مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 24. خرداد 1396 - 16:11   |   کد مطلب: 21116
اسدالله قره‌خانی، ترکیه 22 سال بوده و طبق ان هر یک از طرفین می‌توانند 5 بار نسبت به قیمت گاز تقاضای تجدیدنظر بکنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ موضوع فروش رایگان گاز به کشور ترکیه از سوی ایران مدتی است که بحث داغ بسیاری از رسانه های کشور بوده و در پی این امر بسیاری از نمایندگان ، کارشناسان و همچنین بسیاری از مردم کشور در فضای مجازی به موضوع فروش گاز رایگان به ترکیه واکنش نشان دادند.

 

موضوع از این قرار است که ایران در فاصله سالهای 2012 تا 2016 در مجموع حدود 14.2 میلیارد دلار بابت صادرات روزانه در حدود 30 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه، از این کشور دریافت کرده است ؛ که طبق رأی دیوان بین المللی داوری مبنی بر ضرورت کاهش 13.3 درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه از سال 2012 تاکنون، ایران باید حدود 1.9 میلیارد دلار از این مبلغ دریافتی را به ترکیه بازگرداند.

 

هدایت الله خادمی ، نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص موضوع فروش گاز ایران به ترکیه و مسائل مربوط به شکایت ترکیه از ایران به دلیل گران فروشی در گاز صادراتی به ترکیه گفت: موضوعی بنام فروش رایگان گاز به ترکیه که امروز در رسانه ها مطرح می شود درست نیست امروز در ازای هر متر مکعب گازی که ایران به ترکیه می فروشد هزینه آن را دریافت می کند و هیچ گاز رایگانی را در اختیار ترکیه قرار نداده ایم.

 

وی در ادامه اظهارات خود در تشریح موضوع پیش آمده در صادرات گاز به ترکیه اظهارداشت: ترکیه به دلیل گران فروشی گاز توسط ایران به دادگاه شکایت کرده و ادعا کرده است ایران گاز را به قیمتی بیشتر از کشور های دیگر در اختیارش قرار می دهد؛ امروز ایران گاز خود را با قیمت 570 دلار در هر هزار مترمکعب گاز در اختیار ترکیه قرار می دهد که این رقم در مقایسه با سایر کشور ها رقم بالایی است.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: دلیل شکایت ترکیه از ایران بخاطر گران فروشی در صادرات گاز بوده و با توجه به حکم دادگاه، ایران موظف شده است تا قیمت گاز ارسالی به ترکیه را 13/5 درصد کاهش دهد و ایران باید مبلغ دو میلیارد دلار بخاطر عدم تعدیل قیمت گاز فروشی به ترکیه را بپردازد.

 

چندی پیش نیز جلسه ای در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این خصوص با حضور «بیژن زنگنه» وزیر نفت و «حمیدرضا عراقی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران برگزار شد و وزیر نفت و معاونش توضیحاتی را برای اعضای کمیسیون انرژی مجلس دهم بیان کردند.

 

وزیر نفت در توضیحات خود درباره فروش رایگان گاز به ترکیه گفت که ترکیه خواستار دریافت نقدی این مبلغ حدود 1.9 میلیارد دلاری بود که طبق مذاکرات صورت گرفته بین مسئولان دو کشور، مقرر شده این پرداخت از سوی ایران با ارسال گاز به جای پول نقد صورت گیرد.

 

اسدالله قره‌خانی، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح این جلسه  و آخرین وضعیت پرونده فروش رایگان گاز از سوی ایران به ترکیه در گفت‌وگویی عنوان کرد که مدت قرارداد انتقال گاز از ایران به ترکیه 22 سال بوده و طبق ان هر یک از طرفین می‌توانند 5 بار نسبت به قیمت گاز تقاضای تجدیدنظر بکنند.

وی با اشاره به اینکه مطابق اظهارات وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز، ایران و ترکیه در بندی از قرارداد خود توافق کردند که جهت داوری در اختلافات به دادگاه سوئیس مراجعه کنند، گفت: طبق گزارش وزیر نفت و معاونش کمیسیون ترکیه دو بار تقاضای تجدیدنظر در قیمت گاز دریافتی از ایران داشت به علاوه درباره کیفیت کانون این گاز نیز ادعاهایی داشت که البته این پرونده اخیر مختومه شد، اما پرونده بهای گاز فروخته شده به ترکیه همچنان مفتوح بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که ایران به رغم  انتخاب وکلای بین‌المللی از سوی شرکت ملی گاز، در دادگاه محکوم به پرداخت 1.9 میلیارد دلار شد، خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون از وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز پرسیدند که آیا از حقوق‌دانان قوی و وکلای متبحر در این پرونده بهر‌ه گرفته شده است یا نه؟ که این دو پاسخ دادند با بکارگیری از وکلای قوی داخلی و خارجی ایران موفق شد پرونده کیفیت گاز فروشی خود به ترکیه را مخدومه کند؛ همچنین توانست میزان محکومیت خود در دادگاه پرونده قیمت گاز را نیز کاهش دهد.

قره‌خانی گفت: براساس سخنان وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز تاکنون 800 میلیون دلار از بدهی ایران به ترکیه از طریق تحویل گاز پرداخت شده است و مابقی نیز قرار است به تدریج در کنار گاز تحویلی، مستهلک شود.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار