مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. دى 1393 - 1:27   |   کد مطلب: 14766
مصطفی قاسمی

1) در این بین اما درست است که تشکلها فرصت ازمون و خطا در کار را فراهم میکنند و معمولا کسی توقع اقدام صد در صدی بدون اشتباه را ازآنها ندارد ولی این مهم نباید سبب شود آرمان اصلی فراموش شود. به قول دوستان زمان دانشجویی که خبط را نمک کار می دانستند ولی زیادی آنرا موجب شوری و تباهی فعالیت تلقی می نمودند.

2) از اصلی ترین اشتباهات و نمک هایی که معمولا در کار دانشجویی و تشکلها رخ میدهد، اشتباه گرفتن اصل و فرع و عوض کردن جای انها با یکدیگر است، تا جایی آن اقدام فرعی به مرور ذات و هویت اصلی انها شده و ذره ذره از پرداختن به اصل کاسته و نهایت آش شور تشکیلاتی ، کار را به سرانجام نمیرساند و عمر و هزینه و وقت و... تلف میشود.

3) براستی هدف اصلی کار تشکیلاتی که نباید از آن غافل شد و هر اقدامی برآن فرع محسوب میشود چیست؟ بنظر حقیر اصل قضیه عبارتست از کادر سازی بر اساس معیارهای ناب اسلامی جهت کمک و یاری رساندن به ولی حکومت اسلامی.

4) این هدف الاهداف که خود جای بحث زیادی را میطلبد براستی با چه چیز بدست میآید: کار مطالعاتی عالمانه برنامه مند و مستمر در کنار تمرین اقدامات اجرایی. حلقه های فکری، تقویت مبانی معرفتی، کارتشکیلاتی بمعنای صحیح و البته رشد علمی

5) خوب چه اتفاقی میتواند این اصل را دستخوش تزلزل کند؟ کدام عامل توانسته ما را از اینها غافل کند؟ در گذر کدام گزاره به از هم پاشیدگی حرکت بسمت هدف میرسیم؟

6) تجربه سالهای متمادی بیداری دانشجویی نشان میدهد معمولا ما در مواجهه با تشکل هایی که سلیقه سیاسی و فکری مقابل ما قرار دارند عنان اصل کار از کف داده و تمرکز حواس به فنا سپرده و ذکر و فکر دمادممان این میشود که فلان تشکل چه فکری در سر دارد و چه نشریه ای زده و چه برنامه ای و..

7) ولی براستی در مواجهه با این تشکل های عموما اصلاح طلب نوظهور چه کنیم؟ اقدام درست و منطقی که فرع بر اصل نچربد چیست؟ و آیا اگر پرداختن به این تشکلها فرع است بدین معناست که اصلا بدانها نپردازیم؟

الف) بمعنای صحیح و درست ساخت داخلی تشکلتان را تقویت کنید / اختلاف و اختلاط و التقاط را به حداقل ممکن برسانید/ مجدانه بفکر جذب باشید / جلسات شورا را منظم و مستمر برگزار کنید / دائم بفکر ارتقاء معنویت تشکلتان باشید / واجب تشکیلاتی یعنی تقویت مبانی معرفتی را دم به دم به خود و دیگران یادآور باشید / به فکر تاسیس دفاتر دانشکده ای باشید / هرماه مجمع عمومی برگزار کنید / کارگاه تشکیلاتی را بطور مستمر تشکیل دهید / تا میتوانید سایشها و زود رنجی داخلی را کم کنید / نظم، ورزش /

ب) بمعنای صحیح و درست ساخت بیرونی تشکلتان را تقویت کنید / نشریه آبرومند و وزینی داشته باشید / از مجموعه تان حرف واحد شنیده شود / گافهای رایج دانشجویی رو به حداقل برسانید / سایت روبراهی داشته باشید / هنر قلم و شعر و.. در کارتان باشد / دیپلماسی فعال تشکیلاتی داشته و با رئیس دانشگاه و فرماندار و استاندار و امام جمعه و.. جلسات مستمر داشته باشید / از ظرفیت اتحادیه استفاده کنید / فعال واقعی ارتباط با خبرنگاران و اصحاب رسانه و جراید باشید / بورد بروزی به نمایش بگذارید / جلسات ثابت بین تشکلی با دیگر مجموعه های همسو دانشگاه و شهر برگزار کنید /

8) پس حال ما با تشکلی روبرو هستیم که ساخت داخلی و خارجی آن قویست، اصل و فرع خود را میشناسد و قدم در کارزار رقابت دانشجویی میگذارد:

الف) نبایدها :

- هیچ گاه به تشکل دانشجویی رقیب خود چه اصلاح طلب و.. توهین نکنید: نه در نشریه و نه در جمع خصوصی و حتی در ذهنتان!!

- هیچ گاه آنها را یک کل بهم پارچه نپندارید و تصور نکنید انسجام درون تشکیلاتی خارق العاده دارند

- هیچ گاه آنها را یک جریان وابسته بیرون دانشگاه ندانید! اصل را بر برائت گذارید مگر آنکه...

- تا میتوانید در نشریه و موضع گیریهایتان مستقیم از انها نام نبرید حتی در جلسات شورای فرهنگی دانشگاه.

- هیچ گاه اجازه ندهید حیات خلوت تحصیلی سخت افزار و نرم افزار شما را بشناسند.

- نگذارید تمرکز فکری و اجرایی شما را به بازیچه بازی خود بگیرند.

- رعب!! هیاهوی رایج خاص انها را بدل راه ندهید

- قهر تشکیلاتی نداشتن / دعوت از آنها در برنامه ها

- پرهیز جدی از مجادلات بی نتیجه

- اصل را بر مچ گیری نگذارید

ب) بایدها:

- مراقب روزانه از ساخت درونی و بیرونی

- نسخه شفابخش: بکارگیری مبانی ناب امام و رهبری

- اصرار حتمی بر تقویت مبانی معرفتی

- ارتباط با اساتید انقلابی و روحانیت اصیل

- برگزاری جلسات محدود با نفرات اصلی تشکل های اصلاح طلب و به چالش کشیدن مبانی آنها

- ارائه چهره ای منسجم تشکیلاتی و بدور از زوائد اخلاقی و رفتاری و درسی؟!

- اعضای تشکل رقیب را هم فرزند انقلاب دانستن و برخورد ایجابی داشتن

- داشتن درک صحیح از برنامه های فعلی و آینده آنها

- کسب اطلاعات از جلسات درون تشکیلاتی آنها؟! و نحوه جذب و ...

- با سلاح سواد سیاسی و ابزار انصاف آنها را نقد کردن

- گذاشتن نیت مان از نقد بر امربه معروف و نهی از منکر با طی مراتب آن

- تحلیل نشریه و مقالات آنها در جمع های خصوصی خودی

- مراقبت از شبهات اعضای فعال و عادی تشکل

- مشورت مستمر از قدمای تشکل

- شناسای دقیق و آگاهانه جبهه معارض کشور

- بصیرت بخشی به دانشجویان با حضور در بین آنها، ویژه نامه قوی، نشریات محتوایی و نه اخبار سوخته سیاسی، برگزاری سخنرانیهای آگاهی بخش

- بوجود آوردن سلسله ای از اساتید متدین دانشگاه و شهر

- اگر دولت و یا رئیس دانشگاه و یا تشکل رقیب اقدام خوبی داشت از آن یاد کنید چون مگسی نباشید که فقط بر زخم ها مینشیند( ببخشید اگر مثال بدی بود)

- با حواسی جمع ریشه فکری اقدامات و مقالات آنها در سایر دانشگاهها را نیز بکاوید

29 مورد بالا هرچند عمل بدان سخت اما شدنی است. باید بدانیم بر سپهر فعالیت ما بایستی سردست گرفتن شعار انقلاب و امام و رهبری باشد، تقویت ساخت داخلی و بیرونی تشکل را باهم پیش ببرید نمیگویم اگر این دو ساخت ضعیف است پس نسبت به اقدامات تشکلهای فکری رقیب بی تفاوت باشید نه، منظور این است که دست به عصا باشید و با احتیاط و ملاحظه همه جوانب اقدام کنید. متاسفانه هنوز بسیاری از تشکلها در فضای دولت قبلند!

حرف در این زمینه بسیار است و خود این مقاله نیز نیاز به تکمیل دارد، به شخصه احساس کردم بایستی این موارد یادآوری شود هرچند مطمئنا دوستان خود تشکلها بیش از حقیر بر این امور واقفند. حرفهای دیگری هم بود که البته فضای مجاز محرم گفتنش نیست.

کار تشکیلاتی سنت خاص خود را دارد اگر اینها را رعایت نکنید وقت و عمر تشکلتان را به تباهی برده و خدای نکرده سنگر انقلاب در دانشگاه خدشه دار میشود. با توسل و توکل مردانه ساخت درونی و بیرونی را تقویت کنیم و نگذاریم سیل ویرانگر افکار منحط و دستان نابکار دشمن زخم خورده آغاز گر فتنه ای دیگر باشند.

..........................................

همه این وجیزه بالا بکنار ، اگر بر مباحث و بیانات رهبری مسلط نباشید کلاهتان پس معرکه هست

دیدگاه شما

آخرین اخبار