مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 22. مرداد 1396 - 15:13   |   کد مطلب: 21928
بسیج دانشجویی تشکلی ست که خودش را مدافع آرمان های امام راحل ، رهبری و انقلاب می داند و خودش را در قبال دانشجویان و عموم مردم جامعه ، بر اساس آن فرمانی که امام خمینی(ره) درخصوص تشکیل بسیج دانشجویی صادر کردند که «شما نسبت به نیاز های اعتقادی مردم و دانشجویان موظف هستید» ، موظف می داند. لذا بسیج دانشجویی تشکلی ست که در هر عرصه ای که انقلاب نیاز داشته باشد ورود می کند ، از فرهنگ گرفته تا کارهای جهادی و مسائل فکری و سیاست .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، بسیج دانشجویی که برآیند آینده نگری و دوراندیشی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) می باشد، با گذشت حدود سه دهه از حضورش در فضای عمومی دانشگاه ها، امروز به یکی از تشکل های موثر دانشجویی تبدیل شده است. «مشخصه دانشجویی» و «رسالت انقلابی» بسیج دانشجویی، حکایت از اهمیت راهبردی و نقش بنیادین آن در حرکت به سمت «دانشگاه اسلامی» دارد.

با توجه به اهمیت این تشکل انقلابی دانشجویی در محیط دانشگاه ها، در این گزارش به مصاحبه با مسئول بسیج دانشجویی استان همدان می پردازیم.

 

طیب فریادرس مسئول ناحیه ی بسیج دانشجویی استان همدان  ، متولد سال 1361 در همدان که در رشته ی ریاضی فیزیک در دبیرستان ده خدا ی شهرتان نهاوند تحصیل کرده ، در رشته ی مهندسی برق در دانشگاه شیراز قبول شده ، بعد از مدتی درس در دانشگاه شیراز را رها میکند و برای ادامه ی تحصیل در رشته ی تفسیر قرآن به قم می رود ؛ پس از کسب مدرک کارشناسی در رشته ی تفسر قرآن ، تصمیم به ادامه ی تحصیل در رشته ی علوم سیاسی می گیرد و مدرک کارشناسی ارشد را د این رشته کسب می کند . وی درسال 1381 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمده و در این دوران مدتی در حوزه ی محلات در شهرستان رزن ، در حوزه ی دانش آموزی شهرستان رزن ، معاونت تربیت و آموزش استان و درحال حاضر از سه سال گذشته در ناحیه ی دانشجویی استان همدان مشغول به خدمت است.

وی در پاسخ به سوالات خبرنگار صدای دانشجو گفت:

فعالیت های بسیج دانشجویی در چه راستایی است؟ آیا فقط به فعالیت سیاسی مشغول است؟

بسیج دانشجویی فقط سیاسی نیست ؛ بسیج دانشجویی تشکلی ست که خودش را مدافع آرمان های امام راحل ، رهبری و انقلاب می داند و خودش را در قبال دانشجویان و عموم مردم جامعه ، بر اساس آن فرمانی که امام خمینی(ره) درخصوص تشکیل بسیج دانشجویی صادر کردند که «شما نسبت به نیاز های اعتقادی مردم و دانشجویان موظف هستید» ، موظف می داند. لذا بسیج دانشجویی تشکلی ست که در هر عرصه ای که انقلاب نیاز داشته باشد ورود می کند ، از فرهنگ گرفته تا کارهای جهادی  و مسائل فکری و سیاست .

 

رقبت  دانشجویان را به کار و فعالیت  چگونه ارزیابی می کنید؟

رهبر انقلاب فرمودند که بچه های همدان بچه های صفا اند ، همدان بی دلیل به دارالمجاهدین معروف نشده و این عنوان عنوانی ست که هم در دوره  ی دفاع مقدس آثار خودش را به جای گذاشته و هم امروز آثارش قابل مشاهده است . امروز در مساله ی مقاومت اسلامی نقش همدان ، نقش بسیار برجسته ای ست که شهید همدانی به عنوان تراز و طلاییه دار رزمندگان کشور و استان همدان  مطرح است. در فضای دانشگاهی هم اینچنین است ، در فضای دانشگاه هم دانشجویان همدان از تراز بالایی برخوردارند ؛ به عنوان مثال استان همدان در موضوع اردو های جهادی و اردو های راهیان نور هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت همیشه یکی از بهترین استانهاست و این نشان از کار و فعالت و پتانسیل بالای دانشجویان همدانی دارد. لذا من معتقدم دانشجویان همدانی در تراز اول کشور قرار دارند و در همه ی عرصه ها بخصوص بسیج دانشجویی در سطح اول کشوری هستند ، اما اگر بخواهیم با فضای آرمانی مقایسه کنیم ، لازم است که همه ی ما تلاش هایمان را بیشتر کنیم و بتوانیم با درک بهتر از شرایط انقلاب اسلامی موثر تر عمل بکنیم.

 

 

چالش های مهم در دانشگاه ها چه موضوعی است؟

اصلی ترین چالش دانشگاه ها این است که متاسفانه نگاه دولت به دانشگاه ، نگاه علمی نیست ،یک نگاه سیاست زده است ؛ یعنی دولت دانشگاه را موتور پیشران تحرکات سیاسی خودش می داند ، نه موتور پیشران حرکت جامعه به سمت اقتصاد پویا ، قوی و مدرن ، که این نگاه درستی نیست ، درحالی که در گذشته سرعت رشد علم در دانشگاه های ما 13 برابر متوسط جهانی بود و پیشبینی می شد که ما در چند سال آینده می توانستیم به رتبه چهارم دنیا برسیم ، متاسفانه  امروزه سرعت رشد علمی گرفته شده است ؛ ررشد علمی داریم ، امما نه با سرعت و شتاب قبل و دلیل آن سیاست بازی هایی است که در وزارت علوم اتفاق می افتد و باعث کاهش سرعت رشد علم شده ، و اگر در علم نتوانیم پیش برویم مسلما در سایر زمینه ها هم نمیتوانیم نتیجه ی خوبی را کسب کنیم.

در خصوص بسیج دانشجویی هم لازم است که ما بتوانیم رویکرد های اجتماعی را بیشتر مورد توجه قرار بدهیم ، ما باید دنبال این باشیم که در سال های پیش رو بتوانیم بیشتر با طبقه ی متوسط در جامعه و نه صرفا در دانشگاه، ارتباط برقرار کنیم ، همچنان که در گذشته ما در مسائل محرومیت زدایی با طبقات محروم جامعه در قالب اردوهای جهادی در روستا ها و حاشیه ی شهر ها ارتباط خیلی خوبی برقرار کرده ایم ، ضمن حفظ این ویژگی ارتباط موثر و مفید با طبقه ی محروم جامعه لازم است که ارتباط خوب و قابل اعتنایی هم با طبقه ی متوسط جامعه ایجاد بکنیم که بتوانیم به حفظ گفتمان انقلاب اسلامی در این طبقه کمک برسانیم ، بتوانیم به تقویت سبک زندگی انقلابی در طبقه ی متوسط هم کمک بکنیم چون انقلاب اسلامی از این طبقه شروع شد و با حمایت طبقه ی محروم توانست به نتیجه ی مطلوب خودش برسد ، لذا این مسئله ای است که در رویکرد های آتی ما باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

 

فعالیت دانشجویان در زمینه های مختلف چیست؟

فعالیت های گسترده و مختلفی شکل می گیرد ؛ در زمینه ی فرهنگی فعالیت های بزرگی وجود دارد که یکی از شاخص ترین کار هایی که در بسیج دانشجویی انجام می شود اردو هایراهیان نور است که به همت خود دانشجویان انجام می گیرد و بحمدلله ما هرساله یک حجم قابل اعتنایی از دانشجویان را در مناطق مختلف راهیان نور پذیرا هستیم که سال گذشته حدود 3700 دانشجو به مناطق راهیان نور اعزام شدند که تاثیر بسیار خوبی بر دانشجویان دارد . یکی دیگر از کار های فرهنگی کنگره ی شهدای دانشجو بوده که با چند جشنواره در ذیل این کنگره شکل گرفته که دانشگاه های مختلف متصدی آن بودند .

در بحث گفتمان سازی فعالیهای بسیار خوب و موثری هم در سطح شهرو هم در سطح دانشگاه ها اتفاق افتاد که شروع آن در سال گذشته با برنامه های انقلابیون جوان بوده که تاثیر خوبی در فضای جامعه داشته ، در بعد سیاسی هم ده ها کرسی ، نشست ، مناظره و تریبون آزاد به همت دانشجویان در فضای دانشگاه ها برگذار شده .

در بحث علمی هم به حمدلله روز به روز این بعد قوی تر شده و جایگاه خودش را در تشکیلات بسیج دانشجویی پیدا می کند ، هسته های علمی که دانشجویان در دانشگاه ها شکل داده اند گوشه ای از فعالیت های علمی دانشجویان است .که اساس تحرکات ما در فضای فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی همین هسته های علمی هستند و پایه ی تحرکات ما در ابعاد مختلف کار دانشجویی هسته های علمی می باشد و جنبه های مختلف دیگر هم وجود دارد.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار