قائم مقام وزیر کار در امور بین‌الملل گفت: اگر شرایط اعزام نیروی کار به خارج فراهم شود، امکان صدور نیرو خواهیم داشت.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از دانشجو، محمد تقی حسینی گفت: جامعه بشری به سرعت در حال تغییر و تحول است و این امر حتی در روابط خانوادگی دیده می شود و به نوعی فضای جدیدی برای افراد پدید آورده که اگر سازمان ها و افراد خود را با شرایط جدید انطباق ندهند به طور یقین حذف می شوند.

 

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه در امور بین الملل اظهارداشت: چنانچه شرایط مناسبی در کشور ما فراهم شود، نه تنها آمادگی اعزام نیروی کار را به کشورهای دیگر داریم بلکه می توانیم پذیرای نیروی کار خارجی هم باشیم.

 

حسینی ادامه داد: چنانچه دولت ها نتوانند خود را همگام با تحولات موجود در دنیا پیش ببرند، بر اثر انطباق ندادن خود با این تحولات، آسیب پذیر و دچار اضمحلال و نابودی خواهند شد؛ زیرا ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای فزاینده ای که فناوری فراهم آورده، آثار نامطلوبی بر جوامع می گذارد.

 

وی افزود: روابط اقتصادی و خانوادگی قرن حاضر شرایط جدیدی را ایجاد کرده که خود مستلزم آموزش و آگاهی های بیشتر است. حسینی با اشاره به تفاوت میان مهاجرت و اعزام نیروی کار به خارج از کشور گفت: مهاجرت فراتر از جابه جایی نیروی کار است و همه کسانی که تن به مهاجرت می دهند، جدای از مسائلی نظیر امنیت به دنبال شغل در فضای بهتری هستند.

 

این مقام مسئول در وزارت کار افزود: در مورد مهاجرت باید توجه داشته باشیم این موضوع اساسی بنیادین دارد که بطن آن کار است. بسیاری از مقاصدی که در گذشته برای مهاجرت وجود داشت در حال حاضر تغییر کرده و مهاجرت دچار تحول اساسی شده است.

 

قائم مقام وزیر کار در امور بین الملل تاکید کرد: ما در عین اینکه می توانیم توانایی های خود را افزایش دهیم باید زمینه های قانونی اقدامات مربوط به اعزام نیروی کار را فراهم سازیم و نقش کاریابی ها در این خصوص بسیار پُررنگ است. باید زمینه ورود بنگاه های کاریابی قانونی طوری فراهم شود که بنگاه های کاریابی غیرقانونی نتوانند به کار خود ادامه دهند.

انتها پیام/م

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در جلسه شورای عالی عتف مشکلات طرح رصدخانه ملی کشور مطرح شد و موضوع به کمیسیون مربوطه در شورا ارجاع داده شد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از دانشجو، وحید احمدی، معاون پژوهشی وزارت علوم در حاشیه جلسه شورای عالی عتف در جمع خبرنگاران گفت: جلسه صد و سی و هشتم کمیسیون دائمی شورای عالی عتف برگزار شد که در آن دو موضوع اصلی بررسی شد موضوع اول بررسی گزارش برنامه ها و عملکرد منطقه ویژه آذربایجان شرقی است سال گذشته در شورای عالی عتف پنج منطقه به عنوان مناطق ویژه تصویب شدند که از این مناطق می توان منطقه ویژه یزد، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی اشاره کرد و بوشهر به صورت مشروط بر اینکه برخی برنامه های خود را تکمیل کند جزو این مناطق محسوب می شود.

 

وی افزود: منطقه ویژه آذربایجان شرقی از زمان تصویب تا کنون کارهای زیادی انجام داده و هم از لحاظ برنامه ریزی سازمان و هم از لحاظ آموزشی اساسنامه سازمان عامل و احکام مسئولان و کمیسیون های مختلف و هیئت های اجرایی و احکام این هیئت ها را صادر کرده است خوشبختانه یکی از مناطق ویژه فعال منطقه آذربایجان شرقی است که امروز با حضور استاندار این استان و تیم همراه جلسه شورای عالی عتف برگزار شد.

 

معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه تاکید کرد: استاندار آذربایجان شرقی گزارشی را پیرامون عملکرد خود ارائه داد و آنچه مشخص است این است که احکام و قوانین و سازمان های عامل تشکیل شده و همچنین کانون ها کار خود را آغاز کرده اند یک قانون برای مناطق ویژه علم و فناوری وجود دارد که در دنیا برای اینکه مناطق فعال در حوزه فناوری همگرایی داشته باشند این مناطق باید قانون تعیین شده داشته باشند که دولت هم وظیفه این کار را به شورای عالی عتف داده و آئین نامه ها و اساسنامه ها را نیز تدوین کرده است در این مناطق ویژه برنامه توسعه منطقه با هماهنگی تمامی دستگاه ها و تعامل بین آنها توسط استاندار انجام خواهد شد.

 

وی اظهار داشت: ایجاد هم افزایی بین صنایع و مراکز تجاری باید در این مناطق ویژه وجود داشته باشد و شهرهای به هم ریخته قدیمی مناسب این کار نیست و مناطق مختلف باید هر کدام جایگاه مشخص خود را در منطقه ویژه داشته باشند بنابراین یک منطقه علمی ویژه مدیریت می خواهد.

 

احمدی با اشاره به اینکه مناطق ویژه از تسهیلات زیادی برخوردارند گفت: تسهیلاتی همچون محسوب شدن به عنوان منطقه آزاد، معافیت های خاص و گمرکی هم وجود دارد. در مجموع دولت توجه خاصی دارد که این پنج منطقه فعال باشند و امروز گزارش استان آذربایجان شرقی مناسب بود و تفاهم نامه هایی که بین مراکز و حوزه ها امضا شده بود برای این منطقه عملکرد مناسبی را گزارش می کرد.

 

وی درباره پروژه رصدخانه کشور گفت: برای پروژه رصدخانه کشور اعتبارات در نظر گرفته شده که مجری طرح پژوهشگاه دانش های بنیادی است هدف این بود که با توجه به اهمیت موضوع رصد در کل علوم و حتی میان رشته ای هم انجام شود چرا که این رصدخانه مرکزی برای ارتباطات بین المللی نیز هست. خوشبختانه رایزنی بین وزارت علوم و معاونت علمی باعث احیای این طرح شد و برای احیای این طرح توافق انجام شد چرا که طرح های مشترکی که با عنوان طرح کلان ملی مطرح می شود باید بهره بردار داشته باشد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد که از این طرح حمایت می کند.

 

معاون پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر امتیازات ویژه طرح های کلان ملی گفت: طرح کلان ملی هم از لحاظ امتیازات پروژه ای و هم توجه ویژه دولت مورد اهمیت است و غیر از بحث اعتبارات مزایای جانبی بیشتری دارد گزارشات در این خصوص ارائه شده و مشکلات و برنامه های پیش روی در این طرح مطرح شده طبیعتا موضوع به کمیسیون مربوطه در شورا ارجاع گشت و ما در این جلسه فقط گزارش عملکرد داشتیم و ارزیابی اولیه در کمیسیون انجام شده که امیدواریم زودتر نهایی شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اجلاس هم اندیشی ملی بروزرسانی سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری سال 95 تا 99 در 9 اسفند ماه در کتابخانه ملی با حضور تعدادی از کارشناسان و متخصصین برگزار می شود.

انتها پیام/م

مهمترین عناوین اقتصادی دنیا در هفته ای که گذشت، منتشر شد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از دانشجوف مهمترین عناوین اقتصادی دنیا در هفته ای که گذشت، به شرح ذیل است:

 

سی ان بی سی : رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماه پایانی سال گذشته میلادی تنها ۳ دهم درصد گزارش شده است.

 

بلومبرگ : اقتصاد یونان در سه ماه پایانی سال گذشته میلادی به رکود بازگشت.

 

داچ ول : آلمان وام ۵۰۰ میلیون یورویی به عراق اعطا می کند.

 

نیوزنو : انتظار می رود بازار اشتغال زایی و حقوق کارمندان در ۴۵ کشور جهان روبه بهبود باشد.

 

تلگراف : سال گذشته میلادی بیش از یک میلیون کارت بانکی مسروقه در فضای مجازی فروخته شد.

 

رویترز: برزیل هزینه های خود را در سال جاری میلادی یک سوم کاهش می دهد.

 

عربین بیزینس : سود بانک‌های کوچک خاورمیانه در بحران فعلی اقتصاد جهانی به شدت کاهش یافته است.

 

بلومبرگ : بریتیش پترولیوم در توسعه و استخراج میدان گازی «خازان» با عمان همکاری می‌کند و اجرای این پروژه ۱۶ میلیارد دلار برآورد شده است.

 

رویترز : امکان دارد با خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا وضعیت اقتصادی این کشور وخیم تر شود.

 

نیوزنو : اقتصاد آمریکا کساد گزارش می شود.

 

رویترز : صادرات نفت ایران به کره جنوبی در ماه گذشته میلادی به ۲۰۳ هزار و ۱۶۵ بشکه در روز رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد تقریبا ۳ برابری برخوردار بود.

 

راشاتودی : اوکراین در پاسخ به عدم اجازه تردد کامیون‌های این کشور در داخل خاک روسیه، تردد کامیون‌های روسی را در داخل خاک خود ممنوع کرد.

 

خبرگزاری فرانسه : پرواز مستقیم آمریکا به کوبا و بالعکس بعد از ۵۰ سال از سر گرفته شد.

 

رویترز: رشد اقتصادی ایتالیا در سال گذشته میلادی تنها ۸ دهم درصد گزارش شد که ضعیف ترین نرخ در یک دهه اخیر برای این کشور محسوب می‌شود.

 

آسوشیتدپرس : رشد اقتصاد جهانی همچنان نامطلوب گزارش می شود.

انتها پیام/م

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران گفت: مردم می‌دانند، افراد سود جو تا کارشان به بن بست و بی‌آبرویی می‌رسد از اسم مردم سوء استفاده می‌کنند، انتخابات برای همه‌ی ما اهمیتی دو چندان دارد، انشالله بتوانیم با انتخابی اصلح از این امتحان الهی سربلند بیرون بیایم.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از دانشجو، پوریا ابراهیم پورضیایی،عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران، با اشاره به سخن حضرت امام (ره) مبنی براینکه «مسئله‌ی انتخابات یک امتحان الهى است که گروه گرایان را از ضوابط گرایان ممتاز می‌کند، و مؤمنین و متعهدین را از مدعیان جدا می‌‏نماید»،گفت: در این روزهای حساس و پیچیده که مسیر در ابهامی از جریانات مختلف قرار داریم،کلام حضرت روح الله برای ما جوانان راه گشای خوبی است. 

وی تصریح کرد: موضوع انتخابات نمود دموکراتیک انقلاب اسلامی بوده که اصالتی مردمی دارد. اما عده‌ای قصد در سوء استفاده و گروه گرایی از آن را دارند.

 

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران با بیان اینکه برخی ها از مقوله انتخابات برای رسیدن به منافع شخصی و حزبی استفاده می‌کنند،اظهار داشت: عده‌ای منافع ملت ایران و انقلاب اسلامی برایشان بی‌اهمیت است  این‌گونه افراد تعهدی جز به منافع خود ندارند و صرفا ادعای انقلابی‌گری دارند که در عملکرد کاملا از هویت اصیل انقلابی خالی هستند. 

وی افزود: مردم باید حواسشان باشد با بصیرت آن‌ها را شناسایی کرده و اجازه زمامداری به افراد سودجو را ندهند، اصالت ملت ایران بر استکبار ستیزی و عدم تعهد به ابر قدرت‌های زور گوی جهان است. ملت ایران با این آرمان‌های اصیل پای در این مسیر گذاشتند و انقلاب اسلامی را شکل دادند.

 
پورضیایی با بیان اینکه مردم ما افرادی که تمایل و تکیه به غرب و آمریکا دارند و حیات خود را در گروی آن‌ها دانسته و مسیر نفوذ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را برای دشمن باز می‌کنند،را می شناسند گفت: این افراد مسیر خودکفایی و خود اتکایی را مسدود خواهند کرد. کشور ما به فردی خود باخته و جیر خوار نیازی ندارد. جمهوری اسلامی ایران نیاز به فردی متعهد و انقلابی دارد که تمام هم و غمش حفظ عزت کشور و به اصول اصیل انقلاب اسلامی پایبند باشد.

 

وی در پایان خاظرر نشان کرد:  مردم می دانند، افراد سود جو تا کارشان به بن بست و بی‌آبرویی می‌رسد از اسم مردم سوء استفاده می‌کنند، انتخابات برای همه‌ی ما اهمیتی دو چندان دارد، انشالله بتوانیم با انتخابی اصلح از این امتحان الهی سربلند بیرون بیایم.

انتها پیام/م

فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: با عملیات‌های سپاه در شمال‌غرب و گرفتن ارتفاعات دشوار، برخی از تروریست‌ها در سنگرهایشان خودکشی کردند.

به گزارش صدای دانشجو، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در یادواره شهدای صابرین طی سخنانی اظهارداشت: قریب به ٦٠درصد از آن سوی مرزهای ما در دست عناصر تروریستی است، در مرزهای ما با افغانستان در ان سوی مرز هم طالبان و هم عناصری از داعش وجود دارند.

 

وی افزود: با عملیات‌های سپاه در شمال‌غرب و گرفتن ارتفاعات دشوار، برخی از تروریست‌ها در سنگرهایشان خودکشی کردند.

 

فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: الان بالای سر تک تک سنگرهای تروریست‌ها هستیم و اگر اشتباهی کنند با خمپاره شصت و تیربار آنها را میزنیم.

 

پاکپور اضافه کرد: الان تروریست‌ها را در آن سوی مرز هدف قرار می‌دهیم و دشمن در ان سوی مرز با ما درگیر است.

 

وی بیان کرد: یگان صابرین برای دفاع از حرم و باورهای دینی به سوریه و عراق رفت و در این کشورها شهید دادیم.

 

فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: حضور ما در انجا برای این است که دشمن را در همانجا نابود کنیم تا به مرزهای ما نرسند و از مرزهای اعتقادی خود دفاع کنیم.

انتها پیام/م

رئیس‌کل بانک مرکزی از مدیران‌عامل بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات اعتباری خواست از روز اول اسفند به نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات توافق ‌شده، پایبند و متعهد باشند و از افتتاح حساب‌های سپرده یک ساله بالاتر از ۱۸ درصد و حساب‌های کوتاه مدت بالاتر از ۱۰ درصد خودداری کنند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی ولی‌اله سیف در نشست مدیران‌عامل بانکهای دولتی و خصوصی با بیان اینکه با کاهش تورم می‌بایست نرخ سود بانکی نیز نزولی شود، افزود: منفی بودن سودهای بانکی در طول سال‌های بعد از انقلاب به‌ استثنای برهه‌های کوتاه، مشکل نظام بانکی بوده است لیکن اکنون با توجه به کنترل تورم در دامنه 13 درصد، پرداخت سود‌های بالاتر از درصد توافق‌ شده به سپرده‌های بانکی، غیرمنطقی و فاقد توجیه اقتصادی است.

 

وی افزود: فاصله فاحش بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی، مشکلی است که باید منشاء آن را در حجم دارایی‌های منجمد و راکد، تنگنای مالی و رقابت ناسالم شبکه بانکی برای پرداخت سودهای خارج از مصوبات شورای پول و اعتبار جستجو کرد؛ البته در این میان، بانک مرکزی تصمیم‌های جدیدی به‌ویژه طی 6 ماه گذشته درخصوص تحولات بازار بین بانکی و تحریک تقاضا از طریق تامین مالی و پرداخت تسهیلات، اتخاذ کرده و خوشبختانه نتایج آن در اقتصاد هویداست.

 

 

*انتقاد از منفی بودن صورت‌های مالی و سبقت گرفتن بانک‌ها در جذب سپرده‌ها

 

 

سیف با انتقاد از منفی بودن صورت‌های مالی و سبقت گرفتن بانک‌ها در جذب سپرده‌ها، تصریح کرد: نقطه شروع انحراف در عملکرد بانک‌ها، تمرکز افراطی بر رشد سپرده‌هاست که متاسفانه در گذشته بانک مرکزی‌ نیز به انحاء مختلف، مشوق این نوع عملکرد بوده است. در حالی که در هیچ جای جهان، رقابت بانک‌ها فقط براساس رشد سپرده‌ها نیست و  اکنون آثار منفی این موضوع با عجین شدن سایر مشکلات ساختاری، دو چندان شده است.
رئیس‌کل بانک مرکزی نقش مدیریت را در بنگاه‌های اقتصادی حفظ منافع تمامی ذی‌نفعان دانست و افزود: در هر بانکی، سه گروه اصلی ذی‌نفع «سپرده‌گذار»، «سهام‌دار» و «گیرنده تسهیلات» وجود دارد و مدیریت بانک موظف است با رعایت ضوابط، حافظ حقوق همه این گروه‌ها باشد.

 

وی با تاکید مجدد بر اینکه مدیران‌عامل بانک‌ها به توافق خویش در خصوص کاهش نرخ سپرده های بانکی و تسهیلات پایبند باشند، افزود: انتظار می‌رود ضوابط بانک مرکزی و خطوط قرمز این نهاد سیاستگذار حفظ شود البته خوشبختانه نشست شورای بانک‌های خصوصی و دولتی و انتشار توافقنامه در خصوص کاهش نرخ سپرده ها مطلوب و موید این موضوع بوده و در شرایط حاضر، فضای مثبت ایجاد کرده است.

 

سیف با تایید تصمیمات اتخاذ شده بانک‌ها درباره نرخ سود سپرده‌های بانکی در جلسه شورای پول و اعتبار، خاطرنشان کرد: شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی از مواضع بانک ها حمایت می‌کند لیکن باید در اطلاع رسانی، همه جوانب در نظر گرفته شود و نباید سپرده گذاران احساس کنند به نفع بانک‌ها و به ضرر آنها تصمیم گرفته شده است. بلکه هدف اصلی این بوده است که نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا کند و تولید از این اقدام منتفع شود.

 

 

رئیس شورای پول و اعتبار با تصریح اینکه همه بانک ها باید با عمل به توافق خود از خدشه دار شدن اعتبار نظام بانکی جلوگیری کنند، گفت: نباید با تفسیرهای شخصی و سلیقه‌ای حیثیت نظام بانکی را تضعیف کنند ضمن آنکه آرامش در اقتصاد مهمترین اصل برای بانک مرکزی است و همگان باید این اصل را در اظهارنظرها و تصمیم‌ها لحاظ کنند.

 

سیف ضمن تشکر از مدیران عامل بانک ها برای همگرایی در خصوص کاهش نرخ سود سپرده ها، افزود: در روز اول اسفند بانک ها از افتتاح حسابهای سپرده یک ساله بالاتر از 18 درصد جداً خودداری کرده، همچنین تمام سپرده های قبلی که مغایر این تقسیم بندی عمل می کرد یعنی مثلاً به اسم یک ساله باز شده ولی اجازه کاهش و افزایش دارند نیز از حالت یکساله خارج و به سپرده کوتاه مدت سه ماهه تبدیل شود و در نتیجه نرخ سود آنها حداکثر 10 درصد خواهد بود.

 

وی افزود: در روز اول اسفند افتتاح سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت یکساله که عملاً مکانیزم سپرده کوتاه مدت را داشت، متوقف شود و گشایش اینگونه سپرده ها با مکانیزم سپرده کوتاه مدت سه ماهه با سود پرداختی حداکثر 10درصد  انجام شود.
رئیس کل بانک مرکزی بانک ها را به رقابت در سودآوری از طریق ارایه محصولات  و خدمات خاص و متنوع  توصیه کرد و گفت: توجه صرف نظام بانکی به جذب سپرده از طریق افزایش مخرب سودهای بانکی یک چالش اساسی است و می بایست بانک ها روش های دیگری برای سود آوری از جمله توجه به افزایش درآمد کارمزد خدمات که در عرف بین‌المللی رایج است را مدنظر قرار دهند.

 

سیف با بیان اینکه مبنای تصمیم درخصوص میزان نرخ های سود مصوب، نرخ تورم در کشور است، گفت: نرخ تورم، روند کاهش تدریجی دارد و امیدواریم ادامه این روند و انضباط حاکم در بازار و اقدامات دیگر بانک مرکزی، نرخ‌های سود با توجه به تحولات متغیرهای کلان اقتصاد، تعدیل شود.

انتها پیام/م

«رویزرویز» به صنعت گاز بازگشت؛
کانادا تجهیزات توقیفی گازی ایران را آزاد کرد
یک مقام مسئول در شرکت گاز از آزادسازی بخشی از تجهیزات صنعت گاز متعلق به یکی از پالایشگاه بزرگ گاز در جنوب ایران توسط دولت کانادا خبر داد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از دانشجو، هادی هاشم زاده فرهنگ در جمع خبرنگاران درباره جزئیات آزادسازی بخشی از تجهیزات صنعت گاز متعلق به یکی از پالایشگاه بزرگ گاز در جنوب ایران توسط دولت کانادا، گفت: تمامی توربین‌های پالایشگاه گاز فجرجم متعلق به شرکت «رویزرویز» انگلیس بوده که تعمیرات اساسی یکی توربین‌ها به کانادا ارسال شد.

 

مدیر عامل پالایشگاه گاز فجرجم با اعلام اینکه اما دولت کانادا به دلیل شرایط تحریم حاضر به آزادسازی و پس دادن این توربین گازی نشد، تصریح کرد: با این وجود چند هفته قبل و با لغو تحریم ها، این تجهیزات گازی توسط کانادا رفع توقیف شد.

 

این مقام مسئول در شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه هم اکنون این توربین رفع توقیف شده به بندرعباس ارسال شده است، اظهار داشت: به زودی این توربین گازی بازسازی و نوسازی شده به پالایشگاه فجرجم در جنوب کشور انتقال داده خواهد شد.

 

پالایشگاه فجر جم با ظرفیت پالایش روزانه ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی پس از مجتمع گازی پارس جنوبی بزرگترین پالایشگاه گاز ایران است.

 

در همین حال جواد رستمی رئیس پژوهش و فنآوری شرکت نفت فلات قاره ایران اخیرا از واگذاری پروژه بررسی توجيه اقتصادی و امکان‌سنجی طرح توسعه میدان نفتی بینالود به یک شرکت کانادایی خبر داده و گفته است: این پروژه وضعیت توسعه این میدان نفتی تعیین تکلیف می‌کند.

انتها پیام/م

از گوشه کنار نشریات دانشجویی؛
فرزند داری به دور از شرایط نامساعد جوی!
مادر «آقازاده»ها، بر حسب جايگاه يقه سپيدي آقايان، در شرايطي که فرزندان ساير مردم، در گرماي خوزستان از کشور دفاع مي‌کردند، اغلب، حتي به رغم نظر «آقايان»، فرزندان خود را براي ادامه تحصيل به خارج گسيل کردند تا آن‌ها را از شرايط نامساعد کشور برهانند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از دانشجو، فصل‌نامه آرمان‌گرا،دانشگاه علوم پزشکی بقیت الله اعظم تهران در قالب آوردن یادداشتی از دکتر حامد حاجی حیدری، پدیده‌ای به نام "آقازاده‌ها" را مورد بررسی قرار داده است. این یادداشت در چهار بخش، با چهار تز به این موضوع پرداخته است؛ در ادامه بخش دوم این یادداشت را می‌خوانید:

 

تز ۲. ريشه «آقازاده»ها در «مادر»ها

 

«آقازاده»ها، همان قدر که «آقا»زاده هستند، «مادر»زاده نيز هستند. به عبارت ديگر، بخش ديگری از مسئله «آقازاده»ها، به ساختار نامتوازن کننده‌ای به نام «مادر» در فرهنگ ما باز مي‌گردد. در فرهنگ ما، «مادر» به عنوان يک مؤلفه و المان مقدس، تنه به فرشتگان مي‌زند، و از جايگاه بسيار ويژه برخوردار است؛ جايگاه ويژه‌ای که در فرهنگ‌های مشابه و حتي همسايه فرهنگ ما مشهود نيست. اين جايگاه ويژه «مادر»، نه تنها «نامتوازن» است، بلکه نقشي «نامتوازن کننده» نيز دارد. به اين معنا که پذيرفته مي‌شود که «مادر»، به استناد جايگاه مقدس مادري، مي‌تواند در ساختارهاي اجتماعي ديگر مداخله کند و معيارهاي آن‌ها را برهم بزند.

 

في المثل، ريشه اصلي تنش ثابت ميان مادر شوهر و عروس، و مادرزن و داماد در فرهنگ ما، به همين ساختار نامتوازن کننده «مادر» باز مي‌گردد. اصولاً در فرهنگ ما که «مادر» به نحو نامحدودي تکريم مي‌شود، پذيرفته مي‌گردد که «مادر» در مسائل زندگي فرزند خود و بدون ملاحظه شئون سايرين مداخله کند، و از آنجا که در اين مداخله از توان ساختاري عظيمي بهره مي‌برد، از اين قرار، عروس و داماد را مي‌آزارد، و به همين ترتيب است که جنگ مادرزن و داماد، و مادر شوهر و عروس، در فرهنگ ما يک جنگ پذيرفته شده و قطعي و مغلوبه است.

 

حال، اين تحليل در مورد جايگاه «مادر»، چه تناسبي با پديده «آقازاده»ها دارد؟ اين که، مادر «آقازاده»ها، بر حسب جايگاه يقه سپيدي آقايان، در شرايطي که فرزندان ساير مردم، در گرماي خوزستان از کشور دفاع مي‌کردند، اغلب، حتي به رغم نظر «آقايان»، فرزندان خود را براي ادامه تحصيل به خارج گسيل کردند تا آن‌ها را از شرايط نامساعد کشور برهانند.

 

«آقازاده»ها به رغم «آقا»يان در شرايط انقلابي بزرگ نشدند، و حتي به رغم فرزندان ساير مردم، در شرايط «جنگ» هم بزرگ نشدند؛ از اين قرار است که طبيعتاً، چندان قدر انقلاب را نمي‌دانند. آن‌ها برخوردی خونسرد و بي‌تفاوت با ميراث انقلاب دارند، و اين، عجيب است. از اين قرار که آشکارا، «آقازاده»ها براي رسالتي فراخوانده شده‌اند، که اغلب براي آن ساخته نشده‌اند.

 

شما می‌توانید جهت بازدید و دریافت نشریات دانشجویی به سایت پاتوق آزاداندیشی نشریات دانشجویی مراجعه کنید.

انتها پیام/م

معاون آموزشي دانشگاه پيام نور كشور خبر داد
پذيرش دانشجو از ۶۵ كشور دنيا در دانشگاه پيام نور
معاون آموزشي دانشگاه پيام نور كشور از پذيرش دانشجو از ۶۵ كشور دنيا در دانشگاه پيام نور خبر داد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از دانشجو، ساختمان اداري و آموزشي دانشگاه پيام نور خاوران به مساحت ۲۳۰۰ متر مربع و با اعتباري بالغ بر يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان در دو طبقه افتتاح و با حضور معاون آموزشي دانشگاه پيام نور كشور آماده بهره برداري شد.

 

جمال زاده، معاون آموزشي دانشگاه پيام نور كشور در اين مراسم حضور خيرين در فعاليت هاي دانشگاه پيام نور را زمينه ساز رشد و توسعه بيش از پيش اين دانشگاه برشمرد و از خدمات ارزنده آنان به عنوان باقيات و صالحات نام برد.

 

وي اظهار داشت: توسعه آموزش عالي یكي از شاخص هاي اصلي جوامع توسعه يافته است؛ چرا كه توسعه آموزش عالي موجب ارتقا سطح رفاه اجتماعي و توسعه اقتصاد دانش بنيان در كشورها خواهد شد.

 

معاون آموزشي دانشگاه پيام نور كشور با بیان اینکه دانشگاه هاي امروز دنيا دانشگاه هاي نسل سوم هستند، افزود: به عنوان دانشگاه هاي كارآفرين عمل كرده و محور اصلي توسعه كشورها هستند، اين دانشگاه ها به دنبال خلاقيت، ايده پردازي و خلق و توليد ثروت از علم هستند. دانشگاه هاي نسل سوم در توسعه صنعتي و اقتصادي كشورها نيز نقش زيادي دارند.

 

جمال زاده با مقايسه جمعيت دانشجويان دانشگاه ها در قبل از انقلاب و وضعيت امروز اظهارداشت: امروز به بركت نظام جمهوري اسلامي چهار ميليون و ۶۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور مشغول به تحصيل هستند كه نسبت به اوايل دوره انقلاب از رشد ۲۵درصدي برخوردار است.

 

وي توسعه كيفي را سرلوحه فعاليت هاي دانشگاه پيام نور ذكر كرد و اظهار داشت: دانشگاه پيام نور، دانشگاه محرومين بوده و كمترين شهريه را دريافت مي کند. دانشگاه پيام نور، تنها دانشگاه نيمه حضوري و از راه دور كشور است كه به دليل آزمون محور و منبع محور بودن بيشترين آمار قبولي را در مقاطع تحصيلات تكميلي دارا مي باشد و فارغ التحصيلان آن از توان علمي بالايي برخوردارند.

 

معاون آموزشي دانشگاه پيام نور كشور توسعه آموزش تركيبي را يكي از سياست هاي مهم دانشگاه پيام نور برشمرد و در اين خصوص يادآور شد كه در اين دانشگاه، دروس به دو شيوه عادي و الكترونيكي ارائه مي شود.

 

جمال زاده يادآور شد: در حال حاضر ۲۰۰۰ دانشجوي خارجي از ۶۵ كشور در دانشگاه پيام نور مشغول به تحصيل هستند و ۶۰۰۰ دانشجوي خارجي مقيم كشور نيز در دانشگاه پيام نور در حال تحصيل مي باشند.

 

وي توسعه رشته هاي الكترونيكي و در نتيجه پذيرش دانشجو به صورت الكترونيكي، پذيرش دانشجويان خارجي و ايجاد مراكز بين الملل در نقاط مرزي و همچنين توجه جدي به ارتقاي كيفيت آموزشي را جزو برنامه هاي اساسي و بنيادي اين دانشگاه ذكر كرد.

 

معاون آموزشي دانشگاه پيام نور خاطر نشان كرد: با توجه به فضاهاي مناسب ايجاد شده در دانشگاه پيام نور خاوران، امكان راه اندازي چند رشته در مقطع كارشناسي ارشد اين واحد دانشگاهي وجود دارد.

 

جمال زاده يادآور شد: براي توسعه دانشگاه نبايد تنها به منابع دولتي متكي بود، در ايجاد زيرساخت ها و احداث فضاهاي مورد نياز و حتي تجهيز آزمايشگاه ها و كارگاه هاي مورد نياز بايد از پتانسيل هاي مردمي و مشاركت خيرين نيز بهره جست.

انتها پیام/م

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه دوران غفلت در حوزه فرهنگ و هنر به پایان رسیده گفت: با در اختیار داشتن استعدادها و توانمندی می‌توانیم سالانه ۲۰۰ فیلم تولید کنیم؛ لذا برای این کشور وجود ۴۰۰ سالن سینما وضعیت مطلوبی نیست.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از دانشجو، حجت‌الله ایوبی چهارشنبه شب در آئین پایانی نهمین جشنواره استانی فیلم و عکس خراسان رضوی در مجتمع فرهنگی هنری سرو کاشمر اظهار داشت: مشغله‌ها و گرفتاری‌هایی که در کشور وجود داشت همه را غافل کرده است اما امروز مطمئن باشید برای این دولت دوران غفلت تمام شده و در این راستا به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های فرهنگ و هنر در کشور هستیم.

 

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که هنر مردمی شود و مردم وارد عرصه فرهنگ و هنر شوند، گفت: در راستای مستقل شدن فرهنگ و هنر تلاش می‌کنیم دولت این زیرساخت‌ها را مهیا کند.

 

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه همه مقدمات لازم برای رونمایی از پروژه «w o d» در هفته آینده مهیا شده است خاطرنشان کرد: با رونمایی از این پروژه، تمام فیلم‌های کوتاه، بلند و سینمایی تاریخ سینما در دسترس مردم قرار می‌گیرد و از طریق تلویزیون، گوشی تلفن همراه، لب‌تاپ و دیگر امکاناتی که در این حوزه وجود دارد مشاهده کنند.

 

وی با بیان اینکه با در دسترس بودن تولیدات هنری در حوزه سینما شاهد یک انقلاب در خدمات‌رسانی به سینما و تصویر خواهیم بود، ادامه داد: از این پس جوانانی که فیلم کوتاه می‌سازند و نگران دیده نشدن هستند، بدانند که با این طرح دیده شده و زمینه برای معرفی هنرشان مهیا می‌شود.

 

ایوبی با ابراز خرسندی از اینکه امروز مدیریت اجرایی کشور به دست مردان و زنانی افتاده که فرهنگ و هنر شعارشان نیست بلکه باور و اعتقادشان است، افزود: ما امروز در فضایی تنفس می‌کنیم که فرهنگ اولویت نخست دولتمردان است و این در اولویت بودن فرهنگ به معنای عکس یادگاری گرفتن نیست و در این دولت از این اقدامات انجام نمی‌شود. چرا که در اولویت بودن فرهنگ بدین معناست که افرادی که زمام امور را در اختیار دارند و همچنین باور دارند فرهنگ و هنر مزیت بزرگ این سرزمین و کشور است.

 

وی با بیان اینکه امروز بر این باور معتقدیم که با زبان گویای فرهنگ و هنر می‌توانیم این تمدن چندین هزار ساله و این سخنان شنیدنی نشنیده را به جهان ببریم، یادآور شد: ما کشوری هستیم که آوازه فرهنگ و تمدن ما را جهان شنیده است و گنجینه‌هایی که در کشور وجود دارند جزو افتخارات ماست و جهان به آن نیازمند است؛ لذا این مهم را می‌توانیم با زبان فرهنگ و هنر به دنیا معرفی کنیم.

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جهان امروز به سرعت جهان تصویری می‌شود افزود: قبلا اگر مردم نمی شنیدند باور نمی‌کردند و اگر نمی‌خواندند باور نمی‌کردند بنابراین خدا را شاکریم که امروز به سلاحی مسلح شدیم که امروز باید مردم ببینند تا باور کنند.

 

وی با بیان اینکه سیر عظیم جوانان ما تصویرساز هستند و در این راستا نیز فیلم‌های کوتاه، انیمیشن، مستند و فیلم‌های بلند سینمایی تولید می‌کنند و نام و آوازه سینمای ایران را در جهان پرآوازه کردند گفت: امروز هیچ جشن و جشنواره‌ای بدون سینما نیست مگر فیلمی از ایران در آن حضور داشته باشد و یا جایی در جهان نیست که امروز از هنر موسیقی سخن به میان بیاورد و به یاد موسیقی اصیل و ارزشمند ایرانی نباشد و اینها همه به عظمت تاریخ فرهنگ و هنر این سرزمین است.

 

ایوبی، گنجینه‌های بزرگ فرهنگی و ادبی و معنوی را مدیون و مرهون خراسان و سرزمین خورشید دانست و اظهار داشت: در عین حال می‌پذیریم و قبول داریم که زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در شأن این فرهنگ و هنر و جوانان فرهیخته نیست.

 

وی خطاب به شرکت‌کنندگان در نهمین جشنواره فیلم و عکس خراسان رضوی گفت: همه جوانانی که می‌آیند و این تندیس‌ها را دریافت می‌کنند قدم‌های اول را در این راه بسیار مهم بر می‌دارند؛ لذا باید قدر این جشنواره‌ها و گردهمایی را با وجود همه کاستی‌هایی که دارد بدانند چرا که قدم در راه فرهنگ، هنر و سینما گذاشتید و به همه شما نوید می‌دهم که حرکتی که در ایران آغاز شده است شرایطی فراهم خواهد شد که همه شما دیده خواهید شد. چرا که بزرگان فرهنگ و سینمای ایران از همین محافل کوچک و جشنواره‌ها مطرح و معرفی شدند.

 

رئیس سازمان سینمایی کشور با ابراز امیدواری از اینکه این جشنواره‌ها وسیله‌ای برای کشف استعدادها باشد ادامه داد: در منطقه کشوری هستیم که با در اختیار داشتن استعدادها، ظرفیت‌ها و توانمندی می‌توانیم سالانه 200 فیلم تولید کنیم؛ لذا برای این کشور وجود 400 سالن سینما وضعیت مطلوبی نیست.

 انتها پیام/م

صفحه‌ها

اشتراک در پایگاه خبری، تحلیلی صدای دانشجو RSS