مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 3. مهر 1396 - 14:50   |   کد مطلب: 22556
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس؛
فداکاری رزمندگان برای اسلام به جنگ تقدس بخشید
بحث تفاوت میان جنگ و دفاع مقدس سابقه ای به درازای تاریخ دارد و برای امروز و دیروز نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از نافع، هر چند انتشار یک تویت توسط یکی از اعضای شورای شهر تهران در نفی دقاع مقدس موجب شده است که این مباحث بار دیگر در جامعه مطرح شود.
در همین زمینه با یکی از فرماندهان دفاع مقدس و عملیاتی و میدانی کشورمان در پس از دفاع مقدس و در غائله کردستان به گفت و گو نشسته ایم.
سردار ظفری امروز نیز در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس عهده دار مسئولیتی سنگینی است.
رئیس بنیاد حفظ ارزشهای دفاع مقدس در استان همدان در رابطه با اینکه چرا به جنگ هشت ساله ، دفاع مقدس می گوییم و تفاوت دفاع مقدس با جنگ درچیست گفت: در خصوص سوال شما باید گفت از آنجا که بیان تاریخ است؛ لذا نیاز به فلسفه این تاریخ هست، نیاز به تحلیل این تاریخ است و همچنین نیاز به توصیف این تاریخ تا ما ماهیت و اصل موضوع را متوجه بشویم.
سردار ظفری افزود: خیلی خلاصه خدمت شما عرض کنم که فرق دفاع مقدس با جنگ در چیست؛ هر جنگی نمی تواند جنگ حق باشد. جنگ های خودخواهانه زیادی در طول تاریخ داشته ایم.در جنگ جهانی اول و دوم قریب به 100 میلیون نفر در صحنه نبرد کشته شدند، حال اگر بررسی کنیم که آیا این جنگ به خاطر حقانیت بوده و این همه انسان در راه حق کشته شدند، خوب واقعیت این است که اینگونه نیست. در جنگ ممکن است خودخواهی باشد، به دنبال قدرت بودن می تواند باشد.
وی ادامه داد: عموما در طول تاریخ جنگ ها عادلانه نبوده اند اما زمانی که صحبت از دفاع می شود شما نمی توانی بگویی کسی که از خود دفاع می کند ناعادلانه دفاع کرده است، نمی توانی بگویی کسی که از مملکتش دفاع می کند، این دفاع دفاع ناعادلانه ای است؛ اضافه بر این در آیین ما احادیث و روایات بسیاری نقل شده تحت این مضمون: کسی که در راه دفاع از جان خود و ناموس خود بجنگد کار ارزشمندی انجام داده و این حرکت مورد تحسین و پسندیده است«پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:مَنْ قُتِلَ دُونَ مَالِهِ فَهُوَ شَهِیدٌ وَمَنْ قُتِلَ دُونَ أَهْلِهِ فَهُوَ شَهِیدٌ وَمَنْ قُتِلَ دُونَ دِینِهِ فَهُوَ شَهِیدٌ.کسی که در راه حفظ مالش کشته شود و کسی که در راه دفاع از اهل و ناموسش به قتل برسد حکم شهید را دارد و کسی که در راه دینش به شهادت برسد شهید راه حق است.
(مواعظ عددیّه، ص 6)
این یادگار دفاع مقدس ادامه داد: حال سوال اینجاست که دفاع ما چرا مقدس می شود، شما وصیتنامه هر شهیدی را که بخوانید می بینید که هیچ کدامشان تنها به نیت دفاع از مال و ناموس خود به جبهه نرفتند لذا تقدس این جنگ برای ما در این است که انسانها مرزی از ایثارگری و فداکاری را پشت سر گذاشتند و خود را فدای اسلام و مسلمین کردند که این اوج معرفت و بندگی الهی است.
وی با اشاره به رعایت شرع خداوند در دفاع مقدس اضافه نمود: همچنین در این جنگ تا جایی که توانستیم تمام حدود شرعی را رعایت کردیم و تمامی این عوامل است که این دفاع را برای ما مقدس گردانید و به خاطر رعایت همین حدود شرعی توسط رزمنده ها بود که حضرت امام رضوان الله نام دفاع مقدس را بر آن نهاد.
ظفری خاطرنشان کرد: به یاد دارم که سال 70 در یک عملیات برون مرزی زمانی که با یکی از منافقین مواجه شدیم با وجود اینکه تعدادی از رزمنده ها به واسطه تیر و ترکش های همین منافقین مجروح شده بودند اما زمانی که مشاهده کردیم یک خانم عراقی که کودکی هم به همراه داشت، ممکن است حیثیتش به زیر سوال برود از قید کشتن آن منافق گذشتیم تا بتوانیم آن بانوی عراقی را با حیثیت و آبرو به خانواده اش بازگردانیم.

وی در پایان افزود: لیکن تفاوت را می توان در دو مسئله رعایت حدود شرعی و اوج ایثارگری رزمندگان ما در این هشت سال یافت.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار