مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 23. آبان 1393 - 21:00   |   کد مطلب: 14472
مصطفی قاسمی

کی از طرق این است که از همین امسال در هر جا که دستمان رسید و شاید کم‌کم به روستا هم بکشد – البته به شهرهای کوچک به آسانی می‌رسد – مراکزی درست کنیم به نام دانشگاه آزاد اما نه دانشگاه آزاد رژیم گذشته، دانشگاه آزاد واقعی که مواد تحصیلی دانشگاهی را با روش تحصیلی که در حوزه‌های علمیه علوم دینی می‌خوانند، خوانده شود. امروز اگر یک دانشجو در سال به خاطر فضای دانشگاه و اساتید زیاد، کارمندان مؤسسه، وزارت علوم، آزمایشگاه‌ها و سایر چیزها، ده‌ها هزار تومان، صدها هزار تومان خرجش است، یک طلبه وقتی درس می‌خواند تقریباً هیچ خرجی ندارد و آن خرج‌هایی هم که دارد، خودش در یکی دو ماهی که می‌رود برای تبلیغ برمی‌گرداند و به مدرسه می‌آورد. اصلاً مدارس و خیلی چیزهای دیگر را پول‌هایی که طلبه‌ها به عنوان سهم امام، خمس و انفاقات از روستاها برمی‌گردانند، اداره می‌کنند..

جملات بالا بخشی از خطبه های آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه اوایل انقلاب برای تهییج مردم جهت راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی است. دانشگاهی آزاد که قرار است مواد تحصیلی را بروش حوزه های علمیه تا اعماق روستاها ببرد و این شروع راهی میشود که به استناد کتاب پس از 25سال صفحه11 امام راحل یک میلیون تومان به این دانشگاه کمک میکند. چهار ماه بعد هاشمی رفسنجانی به‌عنوان رئیس شورای موقت دانشگاه و طی حکمی با سربرگ مجلس، عبدالله جاسبی را به ریاست موقت دانشگاه منصوب نمود.

این چند خط سرآغاز راه دانشگاهیست که اینک با دارا بودن حدود یک میلیون 700هزار دانشجو بعد از دانشگاه ایندرا گاندی هند و دانشگاه اقبال لاهوری پاکستان سومین دانشگاه پرجمعیت جهان لقب گرفته، دانشگاهی با گردش مالی چند صد هزار میلیارد تومانی که در اثنای سالهای 91 و 92 و در پس یک دهه مبارزه تمام عیار جریان دانشجویی وقتی ریاست آن از دست جریانی خاص در آمد و بعد 25سال نسیم دیگری وزیدن گرفت و اواسط مرداد 92 به همان جریان نقل قدرت داد و رئیس هیات امنای آن عنوان کرد دانشگاه ازاد در طی دوسال اخیر غصب شده بوده است!!.

اینک اما در شروع سال تحصیلی جدید شهریه دانشگاه آزاد بدون مجوز وزارت علوم و دستگاههای مربوطه بصورت کاملا خودجوش بین 15 تا حدود 27درصد بعضا افزایش یافته، افزایشی که سر و صدای نه تنها دانشجویان و اصحاب رسانه که سروصدای وزارت علوم خود دولت اعتدال را هم درآورد و ابری نیا مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم آنرا عملی غیر قانونی دانست. ولی آنچه به جایی نرسید این اعتراضات بود و امضای آقای هاشمی آب پاکی را بر یک میلیون و هفتصد هزار دانشجوی آن ریخت و شهریه ها بمعنای واقعی آنهم نه وقت فقط متغیر که از نوع ثابتش نیز گران شد.

اما براستی این قلم امضای آقای هاشمی در یک نیمسال چه سودی برای دانشگاه آزاد خواهد داشت؟

دانشگاه ازاد 600هزار دانشجوی کاردانی دارد که با 150هزار تومان افزایش شهریه مساوی است با 90میلیارد تومان درآمد.

800هزار دانشجوی لیسانس که با 200هزار تومان افزایش شهریه میشود 160میلیارد تومان درآمد.

250هزار دانشجوی ارشد که با 400هزار تومان افزایش شهریه میشود 100میلیارد تومان درآمد.

50هزار دانشجوی دکترا که با یک میلیون و 200هزار تومان افزایش شهریه میشود 60میلیارد تومان درآمد.

جمع افزایش شهریه ها در یک ترم سبب شده 410میلیارد تومان به درآمد دانشگاه آزاد اضافه کند!!

حال اگر این افزایش شهریه را با کل شهریه های قبل محاسبه کنیم(بدون احتساب افزایش) درآمد یک نیمسال دانشگاه آزاد 2میلیارد و 800میلیون تومان میشود!! یعنی:

600هزار دانشجوی کاردانی با شهریه یک میلیونی مساوی است با 600میلیارد تومان

800هزار لیسانسه با شهریه 1میلیون و 200هزار تومانی میشود 960میلیارد تومان

250هزار دانشجوی ارشد با شهریه 3میلیونی میشود 750میلیارد تومان

50هزار دانشجوی دکترا با شهریه 10میلیونی میشود 500میلیارد تومان.

نهایتا اینکه این درآمد یک ترمی 2هزار و 800میلیارد تومان در یکسال رقمی معادل 5هزار و ششصد میلیارد تومان پول ناقابل خواهد شد.

ما خدای نکرده نمیگوییم هیات امنای دانشگاه آزاد از فقر مالی دانشجویان بی اطلاع است و هرگز نمیگوییم این افزایش صرفا برای درآمد زایی بوده، بلکه فارغ از هرگونه اتهام زنی چند سؤال ساده داریم:

1) چرا افزایش شهریه به اذعان خود دولت اعتدال غیر قانونی صورت گرفته؟

2) حال که دانشگاه آزاد یک عمل غیر قانونی انجام داده چه مرجعی بدان رسیدگی میکند؟

3) براستی در نظام جمهوری اسلامی ایران مجرای نظارت بر دانشگاه آزاد با بیش از 300هزار میلیارد تومان دارایی و چرخش مالی و درآمد سالانه تقریبا 7هزار میلیاردی کیست و چیست؟ کدام ارگان و کدام مسئول خارج از ساختار حقوقی این دانشگاه میداند و میگردد که از کجا پول میآید و بکجا میرود؟

4) در سالهای اخیر گفته شد آقازاده یکی از آقایان برای سرکشی به واحد دانشگاه آزاد لندن انگلیس است. آیا واقعا دانشگاه آزاد انگلیس شعبه دارد؟

5) سرانجام تحقیق و تفحص مجلس از دانشگاه آزاد چه شد؟

6) در صحبت برخی محکومین فتنه آمده بوده که بخشی از مبالغ دانشگاه آزاد در انتخابات 88خرج کاندیدای خاص شده است. تدبیر دستگاه قضا برای محکومیت این دست اندازی به بیت المال چه بود؟

7) اگر فتنه برای دانشگاه آزاد خط قرمز هست که قطعا چنین خواهد بود آیا این گزاره و خبر را رد میکند؟ جهانبخش خانجانی و عبدالله رمضان زاده از محکومین امنیتی فتنه ۸۸ به دستور حمید میرزاده، مجوز تدریس در ترم دوم سال تحصیلی ۹۳-۹۲ در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکز را کسب و چندی است به تدریس برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری این واحد مشغول شده اند.

در حالی مجوز تدریس در مهمترین دانشکده دانشگاه آزاد به این ۲ عنصر فعال و نقش آفرین در فتنه آمریکایی-اسرائیلی ۸۸ داده شده که پیش از این، ارگان رسمی این دانشگاه یعنی روزنامه فرهیختگان نیز به احسان مازندرانی از دستگیر شدگان فتنه ۸۸ سپرده شده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار