مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. تير 1394 - 15:43   |   کد مطلب: 15306
مسئول بسیج دانشجویی استان همدان با تأکید بر کنار گذاشتن سیاسی‌کاری در دانشگاه‌ها گفت: عدم تمایز در فهم سیاسی و سیاسی‌کاری موجب انسداد سیاسی در دانشگاه می‌شود.
مسئول بسیج دانشجویی استان همدان

طیب فریادرس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر جایگاه علمی کشور در جهان اظهار کرد: از مجموع فرمایشات رهبری چنین استنباط می‌شود که آنچه به عنوان مبنای شکل‌دهی به تمدن جدید اسلامی، حول محور انقلاب اسلامی مد نظر دارند، مجموع نخبگانی از اساتید و جوانان مومن انقلابی است که باید در این زمینه فعال باشند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بحث برنامه پنج ساله ششم، سه محور رشد تعالی فرهنگی، اقتصاد مقاومتی و پیشتازی در عرصه علم و فناوری را به عنوان محور شکل‌گیری مطرح کردند.

مسئول بسیج دانشجویی استان همدان تصریح کرد: جریان علمی که شامل اساتید مومن انقلابی است، شکل‌دهنده این محورها بوده و این امر ضامن اجرای اقتصاد مقاومتی و برنامه پنج ساله توسعه است.

وی خاطرنشان کرد: جریانات علمی ضامن پیشتازی علمی ما در برنامه پنج ساله ششم و شکل‌دهی به تمدن اسلامی است و سهم عمده‌ای را در تعالی علمی به خود اختصاص می‌دهد.

*فعالیت‌های جریان فتنه متمرکز بر دانشگاه است

فریادرس با بیان اینکه جریان فتنه که هدف آن براندازی نظام است، ریشه و آغاز تمام فعالیت‌های خود را بر دانشگاه گذاشته است، افزود: پافشاری در موضوع انتخاب وزیر علوم در طول دو سال گذشته یکی از مهمترین اقدامات آنها بود.

وی با اشاره به تغییرات گسترده در انتخاب رؤسای دانشگاه خاطرنشان کرد: بر این اساس 40 مورد از دانشگاه‌های کشور به مدت دو سال بدون رئیس اداره شدند که این موارد نشان‌دهنده مجموع اقدامات جریان فتنه در دانشگاه‌ها است.

مسئول بسیج دانشجویی استان همدان یادآور شد: جریان فتنه با امید بستن به دانشگاه به دنبال توقف روند پیشرفت علمی کشور بوده که رهبری از این نکته به عنوان سیاسی‌کاری در دانشگاه یاد کردند.

وی تأکید کرد: اگر دولت به دنبال عمل به وظایف خود در حیطه دانشگاه بوده تا بتواند مجموعه انقلاب اسلامی را رشد دهد، باید به این نکات توجه کند که رهبری بین فهم سیاسی و سیاسی‌کاری تمایز قائل شده‌اند.

فریادرس با بیان اینکه عدم تمایز در فهم سیاسی و سیاسی‌کاری موجب یک انسداد سیاسی در دانشگاه می‌شود، افزود: در حال حاضر برای جریان ارزشی دانشگاه فشار سیاسی در حال شکل‌گیری است که این امر موجب کاهش فعالیت‌ها و تحرکات آنها می‌شود.

*سهم پژوهش در بودجه عمومی کشور مشخص شود

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در طول سال گذشته مجوز فعالیت و تحرک به جریانات ارزشی در سطح دانشگاه‌ها داده نشد، افزود: اگر دولت به دنبال موفقیت در دانشگاه‌هاست باید سیاسی‌کاری در دانشگاه را کنار گذاشته و به نکات رهبری در توجه به سهم پژوهش در بودجه عمومی کشور توجه داشته باشد.

مسئول بسیج دانشجویی استان همدان با تأکید بر توجه دولت به نقشه جامع علمی که از منویات بسیار موثر رهبری است، خاطرنشان کرد: بر این اساس دانشگاه‌های استان‌ها نیز می‌توانند نقش فعالی را داشته باشند و از ظرفیت‌های آنها استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه دولت به جای توجه صرف به بورسیه‌ها و امثالهم باید به نکات کلیدی سخنان رهبری متمرکز شود، اظهار کرد: با توجه به نکات رهبری جایگاه علمی کشور رو به رشد می‌رود و با عدم توقف در سرعت علمی کشور می‌توان به جایگاه علمی مدنظر دست یافت.

فریادرس تغییر متناوب گزینه‌های تصدی وزارت علوم و فشار سیاسی در دانشگاه‌ها را موجب عدم ثبات علمی دانست و گفت: در برخی دانشگاه‌ها اصرار بر ریاست فرد خاصی می‌شود که آن فرد سابقه خوبی در فضای سیاسی نداشت و معلوم بود که برای سیاست‌بازی در دانشگاه مدنظر قرار دارد.

وی یادآور شد: یکی از دلایل اصلی عدم ثبات در رؤسای دانشگاه‌ها، پیگیری جریان فتنه برای گسترش نقش نفوذ خود در دانشگاه‌ها بود.

مسئول بسیج دانشجویی استان همدان در پایان با تأکید بر اینکه نقش روشنگری بسیج را نباید نادیده گرفت، افزود: بسیج دانشجویی در مباحث و مطالبه‌گری علمی اقداماتی داشته و همواره مواضع خود را اعلام کرده و در آینده نیز خواهد داشت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار