استاندار همدان در پیامی مردم استان همدان را به مشارکت در انتخابات پیش رو و فراهم کردن شرایط پایداری ملت ایران با سرمایه‌گذاری عظیم ملت در انتخابات، دعوت کرد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از نافع، در پیام محمدناصر نیکبخت آمده است: ما به تکلیف عمل کرده و باز هم عمل خواهیم کرد و اکنون نوبت شما مردم ولایتمدار و مجاهد استان همدان است تا با حضور پر شور در پای صندوق‌های رأی، شرایط پایداری ملت ایران را با سرمایه‌گذاری عظیم ملت در انتخابات، فراهم کنید.

در این پیام بیان شده است: در آستانه دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی،با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکیدات ریاست محترم جمهوری، تکلیف داشتیم شرایط انتخاباتی پرشور، سالم، امن و در کمال امانتداری را فراهم کنیم تا مردم عزیز بتوانند نمایندگان خود را آزادانه انتخاب کنند.

در ادامه آن تصریح شده است: ستاد انتخابات کشور و استان در همکاری با شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت تمام تلاش خود را برای ادای این تکلیف به کار گرفته و توانستند این شرایط را تا حد امکان فراهم کنند.

استاندار همدان در این پیام ضمن ارج نهادن به تلاش‌های دست اندرکاران انتخابات استان اعم از ستاد انتخابات، هیئت نظارت، هیئت بازرسی، داوطلبانی که به قصد قربت وارد فضای رقابت انتخاباتی شدند و کسانی که در این مدت شور انتخاباتی را برای برگزاری انتخاباتی همگانی، صحیح و آزاد فراهم کردند، یادآور شد: از اقشار مختلف مردم استان که به حماسه سازی معروف هستند دعوت می‌کنم با حضور حداکثری و مشارکت یکپارچه در دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از تفکر مردم‌ سالاری دینی، حماسه‌ای دیگر را در تاریخ پر افتخار استان ثبت کنند.

انتهای یپام/م

به دلیل انتشار اخبار کذب و شایعه پراکنی علیه کاندیدای مجلس صورت گرفت:
عذر خواهی رسمی اصلاح طلبان از مهرداد بذرپاش/آبا سایر ادعاهای اصلاح طلبان هم تکدیب می شود؟
برخی کانال های تلگرامی اصلح طلب پیرامون انتشار شایعه در باره مهرداد بذرپاش در فضای مجازی عذرخواهی و تکذبیه ای را منتشر کردند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از کانال های تلگرامی اصلاح طلبان در این اطلاعیه آمده است: چند روز گذشته خبری توسط یکی از مدیران جوان کانال با موضوع " پخش کردن تراول در مراسم سخنرانی اقای بذرپاش " منتشر شد.

 

پس از بررسی انجام شده توسط مدیران ارشد ضمن تکذیب خبر شخصا از اقای بذرپاش به دلیل این خبر کذب که به دور از اخلاق رسانه ای و سیاسی بوده پوزش خواسته و از اعضای محترم درخواست می‌کنیم در نشر تکذیبیه ما را یاری رسانند.

 

درست است در موارد سیاسی با اقای بذرپاش اختلاف نظر داریم اما تفکر اصلاح طلبی با هدف تخریب رقیب بدور از اخلاق است و هدف ما نیز تخریب ایشان نبوده .

انتهای پیام/م

سید محمد کاظم حجازی، نامزد معرفی شده از طرف شورای ائتلاف اصولگرایان استان همدان در پایگاه خبری نافع گفت: بحث نفوذ در مجلس از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است که اگر در مرحله انتخاب ما کوچکترین کم دقتی به این مسئله داشته باشیم و یا به صورت احساسی، آراء خود را در صندوق بینداریم؛ تبعات آن برای 4 سال گریبان گیر مردم خواهد شد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از نافع؛ وی افزود: بحث نفوذ در حوزه مجلس، یکی ازحوزه های مفقودی است که شاید کمتر به آن توجه شود اگر قائل بر آن باشیم آنچه را که رهبری براساس آن نقشی که در اداره نظام اسلامی دارند؛ نشات گرفته از آن هوشمندی و درایت ایشان در موضوعات مختلف جامعه هست و معمولا جهت گیری هایی که در کلام ایشان مطرح می شود؛ برگرفته از حساسیتی است که ممکن است در گذشته مورد توجه بوده، اما در مقطعی توجه به آن بایدحساس تر باشد.
لینک فایل ضمیمه: 
دانلود
 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان همدان از برگزاری دوره‌های آشنایی با تفسیر موضوعی قرآن کریم ویژه دانشجویان دانشگاه‌های استان همدان خبر داد و گفت: این دوره‌ها به‌همت کانون قرآن این معاونت و در محل دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از نافع، جواد تهذیبی اظهار کرد: تفسير قرآن کريم سابقه‌ای به قدمت نزول قرآن دارد و نخستين مفسر قرآن کريم و مبين و معلم آيات الهی، پيامبر اکرم(ص) است.

وی افزود: تفسير ترتيبی قرآن شيوه رايج در تفسير آيات الهی است، ولي تلاش‌های صورت‌گرفته در این راستا تنها در تفسير ترتيبی قرآن خلاصه نمی‌شود، توضيح واژگان قرآن، گردآوری انواع مختلف ساختارهای قرآنی، دسته‌بندی موضوعی آيات، تفسير مجموعة آيات مربوط به يک موضوع، شرح و تفصيل آيه، آيات يا سوره‌ای خاص و موارد مشابه آن، از ديگر انواع قرآن‌پژوهی است.

تهذیبی عنوان کرد: «تفسير موضوعی» اصطلاح جديدی است که قرآن‌پژوهان مطرح كرده‌اند و مقصود از آن، بيان مفاد واژگان و عبارات آيات قرآن كريم در موضوعی از موضوعات با بهره‌گيری از مجموعه آيات مرتبط با آن موضوع است، در اين نوع از تفسير، مفسر به جای تفسير آيات به صورت ترتيبی كه در قرآن ثبت شده موضوع خاصی را محور فعاليت تفسير قرار می‌دهد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان همدان تصریح کرد: با توجه به اشتياق و استقبال قشر‌ تحصيل‌ کرده، جوان و دانشگاهی برای آگاهی از ديدگاه قرآن در مسائل فردی و اجتماعی یک دوره آشنایی تفسیر موضوعی قرآن ویژه دانشجویان دانشگاه‌های استان از چهارشنبه، 28 بهمن‌ماه در محل دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شده است.

تهذیبی ادامه داد: این دوره شامل عناوینی چون خلاصه‌ای از تاریخ قرآن، خلاصه‌ای از نزول قرآن و وحیانی بودن آن، فضیلت قرآن، تلاوت، آداب، تریف تفسیر موضوعی قرآن و فواید آن، روش‌های تفسیر موضوعی در قرآن، معرفی مهم‌ترین تفاسیر موضوعی، روش بهره‌گیری از کتب تفسیر و آسیب شناسی تفسیر موضوعی است.

وی عنوان کرد: سرفصل آموزشی این دوره از منابعی چون تفسیر موضوعی، آیت ا... جوادی آملی؛ کتاب مفاهیم قرآن، جعفر سبحانی؛ تفسر موضوعی قرآن کریم،عبداله موحدی محب؛ تفسیر پیام قرآن آیت ا... مکارم شیرازی است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان همدان بیان کرد: سرفصل آموزشی دوره آشنایی تفسیر قرآن کریم کانون قرآن این معاونت شامل کلیدهای فهم قرآن، مبانی و سیر تاریخی تفسیر موضوعی، سیمای صابران در قرآن، روش شناسی تفسیر، روش های تفسیری یا منطق تفسر و آسیب شناسی تفسیر موضوعی و ... است.

تهذیبی گفت: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان همدان در سال جاری با هدف نگاه دوباره به اخلاق و خانواده از منظر مبانی دینی کارگاه‌های سلامت روان با صحیفه سجادیه وکارگاه های اخلاق و خانواده از نگاه دینی و روان‌شناسی و مسابقه کتابخوانی از کتاب خانواده مقام معظم رهبری را در سطح دانشگاه‌های همدان برگزار کرده است.

پایان پیام/م

همزمان با روز مهندس با شمار بیش از حد مهندسان بیکاری مواجه می شویم که با هزاران امید به تحصیل این رشته پرداخته بودند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از نافع، پیامکی به دستم رسید که روز مهندس را تبریک گفته بود، به فکر افتادم که واقعا به چه امیدی رفتیم و رشته مهندسی خواندیم رشته ای که فقط اسمش دارای شان بود و بس...

دیگر گذشت زمانی که رشته مهندسی در بین رشته های دانشگاهی برتر بود و ورود به آن به منزله تامین آینده شخص بود!

دیگر گذشته است آن زمانی که یک مدرک تحصیلی خوب از یک دانشگاه خوب دلیل بر یافتن شغل مناسب بود در واقع ديگر بازار خواهان فارغ التحصيلان نيست!

متاسفانه بسياري از فارغ التحصيلان رشته هاي مهندسی از تحصيلات خود نصيبي نبرده  و به کار ديگري مشغولند که هيچ گونه ارتباطي با مدرک تحصيلي شان ندارد

فارغ التحصيلان دانشگاهی به سرعت به سوي بازار کار روانه مي شوند و اين در حالی  است که رشد اقتصادي و ظرفيت اشتغالزايي جامعه متناسب با رشد دانش آموختگان نيست.

در حال حاضر، میان تعداد فرصت‌های شغلی تخصصی ایجادشده در جامعه و شمار دانش‌آموختگان تناسبی وجود ندارد و متاسفانه دانشگاه ها  در پذیرش بیشتر دانشجو با یکدیگر به رقابت می پرداند و بررسی روند سالهای گذشته، حکایت از افزایش تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی دارد.

این مسائل سبب شد تا گفتگویی  با برخي از فارغ التحصيلان اين رشته ها داشته باشیم

عدم تناسب رشته های تحصیلی و اشتغال ایجاد شده در جامعه

م.ر:  فارغ التحصیل مهندسی عمران است، می گوید بعد از سختی های فراوان با رتبه بالا در یکی از دانشگاهای مطرح قبول شدم هر روز را به امید فارغ التحصیل شدن و ورود به بازار کاری مرتبط با رشته خود گذارندم امام وقتی فارغ التحصیل شدم با چیز دیگری مواجه شدم، الآن متاسفانه یک مغازه پوشاک فروشی راه انداخته ام و رشته ام در هیچ جای زندگی ام به دردم نخورد. وی دلیل عامل اصلی این امر را متناسب نبودن رشته ها و آموزش هاي دانشگاهي با نياز بازار کار دانست.

جذب دانشجو بدون نیاز سنجی دیگر بس است

م.س، فارغ التحصبل رشته مهندسی کشاورزی گفت: به نظر من رشته مهندسی کشاورزی از رشته هایی هست که بسیار جذب زیادی در دانشگاه ها دارد که با توجه به بازار کاری که دارد فعلا کشور به آن نیاز ندارد.

برایم جالب بود که یکی از نماینده ها یکی از شعارهای انتخاباتی خود را افزایش سطح و پذیرش دانشگاه ها اعلام کرد باید به این نماینده گفت دیگر بس است! اول به فکر بازار کار باشید بعد دانشجو بگیرید. شما فقط به فکر افزایش تحصیلات عالی هستید البته این هم برای یک جامعه لازم است اما تحصیلات عالی که فقط سبب افسردگی یک عده جوان و ناکارآمدی آنان در ر شته تحصیلی اشان شود چه سودی  دارد.

تفاوت آموزش در دانشگاه و نیاز کارفرما!

ر. ج: فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر می گوید: متاسفانه  افرادی که از مسیر دانشگاه به سمت بازار کار حرکت می کنند، با نوعی تفاوت اساسی در دانش تئوریک و نیاز بازار کار مواجه می شوند که این مسئله باعث سخت تر شدن پذیرش متقاضیان کار توسط کارفرمایان می شود که متاسفانه من بعد از فارغ التحصیلیم با این مشکل مواجه شدم.

برخی رشته های تحصیلی فقط سبب  درآمد برخی دانشگاهیان شده است و همین!!!

پ.ک:  فارغ التحصیل رشته  مهندسی در دانشگاه آزاد که علاقه مند به گفتن رشته اش نبود گفت: اول که وارد این رشته شدم اساتیدم بسیار تشویقم به ادامه تحصیل و دارا بودن بازار کار خوبی برای این رشته کردند بعد از اتمام دوران لیسانس به دنبال حرف هایی که اساتیدم زده بودند مقطع ارشد هم بدون وقفه خواندم ولی وقتی وارد بازار کار شدم چیز دیگری دیدم. جالب است اساتیدم با اینکه متوجه افزایش نرخ بیکاری در این رشته هستند مجدد هم چندین بار برای ادامه رشته در مقطع دکتری در همان دانشگاه  تشویقم کرده اند. دیگر احساس می کنم فقط به نوعی به منبع درآمد برای آنان محسوب  می شوم.

 

چند روز گذشته معاون اول رئیس جمهورگفت: اشتغال‌زایی در 10سال گذشته صفر بوده و این مسئله باعث شده تا بیکاری فارغ التحصیلان نگران کننده شود، برای خروج از این وضعیت باید سالیانه 800 هزارتا یک میلیون شغل ایجاد کنیم.

متاسفانه طی دوران های گذشته، دولت ها از موضوع بیکاری فقط سخن گفته شده و وعده داده اند باید دید در عمل چکار می کنند.

انتها پیام/م

در اقدام اخیر روباه پیر سیاست نسبت به اعلام حمایت از برخی افراد در انتخابات خبرگان رهبری و توهین به آیت الله جنتی، عالم وارسته و برجسته حامی انقلاب، علمای اهل سنت سراسر استان کردستان نسبت به این اقدام اعلام انزجار و تنفر خود نسبت به انگلستان و در حمایت از این عالم برجسته اعلام داشتند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از کُردتودی، امام جمعه کامیاران ماموستا توفیق قربانی گفت: دولت خبیث بریتانیا از صدها سال پیش تاکنون نوک پیکان حمله خود را به سمت این ملت گرفته و هنوز دست بردار نیست، زیرا بزرگان این حکومت اعتقاد داشته و دارند که منش اسلامی مردم ایران استعمار و استکبار را برنمی تابد.

وی بیان کرد: آیت الله جنتی از علماهای بزرگ اسلام و نیز شرافت انقلاب اسلامی هستند که سرمایه کشور در حوزه بیکران دانش و علم به شمار می آیند.

وی اضافه کرد: در صف اول مبارزات برعلیه انگلیس، همیشه علمای اسلام حضور داشته اند و آیت الله مدرس و حضرت امام خمینی(ره) نمونه های این عالمان هستند که امروز نیز رهبر معظم انقلاب و آقایان علمای تراز اول کشور مانند آیت الله جنتی مروجین استکبارستیزی و رسوانمودن انگلیس هستند.

ماموستا عبدالسلام محمدی مدرس علمیه اهل سنت شهرستان دیواندره هم در ارتباط با هجمه های رسانه های بیگانه و تبلیغ بر ضد آیت الله جنتی گفت: دشمنان اسلام از هر فرصتی برای تخریب چهره آیت الله جنتی بهره جسته اند و دلیل این تخریب ها از سوی بدخواهان نظام اسلامی جدیت وی در راه دفاع از انقلاب و ارزش ها می باشد.

وی بیان کرد: آیت الله جنتی از استوانه های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی است که رسانه های ضد انقلاب و بیگانه  در این روزها تلاش کرده اند به هر شکل ممکن اعضای شورای نگهبان را تخریب کنند و در این میان تخریب آیت الله جنتی در بالاترین سطح ممکن قرار گرفته است.

ماموستا محمدی به سوابق درخشان آیت الله جنتی در تاریخ انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: این رسانه ها به واسطه عملکرد انقلابی و ایستادگی او بر قانون ، دل خوشی از آیت الله جنتی ندارند ، این بار نیز از هر فرصتی برای تخریب چهره آیت الله بهره جسته اند و دلیل این تخریب ها از سوی بدخواهان نظام اسلامی جدیت وی در راه دفاع از انقلاب و ارزش های اسلامی می باشد و تخریب چهره ها و شخصیت های برجسته انقلاب و نظام نیز یکی دیگر از ترفندهای دشمنان است.

وی در ادامه اظهار داشت: این روزها هر کس در جهت دفاع از کیان نظام اسلامی  بیشتر خدمت و دفاع می‌کند بیشتر هم مورد تخریب دشمنان و بدخواهان قرار می‌گیرد و کسانی هم که مقاصد دشمنان را در داخل دنبال می کنند مورد حمایت دسیسه گران قرار می گیرند که آیت الله جنتی هم یکی از این دلاوران انقلابی است که هدف دشمنان و بدگویان نظام قرار گرفته است.

امام جمعه اهل سنت بیجار هم با تاکید براینکه سخنان انگلیسیها یاوه گویی بیش نیست و ایران احتیاجی به کدخدایی انگلیسیها ندارد، گفت: آیت الله جنتی از یاوران انقلاب است که روز 7 اسفند رای تمام تهرانی ها مانند دژی محکم مقابل هجمه دشمنان و پشت آیت الله جنتی روانه صندوق آرا می شود.

ماموستا خالدی اذعان کرد: هدف اصلی رسانه های معاند با طرح این مسائل ضربه زدن به جهان اسلام است و امروز آیت الله جنتی را به عنوان هدف حملات خود قرار داده اند که حمایت مردم از یاور راستین انقلاب، آنها را نا امید می کند.

ماموستا عزیزامیری امام جمعه بخش بلبان آباد و دهگلان هم آیت الله جنتی را فیلتر شورای نگهبان معرفی کرد و افزود: عده ای که قصد ورود با مکر و روباه صفتی به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را داشتند که ایشان مانع این امر شدند و به همین خاطر به این شخصیت برجسته توسط دشمنان توهین شد.

ماموستا ملاجمال کریمی امام جمعه موقت شهرستان بانه هم در محکومبت توهین شبکه های معاند افزود: رسانه سلطنتی و صد درصد دولتی انگلیس به نام بی بی سی امروز با گستاخی هر چه تمام به آیت الله جنتی که یکی از خادمان صادق انقلاب بوده نیز رحم نکرده و با تبلیغات منفی خود مردم را تشوق به ندادن رای به این روحانی بزرگوار و با سابقه انقلاب کرده است.

وی بیان کرد: تبلیغات منفی معاندین انقلاب علیه این روحانی مبارز و برجسته با گذاشتن صحه بر شایستگی های ایشان امری مغرضانه و کاملا جانبدارانه است که از سوی ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند.

 امام جمعه اهل سنت قروه هم اظهار داشت: این یک افتخار است که با حضور در پای صندوق های رای، از آیت الله جنتی برای حضور در مجلس خبرگان رهبری حمایت کنیم، چرا که پیروزی انقلاب اسلامی و شکوفا شدن درخت استقلال و آزادی به برکت وجود امام خمینی (ره) و همراهی انسان های بزرگ و آزاد مردی چون شهید بهشتی، مقام معظم رهبری و آیت الله جنتی بوده است.

وی افزود: بدون شک از بدو پیروزی انقلاب اسلامی آیت الله جنتی مورد اعتماد انقلاب، امام راحل و پس از ایشان نیز مقام معظم رهبری بوده اند و این اعتماد نشان دهنده عزت نفس و تقوای الهی آیت الله جنتی است.

ماموستا نوری امام جمعه اهل سنت قروه خاطر نشان کرد: اگر امروز دست ایادی استکبار از سرزمین ما و نیز از نهادهای تصمیم گیرنده و تصمیم ساز کشور کوتاه شده است به برکت وجود شورای نگهبان و به برکت وجود افرادی چون آیت الله جنتی است که به راستی مانع از ورود دست نشانده های دشمنان انقلاب اسلامی به مراکز حساس کشور بوده اند.

وی با بیان اینکه 7 اسفند سنی نشینان پایتخت در حمایت از آیت الله جنتی غوغا می کنند، افزود: با رای دادن به آیت الله جنتی که خار چشم انگلیس و آمریکا هستند و با پشت کردن به لیست های حمایت شده از سوی بیگانگان اقتدار و عزت ایران اسلامی را به رخ بدخواهان خواهیم کشید.

ماموستا راستی امام جمعه موقت سنندج هم در حمایت از این عالم برجسته افزود: بلوغ سیاسی و فکری مردم ایران منجر به کینه توزی و در نهایت عامل مولد ضربه های دشمنان به رسانه های خارجی و بیگانه شده است.

وی گفت: نیاز امروز جهان اسلام وحدت و یکپارچگی در مقابل کفار و ایادی آمریکا، انگلیس و صهیونیسم بین‌الملل است، که مسلمانان جهان باید ید واحدی شوند و زیر پرچم و لوای اسلام، یگانگی و وحدت خودشان را اعلام کنند.

ماموستا سید حسین حسینی امام جمعه سقز هم ضمن محکوم کردن تبلیغات منفی انگلیسیها علیه آیت الله جنتی گفت: تبلیغات شوم دشمنان هیچ خللی در اراده مردم ایجاد نمی کند.

وی افزود: آیت الله جنتی از یاوران امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در شورای نگهبان با تیزبینی و بصیرت به عنوان سد راهی برای نفوذ دشمنان در لایه های مختلف نظام هستند که شیعه و سنی متحدانه پشت ایشان می ایستند.

انتهای پیام/م

عضو شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان و دبیر جبهه یکتا گفت: امروز افرادی که زاویه دید متفاوتی با نگاه امام(ره) و رهبری و خط اصلی انقلاب داشته و از آن مسیر انحراف پیدا کرده اند، قصد نفوذ در انتخابات را دارند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از نافع، حمیدرضا حاجی بابایی گفت: امروز مسئله نفوذ، پیچیده ترین دوران خود را گذرانده و سال ها طول می کشد تا ماهیت عنصر نفوذی که تفکرش تحریف شده و متمایل به غرب است، روشن شود.

وی تصریح کرد: عنصر نفوذی مباحثی را مطرح می کند که مورد نظر غربی ها است، اما با چهره فردی که در انقلاب زحمت کشیده و حتی در دفاع مقدس بوده وارد می شود و درواقع، نفوذ به این معنی است که از زبان خودی، حرف غیر خودی بیان شود.

پایان پیام/م

نماینده آیت الله محمدی گفت: پیشنهاد می کنیم برای حفظ اتحاد جامعه اسلامی شما به وی رأی ندهید، دفاع هم از وی نکنید، انتقاد بر آقای هاشمی را هم مطرح کنید، اما تخریب نکنید.

به گزارش صدای دانشچو، به نقل از رودآور، جلسات پرسش و پاسخ با حضور کاندیداهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که در سه روز به همت بسیج دانشجویی تویسرکان طرح ریزی شده بود و روز گذشته نیز، پایانی بر نبرد اندیشه رقم خورد.

علیرضا بیات و رسول زنگنه دو کاندیدای مجلس شورای اسلامی بودند که حضور یافتند و به سوالات مدعوین پاسخ دادند.

در مناظره چهارجانبه کاندیداهای خبرگان نیز نماینده حجت الاسلام رازینی در جمع نخبگان تویسرکانی حضور نیافت، در این مناظره خوش قولی نماینده های آیت الله موسوی و حجت الاسلام شعبانی مشهود بود، نمایندگان این دو کاندیدا به موقع در محل نشست حضور یافتند، نماینده آیت الله محمدی با تأخیری 40 دقیقه ای وارد جلسه شد.

علیرضا بیات کاندیدای مجلس شورای اسلامی پس از معرفی، بدون تخریب هیچ کاندیدایی تنها به ارائه برنامه های مدون خود پرداخت و سوالات حاضران نیز یکی پس از دیگری با آرامشی خاص پاسخ داد.

برنامه های مطرح شده از سوی این کاندیدا و راهکارهای ارائه شده وی از سوی حاضران که به طور عمده از میان نخبگان تویسرکان بودند، مورد قبول واقع شد.

رسول زنگنه نیز برنامه های خود را ارائه داد که حمایت از سرمایه گذاران را در دستور کار خود قرار می دهد و البته با نگاه کردن به ساعت خود، به نظر می رسید بی صبرانه منتظر آن است تا زودتر از وقتی که به وی اختصاص داده بودند جلسه را ترک کند به جلسات بعدی خود برسد.

پرده پایانی را قرار بود چهار نماینده، چهار کاندیدای خبرگان رهبری در استان همدان اجرا کنند که نماینده حجت الاسلام رازینی در این جلسه حضور نیافت.

مواضع صریح و روشنی که از سوی هر دو نماینده آیت الله موسوی و حجت الاسلام شعبانی بیان شد نشانگر همسویی و همفکری آنان بود.

خودنمایی این همسویی از بدنه حامیان این دو کاندیدا به نحوی شکل گرفته است که سبب خودجوشی اتئلاف این دو کاندیدا به ویژه در بدنه حامیان آنان شده است.

نمایندگان کاندیداهای آیت الله موسوی و حجت الاسلام شعبانی مواضع یکسان درباره فتنه 88 و برجام داشتند.

فتنه 88 به شدت از سوی این دو کاندیدا محکوم شد و آن را خانه تکانی نظام دانستند که بین دوست و دشمن صورت گرفت.

 همچنین نماینده حجت الاسلام شعبانی درباره شورای رهبری عنوان کرد: چنین موردی اساساً وجود قانونی ندارد و کسانی آن را مطرح می کنند که اصلا ولایت را قبول ندارند و آقای هاشمی نیز از اول هم ولایت را قبول نداشت.

وی عنوان کرد: کسانی که به دنبال مطرح کردن این گونه مسائل هستند تنها به فکر تضعیف جایگاه ولایت در بین مردم و جهان اسلام هستند.

نماینده آیت الله موسوی نیز که ولایتمداری محض را از ویژگی های بارز آیت الله موسی دانست، قبل از هر توضیحی تأکید کرد: شورای رهبری اصلا موضوعیتی ندارد که بخواهیم بحث کنیم.

وی افزود: شاخص آیت الله موسوی حمایت از ولایت و دفع آثار فتنه 88 است و به این دلیل به انتخابات خبرگان ورود پیدا کرده است.

نماینده آیت الله محمدی نیز که با تأخیری 40 دقیقه ای در مناظره حضور یافته بود، گفت: موضع روشنی درباره آقای هاشمی داریم، بر وی انتقادی جدی وارد هست، اما هرگز ما تخریب چی آقای هاشمی نخواهیم بود ، چرا که انتقاد با تخریب متفاوت است.

وی عنوان کرد: نظرات آقای هاشمی را به هیچ عنوان قبول نداریم، از جمله درباره شورای نگهبان، مباحث فتنه و  مسائل خانوادگی، ولی اعتقامادن بر آن که الان مورد تأیید شورای نهگبان بوده و در لیست جامعه مدرسین نیز هست و ما تخریب نمی کنیم.

نماینده آیت الله محمدی تصریح کرد: پیشنهاد می کنیم برای حفظ اتحاد جامعه اسلامی شما به وی رأی ندهید، دفاع هم از وی نکنید، انتقاد بر آقای هاشمی را هم مطرح کنید، اما تخریب نکند.

وی در ادامه تأکید کرد: آیت الله محمدی با هیج کاندیدایی ائتلاف نکرده است و شنیده ها درباره اتئلاف وی با با هر کاندیدای دیگر دروغ است.

نماینده آیت الله محمدی افزود: در موضع سیاسی ما نه اصلاحات را قبول داریم و نه و اصول گرا، بلکه گفتمان ما ولایت است، گفتمان ما انقلابی بودن است و اینکه حق در کدام طرف قرار دارد، انَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم.

وی افزود: آیت الله محمدی با تبعیت از رهبر اعلام می کند که هم اصلاحات و هم اصول گرایان بیایند رأی دهند و نگاهشان نگاه پدرانه است، اما به اصطلاحات هم انتقاد زیاد داریم به ویژه درباره فتنه 88.

نمایند آیت الله محمدی افزود: در هفتم دی ماه سال 88 در تجمع ما حتی آیت الله محمدی کاغذ به من می دادند و اسم سران فتنه را می بردند و می گفت بگو مرگ بر .... و به من به اسم می دادند تا مرگ بر فتنه گر را با نام اعلام کنم و جز اولین روحانیون بودند که همچنین اقدامی انجام دادند.

با پایان یافتن مناظره نمایندگان کاندیدهای خبرگان رهبری در جمع نخبگان تویسرکانی نبرد سه روز اندیشه در تویسرکان به پایان رسید.

انتها پیام/م

برچسب‌ها: 
آهو خردمند در مورد رای دادن به لیستی که مورد حمایت مفاسد اقتصادی است اظهار داشت: مطمئنا به لیستی که مفسد اقتصادی در آن حضور داشته باشد رای نمی دهم.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از راه دانا، آهو خردمند پیشکسوت سینما و تلویزیون، در مورد حمایت مفسدین اقتصادی از برخی لبست های انتخاباتی داشت: مطمئنا به لیستی که مفسد اقتصادی در آن حضور داشته باشد و یا حامی آن باشد رای نمی دهم.

وی افزود: در مورد حزبی که می خواهم به آن رای بدهم هنوز تحقیقاتم کامل نشده اما در کل رای دادن وظیفه هر یک از ماست که باید آن را انجام دهیم.

انتهای پیام/م

نشست ۱۰ اقتصاددان ائتلاف بزرگ اصولگرایان با عنوان «برای حل بحران رکود و اشتغال چه باید کرد» در خبرگزاری فارس برگزار شد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از فارس، نشست خبری 10 چهره‌ اقتصادی ائتلاف بزرگ اصولگرایان با عنوان «چه باید کرد» برگزار شد.

در این مراسم اعضای ائتلاف بزرگ اصولگرایان به بیان دیدگاه‌های اقتصادی خود پرداختند.

 پرویز داوودی، یحیی آل اسحاق، حجت الله عبدالملکی، محمد سلیمانی، مسعود میرکاظمی ،محمد جواد عامری، محمد ناظمی اردکانی، لطف اله فروزنده، الیاس نادران و مهرداد بذرپاش مهمانان نشست خبری ائتلاف بزرگ اصولگرایان بودند.

عبدالملکی: نرخ سود بانکی نیازمند اصلاح و تعدیل است

حجت‌الله عبدالملکی صبح امروز در نشست خبری 10 نفر از چهره‌های اقتصادی ائتلاف اصولگرایان با عنوان «برای حل مشکل اشتغال و رکود چه باید کرد؟»، اظهار داشت: رکود یعنی تولید متوقف شده است و توده مشکلات بیکاری و کمبود بودجه با به راه افتادن تولید حل می‌شود، چرا که یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی تقویت تولید ملی است و ما در نظر داریم در این دوره از مجلس با نظارت بر قانون‌گذاری و برنامه بودجه سالانه این مشکلات را حل کنیم.

این کاندیدای مجلس دهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کنترل بازار، کنترل واردات، حذف قاچاق، بهره‌برداری از بازارهای صادراتی، برطرف شدن موانع سرمایه‌گذاری از مواردی است که باید در دوره جدید مجلس بیش‌تر به آن بپردازیم و نیازمند اصلاح و تعدیل سود بانکی هستیم.

وی ادامه داد: تولیدات ما باید باکیفیت بالاتر و وضعیت مناسب‌تری روانه بازار شود که در این میان استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری به نظر می‌رسد و توجه به نیروی انسانی نیز از نکات دیگر‌ی است که باید مدنظر قرار گیرد.

این چهره اقتصادی ائتلاف اصولگرایان تأکید کرد: باید به مردمی کردن اقتصاد و تقویت توان بنگاه‌ها بیش‌تر تمرکز کنیم، همچنین در بحث مواد اولیه و تکمیل زنجیره ارزش در تولید، باید بیشتر بپردازیم؛ چراکه برخی از بخش‌ها کسری دارند که باید تأمین شوند.

عبدالملکی تقویت فرهنگ تولید در بین مدیران و کشور را یکی دیگر از نکاتی برشمرد که در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی بسیار تأثیرگذار است و افزود: فرهنگ مدیران در عرصه تولید باید به‌گونه‌ای باشد که در گفتار و رفتار به تولیدکنندگان و مدیران میانی امید دهند و باید نمایندگان مجلس در این زمینه اهتمام بیش‌تری داشته باشند؛ چراکه شفافیت و مبارزه با فساد نکته اساسی در عنصر تولید است.

وی در پایان تأکید کرد: سرمایه بازار و نهاده‌های تولید ظرفیت‌هایی است که می‌توان از آنها برای افزایش اشتغال و تقویت معیشت خانواده استفاده کرد.

*نادران: هیچ تحریم بانکی هنوز لغو نشده است

 

کاندیدای اصولگرای مجلس دهم برنامه این ائتلاف برای مسکن را بازخوانی پرونده مسکن مهر و رفع کاستی‌های آن عنوان کرد و گفت: باید به سرعت پروژه‌های نیمه‌ تمام مسکن مهر را تکمیل کنیم.

الیاس نادران در نشست خبری چهره‌های اقتصادی ائتلاف اصولگرایان با عنوان « برای حل مشکل اشتغال و رکود چه باید کرد؟» اظهارداشت: شرایط موجود اقتصاد کشور از دو جهت به شرایط اقتصاد بعد از جنگ شباهت دارد.

وی افزود: از جهت اول بعد از تحریم‌های ظالمانه قرار بر این است تحریم‌ها برداشته شود اما تاکنون هیچ تحریم بانکی برداشته نشده و گزارشی هم تاکنون در این زمینه ارائه نشده است.

این اقتصاددان ادامه داد: دوم اینکه مجموعه مدیران دولتی همان مجموعه‌ای هستند که در دولت آقای هاشمی بر کشور مدیریت می‌کردند و بدهی 40 میلیارد دلاری را به وجود آوردند و تورم در سال 74 و 73 به شدت افزایش یافت.

وی با بیان اینکه این اتفاقات ناشی از تفکر غلط تیم اقتصادی دولت و مبنا قرار گرفتن لیبرالیسم است، گفت: بر اساس این تفکر اقشار کم درآمد جایی ندارند و هدف ما در مجلس دهم این است که در حوزه اشتغال برای جوانان و به ویژه افراد تحصیل‌کرده که به ارتش جوانان بیکار تحصیل‌کرده در دولت یازدهم هر ماه 5 هزار و 352 نفر به طور خالص به آنها اضافه می‌شود توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

این کاندیدای انتخابات مجلس دهم تصریح کرد: در حوزه مسکن و ازدواج باید کار اساسی صورت گیرد و اولین برنامه طراحی شده بازخوانی پرونده مسکن مهر و رفع کاستی‌های آن است تا بتوانیم به سرعت پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر را تکمیل کنیم.

نادران با انتقاد از نگاه غلط دولت به اقشار آسیب‌پذیر گفت: مسکن مهر در دولت یازدهم متوقف شد که بهانه آن تأمین مالی طرح از منابع بانک مرکزی بود اما متاسفانه در دولت آقای روحانی حجم نقدینگی دو برابر شده و سوال این است که این نقدینگی بوجود آمده چرا به حوزه تولید نرفته است.

این اقتصاددان با بیان اینکه در کنار سایر برنامه‌های اقتصادی که از سوی کاندیداهای ائتلاف اصولگرایان در حوزه اقتصاد مطرح می‌شود مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید به طور جدی پیگیری شود، گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اساسی‌ترین تکالیف دولت است اما تاکنون دولت از اجرای آن استنکاف می‌کند.

وی ادامه داد: دولت نقدهایی به قانون داشت که اصلاحات مد نظر آن انجام شد اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. ادعای دولت ورود 20 میلیارد دلار کالای قاچاق است که اگر جلوی آن گرفته شود مشکل بیکاری به طور کلی حل خواهد شد.

نادران تصریح کرد: نگرانی ما این است که دلیل عدم اجرای این قانون از سوی دولت این باشد که کسانی از درون دولت در امر قاچاق حضور داشته باشند.

وی ساماندهی بازار تولیدات داخلی را یکی دیگر از برنامه‌های مجلس دهم دانست و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت با انعقاد تعرفه ترجیهی با ترکیه صنعت پوشاک ما را به خاک سیاه نشاند و قطعاً باید جلوی این کار گرفته شود.

نادران در پاسخ به پرسشی درباره نامه نمایندگان به رئیس‌جمهور درمورد مفاسد اقتصادی، گفت: نمایندگان اصولگرا از ابتدای مجلس هفتم بحث مبارزه با مفاسد به‌خصوص مفاسد یقه‌سفیدها را آغاز کردند و در این مورد مماشاتی نداشتند.

وی افزود: اتفاقات سفر آقای روحانی به ایتالیا و فرانسه باعث شد مسائلی که از قبل وجود داشت، تشدید شود و به دلیل اینکه مجلس در سه هفته گذشته، جلسه‌ای تشکیل نداد، نمایندگان تصمیم گرفتند برای هشدار به رئیس‌جمهور درباره این اتفاقات به ایشان نامه بنویسند.

وی تأکید کرد: نمایندگان بعد از انتخابات هم موضوع این نامه را پیگیری می‌کنند.

این چهره اقتصادی اصولگرا ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما در مجلس که پیش از این ارائه شده بود و پیگیری خواهد شد، ایجاد سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی زیرنظر رئیس قوه قضائیه است که این سازمان با مفاسد دانه‌درشت‌ها، یقه‌سفیدها و متصلان به قدرت، رسیدگی خواهد کرد.

* فروزنده: با پولی کردن بهداشت و آموزش مردم مخالفیم/ حقوق یکی از مدیران نهاد ریاست جمهوری 5 برابر شد

 

لطف‌الله فروزنده گفت: دولت بر اساس قانون اساسی متولی آموزش عمومی و بهداشت و درمان عمومی است و ما با تفکری که معتقد است مردم باید برای آموزش‌ و پرورش و بهداشت هزینه کنند، مخالفیم.

فروزنده در نشست 10 چهره اقتصادی اصولگرا در خبرگزاری فارس با عنوان «چه باید کرد»، اظهار داشت: اصول 29 و 30 قانون اساسی می‌گوید دولت متولی آموزش عمومی و بهداشت و درمان عمومی است و این موارد از وظایف اصلی حکومت هستند.

وی افزود: تفکر امروز که در لایحه پیشنهادی برنامه ششم هم منعکس شده، آن است که مردم برای آموزش و پرورش هزینه کنند، اما ما با این امر مخالفیم و به جد معتقدیم که دولت باید برای آموزش عمومی و درمان مردم هزینه کند که البته نوع این هزینه باید حتماً با افزایش بهره‌وری انجام شود.

این چهره اقتصادی اصولگرا تصریح کرد: اگر آموزش سیاسی نشود، معلم امنیت شغلی داشته باشد و برای ارتقای جایگاه معلم برنامه‌ریزی شود، نظام پرداخت هم قابل اصلاح خواهد بود.

وی افزود: آقایان فوق‌العاده جذب مدیران را 50 درصد افزایش دادند که باعث شکاف شدید حقوق معلمان و پرستاران و سایر شده است.

فروزنده تأکید کرد: ما مدل افزایش بهره‌وری در بهداشت و آموزش را با کمک خود اهالی بهداشت و آموزش، ارائه خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: یکی از مدیران نهاد ریاست جمهوری باید بر اساس جایگاه شغلی تعریف‌شده در آن نهاد 5 میلیون تومان پایه حقوق دریافت می‌کرده که حقوق او به 25 میلیون تومان رسیده و ما معتقدیم باید با چنین مواردی برخورد شود.

این چهره اقتصادی اصولگرا با تأکید بر اینکه معتقدیم یارانه طبقات محروم نباید حذف شود، اظهار داشت: مدیرانی که شرکت دارند یا باید در مدیریت دولتی بمانند و حضور در شرکت‌های خصوصی را کنار بگذارند یا دولت را رها کنند و به کسب‌ وکار خودشان بپردازند.

داوودی: متقاضیان خرد سهمی از تسهیلات ندارند/ 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی به سمت تولید نرفت

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پرویز داوودی امروز در همایش «چه باید کرد؟» چهره‌های اقتصادی ائتلاف اصولگرایان برای رفع بحران رکود و اشتغال» اظهار داشت: در بخش پول، بانک، متغیرهای پولی، حجم نقدینگی کشور 460 هزار میلیارد تومان در سال بوده که اکنون 950 هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابراین 500 هزار میلیارد تومان در 2.5 سال گذشته به این حجم افزوده شده که اگر درست نظارت شود به سمت تولید خواهد رفت و جهت خوبی ایجاد می‌کند.

این اقتصاددان با بیان اینکه 80 درصد نقدینگی موجود در اختیار بانک‌ها است تصریح کرد: نظارت پول موجب می‌شود اعتبارات و تسهیلات در خط تولید و به ویژه برای جوانان ارائه شود اکنون متقاضیان خرد دست خالی برای دریافت تسهیلات از بانک بیرون می‌آیند اما متقاضیان عمده دست پر هستند که این موضوع باید برعکس شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از رویکردها، ارائه تسهیلات ارزان قیمت است که اکنون نرخ آن حدود 30 درصد بوده و نیاز است تا به حدود 10 درصد برسد.

داوودی با بیان اینکه 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی روی تولید اثری نداشته، تولید صفر و منفی بوده و متوسط رشد آن نیز 0.5 درصد گزارش شده است که یکی از دلایل رکود بالا بودن هزینه تولید محسوب می‌شود.

عضو ائتلاف اصولگرایان درمورد مسکن مهر نیز عنوان کرد: اکنون نیاز به تولید 1.5 میلیون واحد مسکن داریم چون سالانه 800 هزار ازدواج انجام می‌شود، 400 هزار بافت فرسوده وجود دارد و همچنین زاغه‌نشینان می‌توانند از مسکن‌های ساخته شده بهره‌مند شوند.

داوودی با اشاره به اینکه یک میلیون مسکن مهر 70 درصد پیشرفت داشته همچنین 200 هزار واحد مسکن مهر روستایی بلاتکلیف است تصریح کرد: یک میلیون و 800 هزار مسکن روستایی به یک میلیون و 250 هزار مسکن شهری کامل شده به دولت داده شد که با ساماندهی این مباحث می‌تواند در جهت بهره‌مندی مردم استفاده شود.

به گفته این اقتصاددان نرخ تسهیلات مسکن روستایی 4 درصد و شهری 9 درصد که در زمره تسهیلات ارزان قیمت تلقی شده و مشکل مسکن جامعه را حل می‌کند. همچنین سهم تورم مسکن از تورم عمومی سال 86 ، 30 درصد بود که به 12 درصد کاهش یافت بنابراین در این زمینه هم می‌توان اقدامات موثر انجام داد.

ابزار لازم برای جلوگیری از ادامه نقش مخرب بانک‌ها در اقتصاد ملی را طراحی می‌کنیم

به گزارش فارس، پرویز داودی در پاسخ به پرسش فارس در مورد نقش مخرب بانک‌ها در اقتصاد ملی و تشدید رکود، گفت: این سابقه وجود دارد که مجلس در مقاطعی درباره سپرده‌های بانکی و معوقات و کمک به واحدهای تولیدی، مصوباتی داشته است.

وی افزود: در حال حاضر نظارت بر بانک‌ها بسیار تضعیف شده و فعالیت مخرب بانک‌ها در جهت تضعیف تولید پررنگ‌تر شده و تولیدکنندگان بیش‌تر گرفتار اعتبارات و جریمه‌ها و بهره‌های کلان شده‌اند.

این چهره اقتصادی اصولگرا ادامه داد: به همین دلیل در مجلس جدید می‌توان در قالب قوانین، لوایح و طرح‌ها هم نرخ تسهیلات را به‌صورت معقول و مؤثری کاهش داد و هم برای جرائم تمهیدی اندیشید و هم بحث نظارت را پررنگ‌تر کرد.

وی تصریح کرد: سابقه بسته‌های سیاستی پولی و بانکی که در قبل طراحی شده، نشان می‌دهد که چطور می‌توانیم نظارت بر بانک‌ها را افزایش دهیم تا هم تسهیلات به سمت تولید برود و هم تکلیف معوقات مشخص شود.

داودی اضافه کرد: بخشی از معوقات به خاطر تولید است که باید وضعیت آنها با ترمیم وضعیت تولیدکننده مشخص شود، اما بخشی هم به املاک و مستقلات و حتی ارز تبدیل شده و این ارز از کشور خارج شده که باید برای این معوقات هم با افزایش ابزارهای نظارتی تمهیدی اندیشیده شود.

وی تأکید کرد: بانک مرکزی می‌تواند ابزار قوی و مؤثری برای نظارت داشته باشد و سابقه بسته‌های اجرایی و قوانین و لوایح در این زمینه می‌گوید که می‌توانیم چنین مواردی را دوباره پیگیری کنیم.

* آل‌اسحاق: برنامه اصولگرایان واردات تنها برای تولید و در جهت صادرات است

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یحیی آل اسحاق در نشست 10 چهره اقتصادی اصولگرا در خبرگزاری فارس با عنوان «چه باید کرد»، اظهار داشت: یک نکته مثبت درباره تشکیل مجلس دهم آن است که مجلس دهم با داشتن یک نسخه عملیاتی به‌عنوان اقتصاد مقاومتی تشکیل می‌شود که بر اساس آن مجموعه اختلاف‌نظرهای تئوریک تمام شده و همه ما برای آینده کشور تلاش می‌کنیم همین نسخه واحد را عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه مدیریت واردات همواره یکی از نگرانی‌ها ما از اول انقلاب بوده است، گفت: همه از ابتدا نگران بودند که دروازه‌‌ها باز شود و کالای خارجی بی‌رویه وارد شود و به تولید کشور در زمینه کشاورزی، صنعتی و امثال آن آسیب‌ بزند.

این چهره اقتصادی اصولگرا تصریح کرد: جهت‌گیری ائتلاف اصولگرا در مجلس در زمینه واردات این خواهد بود که واردات برای تولید در جهت صادرات انجام شود، یعنی همان بند اقتصاد مقاومتی که مورد تصریح مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: بر اساس این جهت‌گیری ما واردات خواهیم داشت، اما واردات‌مان تکنولوژی، فناوری و مواد اولیه برای تولید کالای صادراتی خواهد بود.

آل‌اسحاق ادامه داد: ما به دنبال صادرات با قیمت و کیفیت مناسب در بازارهای منطقه و جهان و شریک شدن در بازارهای دیگران به‌صورت مشارکتی خواهیم بود.

میرکاظمی: اصل 44 در دولت یازدهم تعطیل شد/ دارایی هزار میلیارد تومانی برخی مسئولان پس از جنگ/ رهاسازی قیمت‌ها در فضای غیررقابتی معنا ندارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مسعود میرکاظمی در نشست 10 چهره اقتصادی اصولگرا در خبرگزاری فارس با عنوان «چه باید کرد» با تاکید بر توجه ویژه به بهره‌وری در کشور با نگاه اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: در ایران هنوز یارانه پرداخت می‌شود و این در حالی است که قیمت نفت کاهش یافته و از طرفی میزان مالیاتی که فعالان اقتصادی پرداخت می‌کنند، به دلیل بی عدالتی نسبت به GDP کمتر است.

وی با طرح این سوال که چرا با وجود این امتیازات در کشور مانند کارگر ارزان، قیمت تمام شده تولید بالا است، گفت: در حال حاضر در کارخانه‌ها با ظرفیت خالی 40، 50 یا 60 درصدی روبرو هستیم.

میرکاظمی توضیح داد: دلیل مسئله آن است که نظام توسعه‌ای انتخاب شده برای اجرا در کشور بعد از جنگ تحمیلی، جایگزینی واردات به جای توسعه صادرات بوده است.

وی با بیان اینکه این جهت‌گیری در آن زمان درست نبود، گفت: صندوق بین‌المللی پول نیز مطالعه‌ای را در این زمینه بر روی کشورهایی مانند ایران انجام داده که این کشورها به جای بهبود فضای رقابت و کاهش حضور دولت، برعکس عمل کرده‌اند و یارانه پرداخت کرده‌اند و یا تسهیلات ارزان قیمت و ارز ارزان داده‌اند.

وی تصریح کرد: طبق این مطالعه صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی در کشورهایی اتفاق افتاده که فضای کسب و کار خود را توسعه داده‌اند.

چهره اقتصادی ائتلاف اصولگرایان تاکید کرد: اینکه در حال حاضر برخی مقامات و مسئولان دولتی دارایی بالای هزار میلیارد تومانی دارند به دلیل همان جهت‌گیری غلط است و بخشی از دارایی این افراد ناشی از آنجاست.

وی با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از منابع داخلی با نگاه دانش‌بنیان و توجه به بهره‌وری گفت: این مسئله اجازه ایجاد رانت نمی‌دهد زیرا در حال حاضر فضای بازار ایران فضایی کاملاً انحصاری یا کاملاً رقابتی نیست و فضایی بین این دو موضوع است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی برخی مسئولان رفتار کشورهای کاملاً رقابتی را انجام می‌دهند و می‌گویند که قیمت‌ها باید آزاد باشد و این رهاسازی قیمت‌ها در شرایطی مطرح است که فضای کاملاً رقابتی نداریم.

میرکاظمی این اتفاق را ظلم به مردم دانست و گفت: برخی بازرسان در ابتدای کار اخراج شدند و گفتند بازار خودش باید کنترل کننده قیمت‌ها باشد در حالیکه این مسئله شاید اگر ایران به سازمان توسعه تجارت پیوسته بود، درست بود ولی در حال حاضر بازار و قیمت‌ها نیازمند مدیریت است.

وی با بیان اینکه در مجلس آینده باید به بهره‌وری توجه ویژه‌ای شود، گفت: در این دولت اجرای اصل 44 تعطیل شده و حتی بحث‌هایی مطرح است که پتروشیمی‌هایی که خصوصی‌سازی شده‌اند، به دولت برگردند.

وی تاکید کرد: حقوق مصرف کنندگان باید رعایت شود و حمایت موثر از تولیدکننده صورت گیرد، تا استفاده بهینه از منابع با تولید کالا با ارزش افزوده بالا اتفاق بیافتد.

میرکاظمی در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی مبنی بر اینکه اصولگرایان چه برنامه‌ای برای اشتغال جوانان دارند؟ گفت: کشور ژاپن در موضوع تولید کالاهای با ارزش افزوده مشهور است. ما نیز در کشور خود رتبه جهانی پیدا کردیم به طوریکه هم در داخل و هم در مجامع بین‌المللی ایران را با آن کالا می‌شناسند.

وی افزود: به عنوان مثال، ایران در حوزه نانو، هوا فضا، ساخت نیروگاه برق و سدسازی شهرتی جهانی پیدا کرده است. این اقدامات الگویی است که جوانان ایرانی پیش گرفتند الگویی که با اتکا به منابع و ثروت داخلی با نگاه به بیرون است.

میرکاظمی تاکید کرد: کشورهای اروپایی و غربی که دارای فناوری هستند آن را به راحتی در اختیار کشورهای شرقی و آسیایی قرار نمی‌دهند پس باید اتکا بر منابع و ثروت داخلی با نگاه به بیرون ملاک توسعه کشور قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه با منابع کمتر می‌توانیم بیشترین ارزش افزوده را حاصل کنیم، گفت: حداکثر توان استفاده از منابع داخلی به معنی جذب سرمایه‌گذار خارجی نیست پس ما معطل نمی‌مانیم چون 2 سال مذاکره ما را منتظر گذاشت و دیگر بس است.

وی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار ژاپنی که پرسید سیاست اصولگرایان در پسابرجام در خصوص سرمایه‌گذار خارجی چیست، گفت: امروز بعد از پسابرجام ما هنوز نمودی از وعده‌ها و وعیدها ندیده‌ایم حتی برخی از دولتمردان آمریکایی اعلام کرده‌اند که جواب ایران را تا مشخص شدن نتایج انتخابات نخواهیم داد.

وی افزود: جواب ما این است که کشور ما معطل پسابرجام نخواهد ماند، اصولگرایان از سرمایه‌گذاران خارجی استقبال می‌کنند اما اجزه حضور در مراکز تصمیم‌گیری را نخواهند داد.

میرکاظمی تاکید کرد: اگر امکانی در پسابرجام فراهم شود استقبال می‌کنیم اما با اتکا به منابع انسانی و جوانان تحصیلکرده معطل پسابرجام نخواهیم ماند.

مصباحی مقدم: طرح جامع اصلاح نظام بانکی در مجلس دهم نهایی می‌شود/ عملیاتی بانکی شرعی و از تولید حمایت می‌‌شود

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، غلامرضا مصباحی مقدم در نشست چهره‌های اقتصادی ائتلاف اصولگرایان، با عنوان برای اشتغال و رفع رکود «چه باید کرد؟»، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ما اصلاح نظام بانکی است که در قالب طرحی جامع تدوین شده است.

وی افزود: با اجرای این طرح هم عملکرد بانک‌ها شرعی خواهد شد، هم حمایت از تولید و کاهش هزینه‌ها برای تولید محقق می‌شود و هم خانوارها تسهیلات بهتری از بانک‌ها دریافت می‌کنند و هم نرخ تورم کاهش می‌یابد.

این عضو ائتلاف اصولگرایان با بیان اینکه نرخ سود بانکی باید تابعی از تولید و بازار واقعی کالا و خدمات باشد، گفت:‌ در شرایطی که بازار کالا و خدمات با رکود و بحران مواجه است، ولی بانک‌ها سود بالا در سپرده و تسهیلات پرداخت می‌کنند، نشان می‌دهد که این مکانیزم برقرار نیست.

مصباحی مقدم تصریح کرد:‌ سود سپرده‌ها باید برگشت سود ناشی از تولید به سپرده‌گذاران باشد و بانک در این بین سهم حق‌الوکاله را بابت واسطه‌گری مالی باید دریافت کند و در واقع رقابت‌ بانک‌ها باید نرخ حق‌الوکاله باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بانک‌ها قدرت جذب نقدینگی بالایی دارند و حدود 850 هزار میلیارد تومان منابع در اختیار آنها است، گفت: باید به گونه‌ای ساختار بانک را شکل داد که حاصل آن حمایت از تولید باشد و با نظارت دقیق بر مصارف بانک‌ها از بروز معوقات جلوگیری شود.

این عضو ائتلاف اصولگرایان با اشاره به وضعیت معوقات بانکی اظهار داشت: برای کاهش معوقات روش‌هایی در نظر گرفته شده است. در طرح اصلاح نظام بانکی استفاده از ابزارهای مالی برای جمع‌آوری نقدینگی مالی طراحی شده که از کارآیی لازم برخوردار است و می‌تواند سیل نقدینگی را به سمت حمایت از تولید حمایت کند.

به گفته وی، وضعیت پرداخت سود از سیستم بانکی به گونه‌ای شد که نابرابری‌های اقتصادی افزایش یافته است و سپرده‌گذاران کلان به صورت بهمن‌وار سود کسب می‌کنند و دائماً شاهد توقف تولید از سوی تولید‌کنندگان و سپرده‌گذاری آنها از سوی سیستم بانکی هستیم.

مصباحی مقدم گفت: امیدواریم طرح اصلاح نظام بانکی در مجلس نهم به تصویب برسد اما در صورت عدم تصویب در اولویت مجلس دهم قرار خواهد گرفت.

این عضو ائتلاف اصولگرایان شفافیت در قراردادها را مسئله‌ای دیگر عنوان کرد و گفت: قانون شفافیت قراردادها در مجلس تصویب شد و قراردادهای دولتی باید روی سایت آن دستگاه منتشر شود اما یکی دیگر از شفافیت‌ها، شفافیت در قرارداد بانک‌ها است و با توجه به الکترونیکی شدن عملیات بانکی این امکان وجود دارد.

وی ادامه داد: شفافیت در قراردادها به حوزه مالیات هم تسری می‌یابد به طوریکه هم اکنون 50 درصد فرار مالیاتی داریم و با شفاف شدن قراردادها و نحوه وصول مالیات از سوی سازمان امور مالیاتی این فرار مالیاتی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

مصباحی مقدم افزود: شفافیت درآمد دولتمردان از مجلس هفتم کلید خورد و بالاخره مدتی پیش در مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شد که این قانون تأثیر بسیار مثبتی در میزان شفافیت‌ها خواهد داشت.

بذرپاش :افزایش یارانه محرومان را وظیفه خود می‌دانیم/ برجام دو گام دوم رکود در اقتصاد نباشد

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مهرداد بذرپاش عضو ائتلاف بزرگ اصولگرایان امروز در نشست خبری این ائتلاف در خبرگزاری فارس با عنوان «چه باید کرد»، گفت: یارانه حق مردم است و لطف دولت نیست، مسئولی که پول خودروی فرزندش 500 میلیون تومان است معلوم است که یارانه را مصیبت عظما می‌داند.

وی با بیان اینکه نان، داد و نفس نیاز امروز جامعه است افزود: «نان» که استعاره از رونق معیشت است که متاسفانه کمرنگ شده و «داد» عدالت است با محوریت عدالت اقتصاد و «نفس» هوای پاکی است که مسئولش درگیر ستادهای انتخاباتی رفقایش شده است.

بذرپاش بیان داشت: افزایش یارانه محرومان به طور قطع در دستور کار مجلس آینده است، ما افزایش یارانه محرومین را وظیفه خود می‌دانیم و به آن می‌بالیم و بر آن منت نمی‌گذاریم.

عضو ائتلاف بزرگ اصولگرایان تصریح کرد: اقتصاد کشور 27 سال است که در دست تفکر خاصی است که هنوز خود را اپوزیسیون کشور می‌داند و حاضر نیست کوچکترین مسئولیتی راجع به افتضاحات اقتصادی که در این سال‌ها آفریده است، پاسخگو باشد و حتی در دولت قبل هم بخش زیادی از اقتصاد در دست آنها مانده است.

وی افزود: حتما در مجلس آینده با پولی کردن مدارس مخالفت خواهیم کردم زیرا در قانون اساسی که مردم 98 درصد به آن رای داده‌اند یک اصل آن آموزش و پرورش رایگان است.

بذرپاش تصریح کرد: گام دوم برجام خدای نکرده گام دوم رکود در کشور نباشد و سفره‌های مردم را کوچکتر نکند مثل اینکه در نبود مردان اقتصادی لیست گام دوم این وظیفه را دولت مردان بر عهده گرفته‌اند و با برپایی همایش فوری و سریع اقتصادی و برنامه ششم سعی کردند این کاستی لیست‌های منتشر شده را جبران کنند.

وی افزود: از همین جا می‌توان به پیوستگی این لیست و دولت اشاره کرد و نشان داد که چگونه مجلس دولت ساخته در حال تشکیل شدن است.

نفت از سفره‌ها رفت، یارانه‌ها هم در حال رفتن است

مهرداد بذرپاش عضو ائتلاف بزرگ اصولگرایان بیان داشت: نفت از سفره‌های مردم رفت و یارانه‌ها هم از سفره‌های مردم کم‌کم در حال رفتن است و چیزی جز کوچک شدن سفره‌های مردم دیده نشد و امیدواریم که مجلس آینده این سفره‌ها را دیگر جمع نکند که مردم دیگر تحملش را ندارند.

بذرپاش به سربازی جوانان که به امری از جنس دغدغه تبدیل شده است، اشاره کرد و گفت: مجلس بعدی باید یکی از کارهای اساسی خود را در تعامل جدی با ستاد کل نیروهای مسلح ، سربازی را به یک بازی برد برد برای جوانان تبدیل کند و سربازی از جنس دغدغه تبدیل به موضوعی از جنس فرصت شود یعنی فرد بتواند پیوستگی دوران وظیفه عمومی خود را در امتداد شغل خود بداند که این گونه فرار از سربازی و نرفتن به سربازی افتخار محسوب نشود بلکه علاقه داشتن به رفتن بتواند کمک حال جدی باشد.

و اگر بتوانیم فقط 5 درصد از معوقات بانکی را در بخش تسهیلات ازدواج استفاده کنیم یعنی از 90 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی که 5 درصد آن می‌شود 4500 میلیارد تومان کل کفاف تسهیلات ازدواج مورد نیاز جوانان را خواهد داد.

نادران: سران 3 قوه تمایلی به دستگیری بابک زنجانی نداشتند/ نامه نمایندگان باعث دستگیری شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پرویز داوودی در نشست 10 چهره اقتصادی اصولگرا در خبرگزاری فارس با عنوان «چه باید کرد» در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نرخ تورم بالا در دولت دهم و رشد اقتصادی 6.8- درصد اظهارداشت: طبق آمارهای مرکز آمار ایران، متوسط تورم در دولت یازدهم 23.8 درصد و تورم 2 سال اول دولت نهم 16.6 درصد و تورم کل دولت نهم 18.9 درصد بوده است.

وی افزود: تورم 2 سال اول دولت دهم 8.5 درصد و تورم کل دولت دهم 16.4 درصد بوده است.

این عضو ائتلاف اصولگرایان تصریح کرد: متوسط رشد تولید در 2 سال دولت یازدهم 0.55 درصد، 2 سال اول دولت دهم 6.2 درصد، 4 سال دولت دهم 5.1 درصد، 2 سال اول دولت دهم 3.88 درصد و کل دولت دهم 1.33 درصد بود.

وی تاکید کرد: بنابراین تورم در مجموعه دولت دهم و نهم کمتر از دولت یازدهم و متوسط رشد تولید بیش از دولت یازدهم بوده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: رشد تولید امسال اعلام نشده و هم‌اکنون محرمانه است ولی تا پیش از این رشد صفر درصد پیش‌بینی می‌شد اما هم‌اکنون پیش‌بینی‌ها از رشد منفی در سال جاری است.

 8 سال از 12 سال مجلس اصولگرا در اختیار کسانی بود که هم‌اکنون در لیست اصلاحات هستند

الیاس نادران در ادامه این نشست در پاسخ به سوال همان خبرنگار درباره بروز فسادهای گسترده در دوران 12 ساله مجلس اصولگرایان و 8 ساله دولت اصولگرا مانند ماجرای بابک زنجانی اظهارداشت: این سوال همان سوالی است که در 2 روز اخیر آقای مجید انصاری مطرح کرده و خطی است که برخی رسانه‌ها آن را دنبال می‌کنند.

وی افزود: از این 12 سال مجلس 8 سال آن مربوط به جریانی است با اصلاح طلبان لیست واحد داده‌اند و جلسات ماهانه مشترک دارند. بهتر است از آنها بپرسید که این 8 سال مدیریت مجلس چه کاری کرده‌اید که می‌خواهید در لیست اصلاحات قرار بگیرید؟

کسانی که در دولت هاشمی تورم را به 50 درصد رساندند در دولت یازدهم هم حضور دارند

این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: درخصوص تورم بدانید که در دولت آقای هاشمی تورم به 50 درصد رسید که این تورم ناشی از سیاست‌های تعدیل اقتصادی بود که همان مسئولان هم‌اکنون در دولت یازدهم حضور دارند.

*از مجلس هفتم تاکنون هر جا فسادی دیدیم فریاد زدیم

نادران افزود: افتخار ما این است که از مجلس هفتم تاکنون هرجا فسادی را دیدیم فریاد زدیم و از تریبون مجلس اعلام کردیم. اما اگر اصلاح طلبان یک مورد دیده‌اند و افشاء کرده‌اند، دیدند و برای تبرئه آن سندسازی نکردند، دیدند و حاضر شدند آن فرد فاسد را از مجموعه خودشان ترد کنند، به مردم بگویند.

* نفوذ شهرام جزایری در مجلس اصلاح‌طلب ششم با پرداخت پول

وی با اشاره به رسوخ شهرام جزایری در هیأت رئیسه مجلس ششم گفت: در آن مجلس آقای جزایری کارت 500 (کارت تردد به همه‌ بخش‌ها) از هیأت رئیسه مجلس دریافت کرد و باید از هیأت رئیسه پرسید از شهرام جزایری چه پولی گرفته بودید که اجازه دادید به مجلس وارد شود و حتی در حین رسیدگی پرونده در دادگاه اخلال ایجاد کردید؟

* همانطور که خرّم را استیضاح کردیم، وزیر دولت احمدی نژاد را استیضاح کردیم

این عضو ائتلاف اصولگرایان گفت: ما وزیر دولت آقای احمدی‌نژاد را به دلیل ماجرای بروز فساد بانکی استیضاح کردیم همانطور که خرم وزیر راه دولت اصلاحات را به دلیل فساد استیضاح کردیم و همین طور هم با مفاسد دولت روحانی برخورد خواهیم کرد.

*سران قوا تمایل به دستگیری بابک زنجانی نداشتند/ نامه نمایندگان باعث دستگیری زنجانی شد

نادران اظهارداشت: بابک زنجانی تولید شده کدام دولت و رشد یافته در کدام دولت است؟ سران قوا تمایلی به دستگیری زنجانی نداشتند و نامه نمایندگان مجلس باعث شد او دستگیر شود و هرکسی از زنجانی پول گرفته باید دستگیر شود.

*رد پای جونیور در مفاسد کرسنت، استات‌اویل و هر قرارداد نفتی دیگر

وی افزود: بروید بررسی کنید ارزهایی که در صرافی‌های دوستان آقای روحانی در دوران تحریم و بعد از آن خرید و فروش شد چه بوده است. مفاسد کرسنت، استات اویل و هر قرارداد نفتی دیگری که بررسی می‌کنیم می‌بینیم که دوستان اصلاح طلب در آن نقش دارند و ردپای آقای جونیور در آن هست و ما با آن برخورد کردیم و باز هم برخورد می‌کنیم.

* آقای هاشمی سخت‌ترین مجازات را برای مطبوعات و تشکل‌های دانشجویی اعمال کرد

این عضو ائتلاف با اشاره به سوال نقض آزادی بیان در دوران اصولگرایان گفت: آقای هاشمی که سرلیست ائتلاف دولت ساخته است در دولت خودش سخت‌ترین مجازات با مطبوعات و افراد مختلف، تشکل‌های دانشجویی درخصوص آزادی بیان انجام داد و کار به جایی رسید که مقام معظم رهبری گفتند خدا لعنت کند کسانی را که نمی‌گذارند دانشجو سیاسی باشد. این صحبت ایشان در برابر کدام اقدام دولت هاشمی بود؟

* اصولگرایان تا فتنه 88 هم پای آزادی بیان ایستادند

نادران تصریح کرد: اصولگرایان تا پای فتنه 88 هم پای آزادی بیان ایستادند و ما همچنان ایستاده‌ایم.

وی گفت: متاسفم بگویم که مسائل معیشتی و اقتصادی مردم در این مدت گروگان گرفته شد و الان می‌گویند؛ حالا نوبت اقتصاد است اما از اول نوبت اقتصاد بود و شما به بیراهه رفتید.

* برای اینکه نگذاریم دولت همه مجلس را بگیرد به میدان آمده‌ایم

این عضو ائتلاف اصولگرایان تاکید کرد: افتخار داریم که از آزادی بیان دفاع می‌کنیم و اتفاقا برای مبارزه با انحصار طلبی و تمامیت خواهی دولت و مبارزه با اینکه دولت همه مجلس را در اختیار بگیرد تا دولت دنباله رو مجلس شود، امروز به صحنه آمده‌ایم.

* روحانی بیش از آنکه مدافع مشتریان بانک‌ها باشد، مدافع بانک‌هاست

نادران در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد عملکرد بانک‌ها، اظهار داشت: در ایران به هر دلیلی بورس توان لازم برای تأمین مالی پیدا نکرد و شبکه بانکی پشتیبان بخش‌های اقتصادی شد.

وی ادامه داد: وظیفه بانک مرکزی ابلاغ سیاست‌های پولی است که این سیاست‌ها با همکاری مجلس و شورای پول و اعتبار تهیه می‌شود.

این چهره اقتصادی اصولگرا تصریح کرد: یکی از ضایعات بزرگ دولت آقای روحانی در بخش بانکی این بود که آقای سیف از بخش خصوصی نظام بانکی، به ریاست کل بانک مرکزی برگزیده شد و ایشان بیش از اینکه مدافع حقوق مردم یعنی سپرده‌گذاران و تسهیلات گیرندگان باشند، مدافع بانک‌ها شد و به همین دلیل با مؤسسات مالی غیرقانونی مانند ثامن‌الحجج و امثال آن برخورد قانونی مناسب انجام نشد و هزاران نفر از سپرده‌گذاران به دلیل ضعف بانک مرکزی دچار مشکل شدند.

وی اضافه کرد: الان یکی از بانک‌های خصوصی به‌صورت رسمی برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و امثال آن تبلیغات می‌کند، درحالی‌که بر اساس قانون بانک‌ها تا این حد اجازه ساخت‌وساز ندارند و این‌ها به دلیل ضعف و مماشات بانک مرکزی اتفاق می‌افتد.

نادران با اشاره به نقش تخریبی مجوز بانک‌هایی که صادرشده مانند بانک گردشگری که توسط برادر رئیس‌جمهور ایجاد شده، گفت: تأثیر این مجوزها و این نوع برخورد بانک مرکزی انحراف از قانون و انحراف از گردش مالی صحیح بانک‌ها و امثال آن بود که درنهایت باعث شد نظام جامع اطلاعات بانکی عملیاتی نشود که ما هم بانک مرکزی و هم وزارت اقتصاد و هم شخص رئیس‌جمهور در این زمینه مسئول می‌دانیم.

وی تصریح کرد: برای حل این مشکل در مجلس در حال اصلاح قانون هستیم تا منفذ هر نوع سوءاستفاده را در قانون ببندیم.

این چهره اقتصادی اصولگرا در پایان تصریح کرد: دولت تمام‌قد در این انتخابات پای یک لیست آمده و متأسفانه لیستی که دولت به مردم پیشنهاد کرده، اقتصاددان ندارد و این نشان می‌دهد که تقسیم کاری انجام شده به‌گونه‌ای که دولت تصمیمات اقتصادی را طراحی کند و مجلس فقط آنها را تصویب کند و هیچ اقدامی برای ایفای حقوق مردم و مقابله با رانت و ویژه‌خواری اصحاب قدرت انجام ندهد.

وی تأکید کرد: از مردم دعوت می‌کنم برای دفاع از حقوق‌شان و برای دفاع از رونق همراه با عدالت به لیست اصولگرایان رأی دهند و از حاکمیت دولت بر مجلس جلوگیری کنند.

 میرکاظمی: تعرفه ترجیحی نتیجه عدم آگاهی و تعطیل کردن حوزه تجارت در دولت یازدهم است

 

مسعود میرکاظمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری کاندیداهای ائتلاف اصولگرایان در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که پرسید در حالی‌که آمریکا با دیوار تعرفه‌ای از جمله اعمال تعرفه 300 درصدی واردات پسته ایرانی، مانع از ورود کالا به این کشور می‌شود، چرا باید تعرفه واردات کالا در کشور ما رو به کاهش باشد، تا جایی که تعرفه پوشاک در سال آینده از 100 به 55 خواهد رسید و تعرفه ترجیحی با ترکیه 40 درصد زیر این رقم خواهد بود و مجلس چه برخوردی در این زمینه کرده است؟

وی در پاسخ گفت: از زمانی که ما در وزارت بازرگانی بودیم، دولت ترکیه مرتب پیگیری می‌کرد و به انحاء مختلف به مسئولان کشور فشار وارد می‌آورد که قرارداد تعرفه ترجیحی را با ترکیه امضا کنند و ما زیر بار نمی‌رفتیم.

وی ادامه داد: چون دیدیم موضوع به صلاح کشور نیست و آن را انجام ندادیم و حتی دولت دهم هم زیر بار آن نرفت، ولی متأسفانه در دولت یازدهم به دلیل عدم آگاهی تیم جدید و تعطیل کردن کامل حوزه تجارت شاهدیم که تعرفه ترجیحی با ترکیه بدون توجه به عواقب آن امضا شد.

کاندیدای اصولگرای مجلس دهم اضافه کرد: این دولت یک توجه و نیم‌توجهی به بخش صنعت داشتند که الان وضعیت صنعت را هم شاهدیم تا جایی که آمارهای رسمی را از روی سایت برداشته ‌اند و کمباین‌بار تمام متخصصان را جابه‌جا کردند و یک مشت افراد سن‌بالا را که اصلاً آگاهی ندارند، روی کار آوردند.

میرکاظمی تصریح کرد: تعرفه ترجیحی با ترکیه خساراتی را در پی داشته که بعداً آنها را اعلام می‌کنیم و مجلس باید افراد را خواسته و برخورد جدی کند.

وی در پاسخ به این سؤال که برای تعرفه واردات و کاهش آن مجلس چه برخوردی خواهد کرد، نیز گفت: در کمیسیون اقتصادی هفتم اسفندماه موضوع کاهش تعرفه واردات برای سال آینده را دنبال می‌کنیم؛ چراکه اخیراً شنیده‌ایم در پسابرجام دولت شروع به کاهش تعرفه‌ها کرده و شاهد هجمه واردات هستیم.

نماینده مردم در مجلس نهم شورای اسلامی اذعان داشت: برخی تاجران کاسب در پسابرجام وسط آمده، سرشان را پایین انداختند و فقط تفاهم‌نامه برای واردات امضا می‌کنند که در نتیجه رانت‌هایی درست می‌شود.

وی هشدار داد که در پسابرجام همه برای واردات راغب هستند، نه برای سرمایه‌گذاری و باید مراقب بود که سناریوی هجمه واردات در ایران رقم نخورد.

سلیمانی: خانه ملت جای طرفداران اشرافی‌گری نیست/ جلوی قطع فله‌ای یارانه را می‌گیریم

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد سلیمانی در نشست خبری چهره‌های اقتصادی ائتلاف اصولگرایان با عنوان « برای حل مشکل اشتغال و رکود چه باید کرد؟» اظهارداشت:  مردم با رأی آگاهانه خود در انتخابات مجلس از ورود طرفداران اشرافی‌گری و ثروتمندان متصل به کانون‌های قدرت و ثروت جلوگیری می‌کنند. مجلس باشگاه ثروتمندان و اشرافی‌ها نشود.

عضو ائتلاف اصولگرایان با بیان اینکه در حال حاضر نیازمند رفع فقر،‌تبعیض و بداخلاقی هستیم تصریح کرد: می‌توان با وضع قوانین جامع و نظارت خوب کشور را به پیشرفت و تعالی رساند.

مجلس دهم با برنامه‌ریزی اقتصادی که انجام شده نخواهد گذاشت منابع کشور به ثمن بخس به خارجی‌ها فروخته شود شفافیت در قراردادها نیاز است و محرمانه بودن آنها غیرقابل قبول تلقی شده بلکه باید جزییات آن را به طور شفاف به مردم گفت.

سلیمانی با بیان اینکه خانه ملت باید مردمی باشد عنوان کرد: نمی‌توان مجلس را محل کلان‌ثروتمندان کرد.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی را موظف خواهیم کرد تا نظام بانک اطلاعات افراد را ایجاد کند تا از ورود و خروج پول‌های کلان جلوگیری و کنترل نظارت ایجاد شود.

عضو ائتلاف اصولگرایان بیان داشت: دولت به هر دلیل درست یا غلط پول به مردم می‌دهند و در رفراندوم نیز مردم خواهان دریافت آن بودند بنابراین مجلس از قطع فله‌ای یارانه جلوگیری خواهد کرد و نخواهد گذاشت یارانه نیازمندان قطع شود.

سلیمانی با اشاره به اینکه سفره مردم در 2.5 سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است گفت: دولت می‌تواند با کاهش هزینه‌های خود منابع خوبی را از این محل صرف معیشت و مشکلات تولید کند. همچنین مجلس باید از مسائل حاشیه‌ای خارج شده و به مشکلات معیشتی و اقتصادی و متن بپردازد.

به گفته عضو ائتلاف اصولگرایان یکی از مشکلات موجود ناکارآمدی، ضعف و کهنسالی مدیران است. برنامه‌ریزی شده تا در گردونه مدیریتی برای جوانان باز شود زیرا 10 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم و این موجب پیشرفت و تعالی خواهد شد.

وی درمورد مالیات نیز اظهار داشت: در این بخش تبعیض و اجحاف وجود دارد باید نظارت به گونه‌ای باشد که کسانی که واقعا باید مالیات بدهند پای میز آمده و نه اینکه به طبقه متوسط و پایین فشار وارد شود.

سلیمانی افزود: اگر نفت ارزان شده بنزین نیز باید ارزان شود و یا حداقل مابه‌التفاوت آن خرج مردم شود.

دانشگاه آزاد نباید خارج از حاکمیت باشد/ پول دانشجویان در جریان فتنه خرج کارهای دیگر شد

محمد سلیمانی عضو ائتلاف بزرگ اصولگرایان امروز در نشست چهره‌های اقتصادی این ائتلاف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نحوه نظارت بر دانشگاه آزاد در دو بحث شهریه و عملکرد علمی چگونه است، گفت: عده‌ای به دنبال شخصی‌سازی دانشگاه آزاد هستند.

وی با بیان اینکه عده‌ای به دنبال وقف کردن دانشگاه  آزاد بودند تا مالک آن شوند، افزود: مجلس نگذاشت و مقاومت کرد.

سلیمانی بیان داشت: وقتی مجلس مانع کار آنها شد آنها آمدند به دنبال کسب اختیارات بی‌حد و حصر و به عنوان مثال آنها می‌خواستند که در سال جاری 18 هزار دانشجوی دکتری جذب کنند.

عضو ائتلاف بزرگ اصولگرایان بیان داشت: برای یک مؤسسه در این حد و اندازه جذب 18 هزار دانشجوی دکتری جزء افت کیفیت و فقط با دید پول گرفتن از مردم چیز دیگری نیست.

وی با بیان اینکه مدیریت دانشگاه آزاد الان به دنبال درآمدزایی از جیب مردم است، بیان داشت: با تحصیل صرف نمی‌توان رونق اقتصادی برقرار کرد.

سلیمانی گفت: تحقیق و تفحصی که در مجلس نهم در مورد دانشگاه آزاد صورت گرفت پرونده بسیار قطوری است و در آنجا نشان داده شد که دانشگاه آزاد در مدیریت فتنه همکاری کرده و در تأمین بودجه برای بعضی از فتنه‌گران و انتخابات فعال بوده است و به این معنا که پول از جیب مردم و دانشجویان گرفته‌اند و خرج کارهای دیگری شده است.

این عضو ائتلاف بزرگ اصولگرایان تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود دانشگاه آزاد یک سازمان خصوصی و خارج از حاکمیت است غیرقابل قبول است و باید دانشگاه آزاد زیر چتر حاکمیت باشد و قوانین را رعایت کند.

وی افزود: در چند ماه پیش طرحی در مجلس برای ساماندهی دانشگاه آزاد مطرح شد که در صحن علنی هم رای قابل توجهی آورد ولی چه کنیم که حتی وزارت علومی که باید مدافع علم و دانش و پیشرفت باشد تحت فشار می‌آید و در صحن علنی حرف‌هایی می‌زند که خلاف علم و دانش و پیشرفت است.

سلیمانی بیان داشت: کار به جایی رسید که آنها برای مقابله با طرح مجلس موضوع را در مجمع تشخیص مصلحت که رئیس این مجمع مسئولیت هیئت امنای دانشگاه آزاد را بر عهده دارد بردند و سعی کردند تا در آنجا طرح مجلس درباره دانشگاه آزاد را خلاف قانون تشخیص دهند که خوشبختانه در آنجا رای نیاورد و فقط یک اصلاح جزئی در آن صورت گرفت.

وی افزود: اگر این طرح مجلس درباره دانشگاه آزاد به صحن علنی برسد قطعا دانشگاه آزاد زیر چتر حاکمیت قرار می‌گیرد و از این بی‌بندوباری مسئولیتی و دست در جیب مردم کردن و همچنین با استفاده از پول مردم کارهای غیر از پرداختن به علم و دانش را انجام دهند خلاص خواهیم شد.

*عامری: تعطیلی 14 هزار و 800 واحد صنعتی/ پیشرفت صفر بعضی پروژه‌‌های نفتی

 

عضو ائتلاف بزرگ اصول‌گرایان با اشاره به پیشرفت صفر برخی پروژه‌های نفتی کشور در سالهای اخیر یادآور شد: پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس که با 74 درصد پیشرفت تحویل این دولت داده شد تقریبا هیچ پیشرفتی نداشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس محمد جواد عامری عضو ائتلاف بزرگ اصولگرایان امروز در نشست چهره‌های اقتصادی این ائتلاف در خبرگزاری فارس با اشاره دو بحث جذب سرمایه و بحث قراردادهای خارجی گفت: متاسفانه بسیاری از پروژه‌های نفتی کشور پیشرفت تقریبا صفر و یا ناچیز داشته‌اند.

وی افزود: بطوریکه اگر در بحث پروژه‌های نفتی بحث میادین مشترک را دنبال کنیم مشاهده می‌کنیم که تقریبا پیشرفت ناچیز و خیلی کمی داشته‌اند و پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس که با 74 درصد پیشرفت تحویل داده شد تقریبا هیچ پیشرفتی نداشته است.

عمرانی تصریح کرد: همچنین در بحث پتروشیمی‌ها تقریبا هیچ‌گونه قراردادی خاصی بسته نشده است و هیچ‌گونه پیشرفت خاصی حاصل نشده است.

عضو ائتلاف بزرگ اصولگرایان تصریح کرد: حدود 14 هزار و 800 واحد صنعتی ما تعطیل شده است و گازرسانی به روستاها هم معطل مانده است.

وی با اشاره به تعطیلی پروژه‌های عمرانی بیان داشت: حتی بخاطر اینکه اعلام شود بودجه ندارند پروژه‌های پژوهشی هم تعطیل شده است.

عمرانی تصریح کرد: علیرغم همه اینها بودجه‌‌های جاری از سال 91 که 88.9 هزار میلیارد تومان بود تبدیل به 170 هزار میلیارد تومان شده است.

عضو ائتلاف بزرگ اصولگرایان با اشاره به وضعیت جذب سرمایه گفت: جذب سرمایه در دو سال اخیر معطل مذاکرات و جمع‌بندی مانده است.

وی با اشاره به افزایش نقدینگی از 460 هزار میلیارد تومان به 960 هزار میلیارد تومان بیان داشت: نقدینگی به مبلغ 500 هزار میلیارد تومان در دو سال اخیر افزایش یافته است و اگر می‌توانستیم جذابیت برای سرمایه‌گذاری داخلی ایجاد کنیم لازم نبود تا این حد معطل برای سرمایه‌گذاری خارجی باقی بمانیم.

عمرانی گفت: حتی آمریکایی‌ها اخیرا گفته‌اند ما اجازه نمی‌دهیم سرمایه‌گذاری خوبی در ایران انجام شود.

وی با اشاره به اینکه باید به سمت جذب سرمایه‌گذاری از کشورهای منطقه برویم تصریح کرد: در طی این چند سال بسیاری از پروژه‌های نفتی را چینی‌ها بطور خاص فاینانس کرده بودند و همکاری می‌کردند اما نمی‌دانم به چه علت چینی‌ها را بیرون کردیم که حتی ممکن است آنها به سمت شکایت از ما هم پیش روند.

عضو ائتلاف بزرگ اصولگرایان با اشاره به قراردادهای خارجی بیان داشت: با انعقاد برخی از قراردادهای خارجی ما نگران هستیم که استقلال ملی ما زیر سوال برود و متاسفانه در برخی از قراردادهای خارجی به جای جذابیت برای تولید‌کنندگان خارجی به دنبال جذب جذابیت برای سرمایه‌گذاران خارجی هستیم.

وی افزود: جلوگیری از خام فروشی و بحث ارتقا اشتغال از مسائلی است که باید به آن توجه شود.

انتهای پیام/م

صفحه‌ها

اشتراک در پایگاه خبری، تحلیلی صدای دانشجو RSS