن عمومی و پرتاب زباله در فضای شهری گفت: جامعه به سمت سالمندی پیش می‌رود و افراد باید از هم‌اکنون مراقب سلامت خود باشند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه هم با تأکید بر اهمیت شناسایی عوامل زیست‎محیطی تهدیدکننده سلامت، مهمترین چالش‎های محیطی مرتبط با سلامت کودکان را شامل گسترش استعمال دخانیات، بهداشت مواد غذایی و تغذیه، بیماری‎های قابل انتقال، آلودگی فضاهای داخلی، تماس با آلاینده‎های شیمیایی، آلودگی‎ محیط‌های خارجی، ایمنی خانه و ایمنی جاده برشمرد.

دکتر حسین عرفانی با بیان اینکه از 15 اردیبهشت‌ماه سال گذشته اجرای طرح تحول نظام سلامت آغاز شد، به تفاوت‌های امروز و فردای نظام سلامت اشاره کرد و گفت: مدل سنتی ارائه خدمات بهداشتی متکی بر نیروی ماهر بهداشتی در مراکز بهداشتی است در حالی که در مدل نوین؛ توسعه سیاست‌های سالم، توسعه محیط‎های سالم، گسترش فعالیت‌ها در جامعه برای بهبود شاخص سلامت، توانمندسازی افراد، گروه‌ها و جوامع و بازنگری در خدمات بهداشتی مطرح است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه به عناوین برنامه تحول نظام سلامت حوزه بهداشت اشاره کرد و گفت: این عناوین شامل برنامه ارائه خدمات سلامت به شهرهای 20 هزار تا 50 هزار نفر، ارائه خدمات به حاشیه‌نشینان شهرها، برنامه ارائه خدمات سلامت به روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر و عشایر، برنامه ارائه خدمات سلامت در کلانشهرهای کشور، تقویت و نهادینه  کردن همکاری‎های بین بخشی حوزه بهداشت در سطح ملی، برگزاری کارگروه‌های تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان‌ها و متناظر در شهرستان‎ها و برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی است.

 وی افزود: اساس مشارکت مردمی برپایه توانمندسازی مردم و ترویج فرهنگ خودمراقبتی است و باید سواد سلامت بالا رود و با تغییر نگرش‎ها تعاریف عوامل خطر شفاف‌تر شود.

 دکتر عرفانی با اشاره به پروژه‎های پشتیبان برنامه تحول، این پروژه‌ها را شامل توانمندسازی مدیران و کارکنان بخش بهداشت کشور - استقرار نظام پایش و ارزیابی خدمات سلامت - تکمیل و تجهیز و توسعه شبکه‎های بهداشتی درمانی کشور - ارتقای نظام فناوری اطلاعات - ثبت اطلاعات و آمار بهداشتی در کشور - شبکه هوشمند بهداشت (شهاب) - همکاری با مراکز تحقیقاتی برای اجرای پژوهش‎‏های کاربردی و همکاری با مراکز آموزشی برای بهره‌مندی از ظرفیت آن - تهیه و تدوین بسته‌های خدمات بهداشتی درمانی سطح اول مشتمل بر 11 بسته خدمت طبق دستورالعمل شرح خدمات سطح اول و استقرار نظام دیده‌بانی سلامت عنوان کرد.

توجه به پژوهش و گروه‌های پژوهشگر و زنجیره‌ای شدن تحقیقات از دیگر موارد تأکید شده توسط معاون امور بهداشتی دانشگاه بود.

وی در ادامه ابعاد مختلف برنامه تحول بهداشت عمومی در نظام سلامت با محوریت بهداشت محیط را تشریح کرد و توضیحاتی درباره تشدید کنترل‎ها با هدف کاهش مصرف دخانیات، مدیریت بهداشت هوا و اثر آن بر سلامت، بهداشت پرتوها و ارتقای سلامت کارکنان بیان کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه، طرح‎های راهبردی در دست پیگیری استان را شامل طرح راهبردی سرویس‌های بهداشت عمومی شهری استان، برنامه راهبردی ساماندهی بازار سبزه‎میدان و سرگذر کلانشهر همدان، برنامه راهبردی جلوگیری از آبیاری مزارع کشت سبزی با فاضلاب خام، برنامه راهبردی ساماندهی کارگاه‎های سیلیس‎کوبی، برنامه کاهش مصرف دخانیات با اولویت حذف قلیان و برنامه ایمنی آب استان همدان دانست.

در این مراسم همچنین از فعالان عرصه بهداشت محیط استان با تقدیم هدایایی، قدردانی شد. 

دیدگاه شما

آخرین اخبار