مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 21. بهمن 1393 - 0:49   |   کد مطلب: 14872
جلسه هفتاد و چهارم شورای اسلامی شهر اهواز در حالی امروز، دوشنبه (20 بهمن​ماه) برگزار شد که عمده مطالب ناطقین این جلسه خطاب به رییس جمهور و مسئولان دیگر در خصوص رسیدگی به وضعیت مردم خوزستان در شرایط وقوع پدیده گردوخاک بود.

به گزارش ایسنا، منطقه خوزستان، آذر زمانپور در نطق پیش از دستور کار شورا در این جلسه، ابتدا خطاب به رییس جمهور گفت: با توجه به وقایع اخیر و حوادثی که گریبان​گیر شهروندان عزیز در استان شده، آقای رییس جمهور خدا قوت، نفس خوزستانی​ها به شماره افتاد و نفس کشیدن برای مردم خوزستان سخت شده است.

وی ادامه داد: آقای رییس جمهور گردوخاک در خوزستان اگر آثار تخریبی بیشتری نسبت به زلزله گیلان، بم و آذربایجان نداشته باشد، کمتر هم ندارد. هر زمان در هر نقطه از ایران اسلامی زلزله یا مشکلی رخ می​دهد، هیات دولت خود را به آن نقطه می​رساند و دستور تشکیل جلسه اضطراری می​دهید اما طی 2 هفته اخیر بارها و بارها شاهد حادثه غم​بار وقوع گردوخاک استان بودیم و تنها به گزارش مختصر از صدا و سیما اکتفا شد.

این عضو شورای شهر اهواز همچنان خطاب به رییس جمهور گفت: مردم خوزستان این شرایط را سپری کردند اما دریغ از حضور رییس جمهور یا دکتر ابتکار، ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در استان خوزستان.

زمانپور اظهار کرد: نباید به مستندات و گزارش​هایی که از تلویزیون پخش می​شود یا به گزارش​های کاغذی اکتفا کنند. اگر اشتباهی در دولت قبل رخ داد و با خشک کردن تالاب هورالعظیم و آبگیرها و خشک شدن تالاب شادگان، عوارض و گردوغبار آن شامل حال مردم خوزستان شده، باید بپذیریم که باید تصمیمات بهینه​تری توسط هیات دولت و دولتمردان گرفته شود تا این همه زندگی بر مردم این استان سخت و تیره و تار نشود.

وی ادامه داد: هزاران هکتار از تالاب هورالعظیم جهت حفر چاه​های نفت خشک شد تا چرخ مملکت بچرخد ولی نفع مردم استان از نفت چه بوده است؟ آیا با خشکاندن تالاب هورالعظیم یک اصله نهال به جای آن کاشته شد یا یک هکتار جنگل​کاری شد؟

این عضو شورای شهر اهواز افزود: آیا شرکت نفت را وادار کردند که برای کاهش این گردوغبار و بحران عظیم چاره​اندیشی کند؟ این بحران اکنون به بلا تبدیل شده است و کشاورزی یک استان را به مخاطره انداخته است و استان زرخیز خوزستان را به کویری لم​یزرع تبدیل و نخیلات را پی ثمر کرده است.

وی ادامه داد: همچنین فرهیختگان، متخصصان، اساتید دانشگاه و حتی سرمایه​گذاران هم بار سفر را بسته​اند. آیا این وضعیت بحرانی نیست؟ مسئولان و دولتمردان این تقدیر را با تدبیر خود هر چه سریع​تر حل کنند.

زمانپور بیان کرد: آیا وزیر بهداشت مردم خوزستان را لایق این ندید که از نزدیک بیاید و شرایط بغرنج آلودگی هوا را از نزدیک ببیند و تدابیری در جهت این آلایندگی​ها بیندیشد. خدا را شکر پذیرفتیم که منبع آلایندگی​ها و گردوغبارها داخلی است و این یعنی اینکه 50 درصد کار را پذیرفتیم که جایی اشتباه کردیم، پس برای برون رفت از این معضل باید در جهت هم​افزایی و حل مشکل به صورت ریشه​ای و با تخصیص اعتباراتی از مرکز در جهت جنگل​کاری دور تا دور اقدام کرد.

وی خطاب به دکتر روحانی گفت: آقای رییس جمهور کاش در این شرایط به استان تشریف​فرما می​شدید و از نزدیک می​دیدید که مردم در این شرایط چه می​کشند و آن​هایی که خود را فرزند خوزستان می​دانند در حق این استان، حق فرزندی را ادا نکرده​اند.

این عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: وقتی دریاچه ارومیه خشک می​شود فرزندان آن مرز و بوم ستاد بحران تشکیل می​دهند، مناظره تلویزیونی می​گذارند و صورت مسئله را پاک نمی​کنند. وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست را پای تلویزیون می​کشانند و مطالبات به حق مردم را از طریق تریبون​هایی که در اختیار دارند، به آن​ها منتقل می​کنند ولی فرزندان خوزستان، کی فرزندان خوزستان هستند؟ خودتان بهتر از من می​دانید که کی فرزند خوزستان هستند.

زمانپور اظهار کرد: طی 48 ساعته گذشته فرزندان خوزستان کجا بودند که این نوای مشکلات و معضلات مردم خوزستان به سمع و نظر دولتمردان برسانند؟ قطعا اگر این بحران در اصفهان و تهران بود یک هفته مراکز دولتی و غیردولتی تعطیل بود ولی روز گذشته را ساعت 11:30 تعطیل کردند. آقای مدیرکل مدیریت بحران، سلامت مردم را اولویت اول کار خود بدانند. اگر قرار است بارانی هم ببارد آیا این باران اسیدی است؟ چرا سازمان محیط زیست معضلات و مشکلات زیست محیطی را اولویت​بندی نمی​کند و چرا تدابیری برای بلای خانمان سوز گردوغبار نمی​اندیشد؟ اگر کسی کم​کاری می​کند چرا از مردم خوزستان عذرخواهی نمی​کنند؟

این عضور شورای شهر اهوز اظهار کرد: این پولی که برای تهیه و پخش این برنامه به صدا و سیما پرداخت شود، بر اساس چه مجوز و ردیف بودجه​ای به صدا و سیما داده که تریبون یک عده​ای بشود؟ اگر صدا و سیما رسانه ملی است پس باید دغدغه​های مردم را به صورت ملی منعکس کند.

زمانپور افزود: صدا و سیما به جای اینکه به طور کارشناسی معضلات را مورد بررسی کند، جایگاه و تربیونی برای تبلیغات شهردار اهواز شده است. آیا بهتر نبود این پول که کم هم نیست صرف خرید ماسک و شیر برای مردم برای شرایط گردوخاک می​شد

دیدگاه شما

آخرین اخبار