مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 18. اسفند 1395 - 23:33   |   کد مطلب: 19806
یک کارشناس ارشد محیط زیست اظهار داشت: پروفسورپرویز کردوانی پدر کویر شناسی ایران ریگ پاشی به جای مارچ پاشی را برای حل بحران ریزگردها ضروری می داند و معتقد است این روش هم از نظر زیست محیطی و هم از لحاظ اقتصادی روشی مفیدتر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از شبنم همدان،  این روزها شرایط خوزستان با نفس های سنگین , ماسک های سفید و آسمانی که  دیده نمی شود، توام است.  این همه گرد وغبار در هوای خوزستان  نشان از بی هوایی است. جایی که نفس کشیدن در آن دشوار است.

  واژه زنده و زندگی به دم باز می گردد؛ به هوایی که  آسمان آبی را به ساکنین وعده می دهد. این  روزها همه می گویند اهواز هوا ندارد .

علاوه بر ریز گردها که  مدتی است به گونه ای میزبان مردم خوزستان شده اند، قطعی آب وبرق ومشکلات دیگر باعث شد گفتگویی با مهدی طیبی فوق لیسانس محیط زیست _آلودگی آب و هوا خاک ومسئول محیط زیست شرکت نفت امیدیه, مدرس IMSو HSEودروس محیط زیست داشته باشیم .

طیبی درباره مشکل ریزگردهای استان خوزستان اظهار کرد : اهمیت ندادن به Eia ارزیابی زیست محیطی در سدهای خوزستان و جلوگیری از حق آبه های تالاب ها بخصوص تالاب حور العظیم مشکلات زیست محیطی فراوانی به وجود آورده است .

وی افزود: مالچ پاشی روی شنها از یک سو هیچ تأثیری بر پدیده ریزگردها ندارد و ریزگردها مقوله جدایی است و از سوی دیگر باعث از بین رفتن یک اکوسیستم با ارزش می شود. گیاهِ (Heliotropium digynum) و بسیاری از گونه های گیاهی که فقط در شنزارها رشد می کنند بدون شنزار نمی توانند به حیاتشان ادامه دهند و همینطور گونه های جانوری دیگر که حیات آنها به دانه های غلطان شن وابسته است.

وی افزود : خداوند  متعال همه چیز را در جای خودش قرار داده است و دستکاری در آن برای طبیعت و انسان زیانباراست. جنگل، تالاب، دریا، شنزار، صحرا، رودخانه و... با تنوع زیستی خاص خودشان آفریده شده است و سوال اینجاست که چرا باید فکر کنیم، شنزار یک اقلیم مهاجم و ضد طبیعت و بشر است.  مگر این شنزارها به تازگی پیدا شدند؟  و بهتر است از خود بپرسیم ریزگردها چه زمانی پدیدار شدند!؟ قطعا  عمر این این پدیده شوم به کمتر از سه دهه می رسد ولی شنزارها صدها سال در کنار شهرها و روستاهای ما وجود داشته اند و هیچ آزار و اذیتی به ما نرسانده اند.

 

اقداماتی که از مسئولین در خوزستان انتظار می رود

این کارشناس محیط زیست در مورد اقداماتی که مسئولین برای بحران خوزستان باید انجام دهند گفت: وقتی خوزستان با دارا بودن این همه رودخانه و نفت وگاز و تأمین برق کشور با قطع برق و آب مواجه است با صراحت میتوان گفت مشکل از سوء مدیریت مسئولین است.  باید  رسیدگی به تاسیسات برق در زمان گرد غبار بیشتر شود و با وجود گردوغبار در خوزستان میزان بازیدها و بازرسی ها بیشتر گردد.

وی افزود :امیدوارم روزی برسد که محیط زیست را یک امر سیاسی تلقی نکنند و اجازه دهند  استادان بزرگ محیط زیستی وارد این حوزه شوند تا با راهکارهای کارشناسان خبره در این عرصه  کشور از این شرایط خارج شود .

 

نظریه پدر کویر شناسی ایران در مورد مشکل ریزگردها

پروفسورپرویز کردوانی پدر کویر شناسی ایران ریگ پاشی به جای مارچ پاشی را برای حل بحران ریزگردها ضروری می داند و معتقد است از لحاظ اقتصادی هم با صرفه تر است. چرا نظر پروفسور تاکنون عملی نشده است شما به عنوان یک کارشناس محیط زیست تا چه میزان با این نظریه موافق هستید ؟

مهدی طیبی اذعان کرد: پرفسور  کردوانی استاد بنده هستند ونظر ایشان بر نظر همه ارجح است و ایشان درست می گویند  سلامتی مردم از هر چیزی مهم تر است. مالچ پاشی هم زمان کوتاهی دارد و در صورت خشک شدن سلامتی جانداران را تهدید می کند و هم اینکه زیستگاه تمام جانداران که در ماسه ها زندگی میکنند از بین می رود و به نظرم تنها راه خروجی که می تواند  محیط زیست ایران را نجات بدهد  استفاده از استادان بزرگی همچون پروفسور کردوانی ,دکتر مخدوم, پوفسور سواری و بسیاری از استاتید بزرگ محیط زیست دانشگاههای بزرگ کشور همچون تهران اصفهان بهبهان خرمشهر و دانشگاهایی دیگر کشور و سایر متخصصان در این زمینه باید در مراحل اجرایی از این استادان استفاده نمایند نه اینکه تنها در سمینارها وهمایش های بین المللی طرح های آنها تایید شود

این کارشناس محیط زیست می گوید باید از خود بپرسیم چگونه پدیده ریزگرد (Dust Bowl) در آمریکا کنترل شد؟

پدیده ریزگردها و طوفانهاى شن و گرد وغبار در سالهاى دهه ١٩٣٠ در امریکا یک مشکل اساسى بود. در این سالها، بخاطر خشکسالى و همچنین مدیریت نادرست خاک و آب و کشاورزى، طوفانهاى شدیدى که منشا آن تگزاس و کلرادو در جنوب و مرکز امریکا بود، زندگى میلیونها انسان را بخطر انداخت.

این طوفانها حتى به نیویورک که بیش از ٢٠٠٠ کیلومتر با نواحى تولید گرد وغبار فاصله داشت رسید. یک میلیون نفر مجبور به کوچ اجبارى شدند و بیکارى و فقر گریبان جامعه را گرفت. گفته میشود حدود نیم میلیون نفر بى خانمان شدند. این سالها به نام dirty thirties در تاریخ امریکا نامیده میشود.

فرانکلین روزولت، رییس جمهور وقت امریکا به سرعت وارد عمل شد و براى چاره این مشکل به سراغ مراکز علمى رفت. دولت، در مناطقى که کشاورزى زیاد باعث تخریب لایه سطحى و محافظ خاک شده بود، بطور موقت کشاورزى را ممنوع کرد و هزینه زندگى کشاورزان را بمدت پنج سال متقبل شد.

همچنین بسیارى از مناطق را بعنوان مناطق حفاظت شده و پارکهاى ملى اعلام کرد و شروع به کشت گیاهان و درختچه هاى مقاوم براى تثبیت خاک کرد. بدستور روزولت، تعداد دویست میلیون درخت و درختچه از کانادا به تگزاس وارد و کاشته شد و بدین طریق خاک را تثبیت، رطوبت خاک حفظ و مشکل حل شد.

در سال ١٩٣٩ مشکل ریزگردها بطور کامل مهار شد. مناطق حفاظت شده اى که در دهه ١٩٣٠ توسط دولت وقت احداث شد، همچنان وجود دارد و قوانین و مقررات سختى براى حفظ محیط زیست وجود دارد.

وی در پایان بیان کرد :امیدوارم روزی فرا برسد هر فرد بداند زباله نریختن وظیفه است وهر ایرانی برای ثبت لحظات دوربین به دست بگیرد و از زیباییهای طبیعت لذت ببرد.

انتهای پیام /چ

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار